۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۲۰۴۰۳
در جشن خروج اشغالگران آمریکایی؛

حکیم:دستاوردهای کنونی با خون شهدا بدست آمده است/ عراق در آستانه شکاف خطرناکی قرار دارد

خبرگزاری رسا ـ رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد که موفقیت نظام نوین با خون شهدا بدست آمده است.
سيد عمار حکيم
به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس اعلای اسلامی عراق، روز گذشته مراسم جشنی را به مناسبت خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از این کشور در دفتر حجت الاسلام سید عمار حکیم، رئیس این مجلس در بغداد برگزار کرد.

علما، نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، رهبران دستگاه های امنیتی، اندیشمندان، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور یافتند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم در این مراسم گفت: دوران پس از خروج نیروهای آمریکایی پایگاهی برای انتقال از گذشته به آینده است و باید نقشه راهی را بدین منظور ترسیم کنیم تا به جهانیان نشان دهیم که توانایی بنای تجربه سیاسی و دموکراسی به مراتب بهتری نسبت به دوران حضور نیروهای آمریکایی را داریم، عراقی ها باید این امر را محقق سازند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی با اشاره به دستاوردهای نظام سیاسی نوین در عراق افزود: این دستاوردها با محافظت از پروژه ملی و نظام سیاسی نوین تحقق یافته و شهدا و خون های فراوانی در این راه تقدیم شده اند و عزیزترین فرزندان خود را برای تحکیم دموکراسی از دست دادیم.

وی بر لزوم خروج عراق از سیطره سازمان ملل تاکید کرد و اظهار داشت: همگان باید تلاش کنیم تا استقلال ملی را به صورت کامل بدست آورده و از بند هفتم سازمان ملل خارج سازیم، تا هنگامی که اختیار عراق بدست سازمان ملل باشد، نمی توانیم خود را در استقلال کامل بدانیم و راه های دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور همچنان باز خواهند بود.

سید عمار حکیم احترام همگان به قانون اساسی را خواستار شد و تصریح کرد: همگان موظف هستند به بندهای قانون اساسی عمل کرده و از عمل به برخی از بندها و بی توجی به بندهای دیگر خودداری ورزند و قانون اساسی را مرجع حل اختلافات سیاسی بدانند. گروه های سیاسی باید به ارزش های ملی که قابل شک و تردید نیستند، پایبند بوده و حد و مرزی را برای اختلافات قرار دهند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی با اشاره به اهمیت تحکیم هویت ملی نزد شهروندان عراقی تاکید کرد: تاکید بر هویت ملی به دور از قومیت و مذهبی در جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. به صراحت اعلام می کنم که عراق در آستانه شکاف خطرناکی قرار دارد و اگر نسبت به این امر بی تفاوت باشیم همه دستاوردهای هشت ساله گذشته را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای پیش گیری از این خطر باید مصالح عراق را مدنظر قرار داده و گام های بعدی برای پیشرفت و تحقق آرزوهای ملت عراق برداریم. اهمیت انسجام میان قشرهای مختلف مردم بر هیچ کس پوشیده نیست و بدین منظور به گسترش روابط میان مردم، استفاده از سخنرانی های هدفمند و دوری از نزاع و جنگ نیاز داریم و باید به شدت برای عبور از بحران و کاهش اختلافات تلاش کنیم، زیرا فتنه گران در کمین کشور نشسته اند و می خواهند عراق را نابود کنند.

حکیم گروه های سیاسی را به پرهیز از تنش زایی دعوت کرد و بیان داشت: از گروه های سیاسی می خواهم کهبه مشارکت ملی پایبند بمانند و از اتهام پراکنی علیه یکدیگر به شدت خودداری کنند. رسانه ها نیز باید مسوولیت پذیر بوده و به جای اینکه اوضاع را ملتهب سازند در جهت آرام ساختن امور تلاش کنند.

این عالم عراقی بار دیگر بر لزوم گردهمایی رهبران سیاسی تاکید کرد و گفت: میزگرد سیاسی تنها راه برای پایان بحران کنونی و عدم بازگشت به نقطه اول است. متاسفانه عراق همچنان در فساد مالی و اداری زبانزد است و باید به سرعت نسبت به برطرف شدن این معضل تلاش کرد.

وی گسترش ارتباطات عراق با سایر کشورها را خواستار شد و افزود: برخی از کشورها به دلیل حضور اشغالگران در عراق از برقراری رابطه با این کشور صرف نظر می کردند، ولی هم اکنون اشغالگران رفته اند و عراق باید به جایگاه فعال و موثر در منطقه و کشورهای عربی و اسلامی بازگردد و در حل مشکلات منطقه سهیم باشد. از دوستان عرب نیز می خواهم تا سفارت خود را در عراق بازگشایی کنند و بدهی هایی که از دوران نظام دیکتاتوری مانده اند را ببخشند.

حجت الاسلام حکیم نیروهای امنیتی را به هوشیاری فراخواند و تصریح کرد: وظیفه نیروهای امنیتی با خروج نیروهای آمریکایی دو چندان شده و باید با تجدید نظر در تدابیر امنیتی و درمان شکاف ها به حفظ جان شهروندان بی گناه بیاندیشند.

وی اوضاع اقتصادی عراق را ضعیف توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: عراق به استراتژی اقتصادی در زمینه های مختلف نیازمند است تا از ثروت های مادی و معنوی آن استفاده کامل برده شود. دولت باید نسبت به حل معضل بیکاری و مسکن تلاش کند و اهتمام ویژه ای به خانواده های شهدا، فقرا و محرومان جامه داشته باشد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی در پایان سخنان خود، خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک عراق را به مراجع تقلید، ملت، نیروهای مسلح، دولت و گروه های سیاسی تبریک گفت./980/ب902/گ
ارسال نظرات