۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۲۰۵۷۹
خطیب جمعه کاظمین:

تروریست ها نمی توانند شیعیان را از پیاده روی به سمت کربلا بازدارند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه کاظمین جنایت های تروریستی علیه زائران حسینی را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات نمی توانند شعیان را از شعائر حسینی بازدارد.
شيخ صغير
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، خطیب جمعه کاظمین در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد براثا برگزار شد انفجارهای تروریستی روز گذشته علیه عزاداران حسینی را به شدت محکوم کرد و گفت: تروریست ها گمان می کند با کشتن زائران در ناصریه، کاظمین، بغداد و شهرک صدر می توانند ما را از راهی که حضرت زینب (س) و خاندان اهل بیت (ع) رفتند، بازدارند، اما آنان سخت در اشتباه هستند و اینگونه اقدامات سبب می شود تا یاد عاشورا بیش از گذشته در دل و جانمان رسوخ کند و با عزم و اراده بیشتری راه اهل بیت (ع) را ادامه دهیم.

وی با اشاره به به اسارت رفتن خاندان پیامبر (ص) پس از حادثه عاشورا افزود: دختران و زنان شیعه به یاد کاروان اسرای کربلا با پای پیاده و برای حضور در مراسم اربعین حسینی به سوی کربلا عازم هستند تا با حضرت زینب (س) ابراز همدردی کرده و این بانوی بلند مرتبه را تنها نمی گذارند. مگر ممکن است کاروان حضرت زینب (س) به اسارت برده شود و زنان شیعه در خانه هایشان بنشینند.

حجت الاسلام صغیر شجاعت شیعیان را مثال زدنی توصیف کرد و اظهار داشت: هیچ چیز نمی تواند شیعیان را بترساند و طعم زیبای عشق به امام حسین (ع) را از دل آنان دور کند. طعمی که در عشق به اباعبدالله (ع) وجود دارد را نمی توان توصیف کرد. این عشق به گونه ای است که افراد با وجود اینکه بمب، کشتار، جنایتکاران سنگدل و شمشیرهای بنی امیه را در مقابل خود می بینند، اما به خاطر عشقی در دل دارند از این موارد نمی ترسند و دل های خود را با عشق به حسین (ع) آرام می کنند.

خطیب جمعه کاظمین تصریح کرد: اینها آزادگانی هستند که امام حسین (ع) را اهل عشق دیدند و عاشقش شدند و از تروریسم و تکفیر و دیکتاتوری و ظالم نمی هراسند و لرزه بر اندامشان نمی افتد.

وی درباره جنایت های خونین روز گذشته در عراق تاکید کرد: شب گذشته با برخی از بستگانم که در ناصریه ساکن هستند و عزیزان خود را در این جنایت از دست دادند تماس گرفتم و آنها تاکید کردند که برخی از افراد خاندان قصد عزیمت به سوی کربلا را نداشتند، اما پس از اینکه تعدادی از عزیزان خود را از دست دادند با عزمی راسخ و با پای پیاده به سوی کربلا روانه شدند.

شیخ جلال الدین صغیر ادامه داد: شیعیان کسانی هستند که با وجود اینکه مرگ در انتظارشان است، اما از عشق به حسین (ع) دست نمی کشند و می خواهند در این راه جان دهند. حسینی ها با قدرت، عزت و کرامتی که اباعبدالله (ع) به آنان داده است در برابر ظالمان ایستاده و مرگ در راه پیاده روی به سوی کربلا را زیباترین مرگ برای خود می دانند و عقلا نیز مطمئنا از این شیوه پیروی می کنند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی از حضور میلیونی شیعیان در مراسم اربعین حسینی یاد کرد و بیان داشت: حضرت زینب (س) و دختران پیامبر (ص) در عاشورا تنها بودند، لیکن هم اکنون میلیون ها عاشق اعم از کودک و جوان و و زن و مرد و کهنسال به سوی کربلا عازم شده اند تا این بانوی بزرگ تنها نماند. احادیث و روایت های فراوانی درباره فضیلت پیاده روی برای زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) از سوی ائمه اطهار (ع) بیان شده است و شیعیان نیز بدین منظور از سراسر عراق و کشورهای مختلف جهان به سوی کربلا می آیند.

خطیب جمعه نجف اقشار مختلف را به حضور در این مراسم دعوت کرد و گفت: به همه بیماران و درماندگان توصیه می کنم که در این مراسم شرکت کنند و اگر توانایی مشارکت ندارد به اندازه یک گام به نیت پیاده روی به سوی کربلا حرکت کنند، مطمئن باشید که همه حاجت ها در این مراسم پیاده روی برآورده می شوند. پیاده روی برای حضور در مراسم اربعین حسینی لذت خاصی دارد و امیدوارم همه بتوانند از این لذت بهره مند شوند.

