۰۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۲۰۱۱۲
خطیب جمعه نجف:

حکام عربستان مشتی کینه توز عقب افتاده هستند/ نظام آل سعود به زودی سرنگون خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف، حکام عربستان را مشتی کینه توز عقب افتاده توصیف کرد.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد فرارسیدن سال نو میلادی را به مسیحیان تبریگ گفت و افزود: بنده در ابتدا فرارسیدن سال نو میلادی را به مسیحیان تبریک می گویم و امیدوارم که راه ارتباط با خدا، دین و پیامبران را در پیش گیرند.

وی با اشاره به هدف قرار گرفتن شهروندان مسیحی از سوی گروه های تروریستی گفت: بر اساس آمار منتشر شده بیش از 57 کلیسا در عراق منفجر، 900 شهروند مسیحی نیز کشته و 6 هزار تن نیز مجروح شده اند، این آمار بسیار نگران کننده بوده و باید تاکید کنم که تجاوز به شهروندان مسیحی حرام است.

حجت الاسلام قبانچی درباره گسترش بحران سیاسی در عراق اظهار داشت: همگان باید تلاش کنند تا اوضاع در کشور آرام شده تا گام های اصلی برای خروج از بحرانی که جامعه را فراگرفته است، آغاز شود.

خطیب جمعه نجف از اظهارات شیخ یوسف قرضاوی درباره هدف قرار گرفتن شهروندان سنی در عراق به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: ما مبانی وحدت و مشارکت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده ایم و قرضاوی و همه جهانیان، مواضع شیعیان را که عراق برای همه عراقی هاست را به خوبی می دانند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی تصریح کرد: هدف قرار دادن شهروندان سنی و سایر شهروندان جایز نیست و اجازه این کار را نخواهیم داد. اظهارات قرضاوی با هدف گسترش نزاع و فتنه طایفه ای صورت گرفته و به مثابه ریختن بنزین بر روی آتش است.

وی توجه به طایفه ای خاص و بی اعتنایی به طوایف دیگر را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد: نباید مشکلات را به مسائل طایفه ای و مذهبی مرتبط ساخت و از قرضاوی می خواهم تا از مواضع خود عدول کرده و دیدگاه های جدیدی را ارائه کند.

سید صدرالدین قبانچی اعدام شهروندان عراقی در عربستان را به شدت محکوم کرد و بیان داشت: مقامات عربستان دو شهروند عراقی را در روزهای گذشته گردن زدند که این اقدام به شدت محکوم است. عربستان در گذشته نیز چنین جنایتی علیه شهروندان عراقی مرتکب شده و دولت عراق وظیفه دارد از عراقی ها حمایت کند.

استاد حوزه علمیه نجف بر لزوم تحویل عزت الدوری به عراق تاکید کرد و گفت: عزت الدوری از مقامات حزب بعث بود که دست هایش به خون ملت عراق آغشته است، از دولت سوریه می خواهم این جنایت کار را به دولت عراق تحویل دهد تا به سزای اعمال شنیع خود برسد.

وی با اشاره به آمارهای منتشره درباره تعداد ایتام در عراق خاطر نشان ساخت: آماری که از سوی کمیسیون زنان پارلمان عراق منتشر شد نشان می دهد که یک میلیون و ششصد هزار بیوه و بیش از سه میلیون و دویست هزار یتیم در عراق وجود دارند که این آمار واقعا ناراحت کننده است و اوج مصیبتی که بر ملت گذشته است را نشان می دهد.

قبانچی در بخش دیگری از خطبه های خود از پیروزی اسلام گرایان در مصر یاد کرد و افزود: این خبرها بر این امر دلالت دارد که عصر کنونی، عصر اسلام است و جوامع در حال بازگشت به دین و مکاتب آسمانی هستند.


خطیب جمعه نجف نظام سعودی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: حکام عربستان مشتی کینه توز، عقب افتاده و ارتجاعی هستند که این سرزمین مقدس را بیش از هشتاد سال اشغال کرده و به زودی سرنگون خواهند شد.

وی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه را به شدت محکوم و نسبت به سکوت جهانیان به این اقدامات غیرانسانی صهیونیست ها به شدت انتقاد کرد و از همگان خواست در برابر تجاوزهای رژیم اشغالگر ایستادگی کنند.

استاد حوزه علمیه در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه نجف با اشاره به عدم رضایت مراجع تقلید از عملکرد کمیسیون های ویژه پروژه «نجف، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012» خاطر نشان ساخت: بودجه ای که به این پروژه اختصاص یافته، 5 برابر بودجه سالانه نجف اشرف به شمار می آید، ولی هیچ عملکرد خاصی از این پروژه ندیده ایم./980/ب913/گ
ارسال نظرات