۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۲۰۸۶۰
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه:

پایبندی به هنجارهای دینی شاخصه توسعه فرهنگ اسلامی است

برگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، با بیان اینکه پایبندی به هنجارهای دینی شاخصه توسعه فرهنگ اسلامی در جامعه است، گفت: نباید کاری کنیم که هنجارهای مورد اعتماد افراد و گروه‌های اجتماعی تبدیل به ناهنجاری و اعتقادات فاقد ارزش شود.
تبليغ
حجت الاسلام محمد مختارزاده، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه‌ گفت: توسعه فرهنگ دینی در فضای فرهیخته دانشگاهی غالبا نباید با استفاده از ابزار خشونت آمیز و با اعتراض شدید همراه باشد بلکه در این مسیر باید از مولفه های خرد جمعی، تعقل و تفکر در راستای تحقق اهداف بهره مند شویم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم در این مسیر به موازنه درست و عقلانی دست یابیم بی شک در موضوع توسعه همه جانبه فرهنگ مبتنی بر آموزه‌های دینی به مشکل بر خواهیم خورد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که گوشزد کردن و تذکر‌دادن در مواردی که احساس می شود خارج از چارچوب‌ها و ساختارهای متعارف دینی و اسلامی عمل می شود، ضروری است، تصریح کرد: دومین ابزار و مؤلفه‌ای که می‌توان از آن در راستای تحقق توسعه فرهنگی بهره گرفت باورهای اصیل و اعتقادات درونی و ارزشی جوانان است.

حجت الاسلام مختارزاده، با بر شمردن باورهای درونی نسل جوان از جمله عدالت‌خواهی، برخورداری از روحیه ایثار و عدالت‌طلبی و طراوت و شادابی دوره جوانی تأکید کرد: اگر نتوانیم از این مؤلفه‌های در مسیر‌های درست و آگاهانه بهره‌مند شویم در دراز مدت با مشکلات جدی در حوزه مسائل فرهنگی روبه‌رو می‌شویم.

وی در ادامه هنجار‌های مورد اعتماد را از دیگر مؤلفه‌ها و شاخصه‌های توسعه فرهنگ دینی در محیط‌‌های آموزشی و دانشگاهی عنوان کرد و افزود: ما نباید کاری کنیم که هنجار‌های مورد اعتماد افراد و گروه‌های اجتماعی تبدیل به ناهنجاری و اعتقادات فاقد ارزش شود.

این مسؤول فضای دانشگاهی را یک فضای قابل تأثیر‌گذاری و متأثر شده از عوامل درونی و بیرونی معرفی و اظهار کرد: بیشتر وقت‌ها دیده می‌شود که نماد‌های دینی و اسلامی و عمل به آنها از سوی عده ای امل‌گری دانسته می‌شود و جوان پایبند به مسائل و آموزه‌های دینی را متهم به ارتجاعی‌بودن می‌کنند و ما باید تلاش کنیم که هنجار‌های دینی در هر برهه از زمان حفظ شود.

مختار زاده، شفافیت و صمیمیت عملکرد رهبران و سیاست‌گذاران کلان کشور را در محیط‌های دانشگاهی مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که در همه حال تأکید به بصیرت و آگاهی دارند عملکرد مناسب مسؤولان را منوط به داشتن آگاهی و بصیرت از شرایط سیاسی روز دانست.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایجاد تناسب در عرضه و تقاضای دانشجو را از دیگر شاخصه‌های مؤثر در توسعه فرهنگ اسلامی نام برد و افزود: گر‌چه تعالی فکری و فرهنگی برای هر گروه سنی و جنسی لازم است؛ اما اگر بتوانیم با استفاده از تحصیلات دانشگاهی زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان پسر را پس از فراغت از تحصیل فراهم سازیم بی شک می توانیم ریشه بسیاری از مفاسد اخلاقی ظهور یافته در جامعه را کاهش دهیم، در بررسی ریشه‌ای طلاق‌های زود‌هنگام اگر مطالعه عمیق‌تری داشته باشیم بی‌شک در نهایت به این مطلب خواهیم رسید./936/پ202/س
ارسال نظرات