وی خاطر نشان ساخت: برخی از شهرهای عراق به دلیل حضور گسترده شهروندان در مراسم پیاده روی به سوی کربلا از مردم خالی و به شهر ارواح تبدیل شده اند. برخی این امر را دیوانگی قلمداد می کنند، اما باید تاکید کنم که عشق به حسین (ع) ما را دیوانه کرده و این زیباترین جنونی است که ناشی از عقلانیت کامل است.

صغیر منتقدان شعائر حسینی را به تجدید نظر در افکار فراخواند و تصریح کرد: برخی ها هنوز شعائر حسینی را نفهمیده اند و از آنان می خواهم که در افکار خود تجدید نظر کنند. میلیون ها زائر که با پای پیاده برای برگزاری شعائر حسینی به کربلا می روند عمل عبث و بیهوده ای انجام نمی دهند و نمایش زیبایی از فرهنگ و تمدن را به عرصه ظهور می رسانند.

این عالم عراقی خدمت به زائران را تاجی بر سر عنوان کرد و اظهار داشت: خدمت به زائران حسینی تاجی است که هیچ پادشاهی بر سر نمی کند و تنها از راه عشق به حسین (ع) و خدمت به زائران حاصل می شود.

وی شعائر حسینی را مختص شیعیان ندانست و تصریح کرد: همه کسانی که در مراسم پیاده روی به سوی کربلا شرکت می کنند شیعه نیستند و بسیاری از شهروندان اهل سنت نیز در این مراسم معنوی شرکت می کنند. برخی از شهروندان فلوجه سال هاست که به صورت مخفیانه از شهرهای خود می آیند تا در این مراسم شرکت کنند و هر سال با من دیدار می کنند.

حجت الاسلام صغیر ادامه داد: هنگامی که دلیل حضور آنان در این مراسم را جویا می شوم تاکید می کنند که خیر و برکتی که در این راه بدست می آورند در هیچ راهی وجود ندارد و احساس می کنیم که عشق حسین (ع) در دل و جان ما نفوذ کرده است.

خطیب جمعه کاظمین از تاریخ سراسر خونین شیعیان یاد کرد و افزود: تروریست ها حتی اگر به کشتارمان در شهرهای مختلف بپردازند نمی توانند ما را مجبور به تعظیم کنند. بنده از حماقت تروریست ها به شدت حیرت زده ام، ما در راه حسین (ع) آمده ایم، زیرا فداکاری در این راه است و دشمنی با شعائر حسینی، عزممان را بیشتر خواهد کرد. ما مرگ در راه اباعبدالله (ع) را عزت و کرامت برای خود می دانیم و خانواده های شهدایی که روز گذشته در بطحاء به شهادت رسیدند به شهادت عزیزان خود در راه امام حسین (ع) افتخار می کنند و آن را هدیه ای از سوی خداوند می دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد دستگاه های امنیتی انتقاد کرد و بیان داشت: متاسفانه جنایت های روز گذشته در اماکنی رخ داده که هیچ گاه مورد حمله تروریستی قرار نگرفته بودند و از دستگاه های امنیتی می خواهم نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند. رسانه ها نیز عملکرد خوبی در این موضوع نداشته و در حال مخفی سازی جنایت ها هستند به طوری که انفجار خودروی بمب گذاری شده را بمب دست ساز عنوان می کنند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی در پایان خطبه های نماز جمعه گفت: از شوراهای استانی و وزارت حمل و نقل می خواهم تا به فکر بازگشت زائران حسینی باشند و همانند سال گذشته نباشد که زائران مسافت های بسیار طولانی را با پای پیاده به سمت شهرهایشان طی کردند.

گفتنی است در حملات تروریستی که روز گذشته در شهرهای صدر، کاظمین و بطحاء در استان ذی قار علیه زائران شیعه ای که به صورت پیاده برای مشارکت در مراسم عزاداری اربعین حسینی در حال پیاده روی به سوی کربلا بودند، رخ داد 67 تن شهید و بیش از 138 تن دیگر زخمی شدند.

یک عامل انتحاری با بستن کمربند انفجاری، خود را در کاروان زائرانی که در حال توزیع غذا و خدمات به زائران در منطقه البطحاء بود، منفجر کرد که در پی آن 38 زائر شهید و 72 تن دیگر زخمی شدند.

انفجارهای دیگری نیز در شهرهای بغداد، شهرک صدر و کاظین رخ داد که در پی آن جمعی از زائران حسینی به خاک و خون کشیده شدند./980/ب912/گ
ارسال نظرات