۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۱۶۷
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:

ساکتین فتنه روحیه جهادی و دغدغه دینی نداشتند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در جمع طلاب حوزه علمیه اهواز با بیان این که بصیرت ملت ایران به جهت ولایت مداری و پیوندی است که با ولایت فقیه دارند، خاطر نشان ساخت: کسانی که در فتنه 88 با سران فتنه همکاری نداشتند اما به جای دفاع از ولایت سکوت اختیار کردند در حقیقت روحیه جهادی و دغدغه دینی نداشتند.
حجت الاسلام والمسلمين خسرو پناه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ظهر امروز در جمع طلاب، روحانیان و فضلای حوزه علمیه اهواز در مسجد اعظم این شهر به بیان چیستی بصیرت و عوامل بصیرت زدایی در جامعه اسلامی پرداخت.

وی با بیان این که نظام ولایت فقیه و مردم سالاری دینی تئوری سیاسی مذهب تشیع است، بیان داشت: اساس تئوری تشیع پیوند امام و ملت است و این نظریه هیچ شباهتی با تئوری لیبرالیست‌ها و سوسیالیست‌ها ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این که بصیرت مقوله‌ای غیر از معرفت است، اظهار داشت: هر بصیری عالم و آگاه است اما هر عالمی با بصیرت نیست.

آگاهی، زمان شناسی و داشتن دغدغه دینی سه مؤلفه تشکیل بصیرت است

وی آگاهی، زمان شناسی و داشتن دغدغه دینی را سه مؤلفه مهم بصیرت دانست و عنوان کرد: برخی‌ها دیندار هستند اما زمان شناس نیستند و گاهی، هم علم و هم زمان شناسی وجود دارد ولی دغدغه دینی و عمل جهادی صورت نمی گیرد، از این رو می توان دریافت که وجود همه این مؤلفه ها در انسان با بصیرت الزامی است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: حضور مردم در نهم دی ماه سال 88 که با علم و آگاهی، زمان شناسی و دغدغه دینی و عملی جهادگونه همراه بود مصداق بارز بصیرت یک ملت  است.

وی با اشاره به حضور پرشور ملت ایران در نهم دی ماه و ثبت حماسه ای دیگر در تاریخ ایران اسلامی، ابراز داشت: وقتی که مردم آگاهی پیدا کردند در میدان ولیعصر(عج) تهران چه اتفاقی در حال روی دادن است با زمان شناسی دقیق و سریع در صحنه حاضر شدند و این میدان را فتح کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بصیرت ملت ایران به جهت ولایت مداری و پیوندی است که با ولایت فقیه دارند، خاطر نشان ساخت: فاصله گرفتن از ولایت به معنای کاهش بصیرت است و هر زمانی که مسلمانان از ولایت دور شدند ضربه سختی خوردند.

جهل، تحجر، رذایل اخلاقی و نداشتن دغدغه دینی از عوامل بصیرت زدایی است

وی در ادامه سخنانش به تشریح عوامل بصیرت زدایی در جامعه پرداخت و تصریح کرد: بیان عوامل بصیرت زدایی برای شناخت لیبرالیست ها، منافقین، بهائی ها و یا قدرت طلب ها نیست بلکه تبیین این مقوله ها برای شناسایی برخی از خواصی است که تا دیروز سوار قطار انقلاب اسلامی بودند و امروز طلبکار نظامند و مقابل انقلاب ایستاده اند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه پیروزی انقلاب اسلامی را به معنای بازگشت عزت ملت ایران دانست و افزود: همه ما مدیون انقلاب اسلامی هستیم اما کسانی که در فتنه 88 مقابل نظام ایستاده و خود را طلبکار نظام دانستند به جهت بی بصیرتی در این مسیر افتادند.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران جهل را نخستین عامل بصیرت زدایی خواند و افزود: در فتنه 88 عده ای از مردم به سبب جهلی که داشتند مسأله تقلب را موضوعی درست تلقی کردند، اما با روشنگری های انجام شده، اوضاع تغییر کرد.

وی با اشاره به این که امام علی(ع) در حادثه خوارج که جمیعتی بالغ بر 12 هزار نفر بودند با صحبت برای آنها و بصیرت افزایی توانست 8 هزار نفر را قانع و از جبهه خوارج خارج کرد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیش و پس از انتخابات 88 به خوبی آگاهی بخشی کردند، روحانیت هم با الگوگیری از این امر همواره شفاف سازی و بصیرت افزایی در جامعه را انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: ساخت سه هزار کلیپ علیه رهبری در عرض دو هفته و تخریب چهره های انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های دشمنان در دوران فتنه بود.

شخصیت رهبر معظم انقلاب تببین شود

وی با اشاره به مظلوم بودن رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: این رهبر حکیم، دانا و با بصیرت همچون دیده بان، نظام مقدس اسلامی را هدایت می کنند و روحانیان و حوزه های علمیه باید شخصیت ایشان را از تمامی ابعاد سیاسی، علمی، اخلاقی و مدیریتی بررسی و برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تحجر را عاملی دیگر در بصیرت زدایی خواند و گفت:  کسانی که در فتنه 88 علاوه بر دانستن حق بازهم بر مواضع غلط خود پافشاری کردند  همچون 4 هزار نفری که علی رغم افشاگری و اطلاع رسانی امام علی(ع) در اردوگاه خوارج باقی ماندند عنادورزی کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رذایل اخلاقی سومین علت بصیرت زدایی است، اضافه کرد: کینه، حسادت و سایر رذایل اخلاقی از جمله عوامل بصیرت زدایی است، طلاب مادامی که در حال تحصیل هستند باید رذیلت‌هایی چون حسادت را از بین ببرند چرا که اگر در این زمان تلاش خود را برای برطرف کردن آن نکنند تا دم مرگ با آنها خواهد بود و شاید عاقبت آنها را تباه کند.

وی نداشتن روحیه جهادی و دغدغه دینی را آخرین عامل بصیرت زدایی برشمرد و تأکید کرد: افرادی در فتنه 88 با سران فتنه همکاری نداشتند اما به جای دفاع از ولایت سکوت اختیار کردند در حقیقت روحیه جهادی و دغدغه دینی نداشتند.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گرچه فتنه 88 برای نظام مقدس اسلامی مناسب نبود اما برکاتی نیز به همراه داشت.

سه محور جدید در توطئه های دشمنان علیه ایران

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با بیان این که توسعه نظریه ولایت فقیه و دیدگاه های آن در میان قشر جوان از جمله برکات فتنه 88 است، تصریح کرد: پس از حوادث انتخابات 88 تا به الان نشست‌ها، مناظره‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی پیرامون بحث ولایت فقیه بیشتر شده و خروجی این کار نیز تکثیر و توزیع سی دی های این برنامه ها در سطح جامعه است.

وی با تأکید بر این که سلب باور دینی و اخلاق اسلامی از نسل جوان ایرانی توطئه دشمن برای به چالش کشیدن نظام اسلامی است، گفت: این امر از گذشته تاکنون بوده اما روز به روز در حال تقویت و گسترش است.

استاد حوزه و دانشگاه به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و گفت: نزاع های قومیتی به بهانه انتخابات فتنه دیگر دشمن برای صحنه سیاسی پیش روی جامعه ایران اسلامی است که تهدیدی جدی تلقی می شود.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پایان ولایتمداری ملت با بصیرت ایران را تنها راه پیروزی خواند و افزود: باید مسیر رهبری را بدون هیچ افراط و تفریطی طی کنیم./9463/پ201/ع

ارسال نظرات