۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۱۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

ملت ایران با داشتن فرهنگ عاشورا در حفظ نظام اسلامی دچار تردید نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که ملت ایران با داشتن فرهنگ عاشورا، هرگز در حفظ نظام اسلامی دچار تردید نخواهد شد، این الگوی بی‌نظیر را بسیار دشمن شکن دانست.
اربعين حسيني در کربلاي معلي


حجت‌الاسلام محمد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت اربعین حسینی‌(ع) به بررسی زمینه‌های شکل‌گیری حادثه کربلا و ابعاد سیاسی اجتماعی آن پرداخت و گفت: جامعه عرب منطقه حجاز که براساس نظام قبیله اداره می‌شد، خود را در منافع، مشکلات و افتخارات سهیم می‌دانستند و هر قبیله با این اندیشه و نگرش به حیات سیاسی اجتماعی رشد کرد.

وی با اشاره به این‌که وابستگی به قبیله به صورت قوی در جامعه عرب پیش از اسلام بوده و پس از اسلام هم به حیات خود ادامه داده است، افزود: گرچه پیامبر اکرم‌(ص) با آن مبارزه کردند و معیار فضیلت و برتری را از افتخارات قبیله به معیار قرب الی الله و طاعت خدا قرار دادند، اما آن معیار کهن مانند آتش زیر خاکستر به حیات خود ادامه داد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) یادآور شد: جامعه قبیله‌ای با این نگرش مسأله نبوت و وحی را ارزیابی می‌کردند و تصور داشتند که پیامبر اکرم‌(ص) به عنوان عضوی از قبیله بنی‌هاشم افتخاری را نصیب قبیله می‌کند؛ از این‌رو هرکسی به نحوی خود را به این کانون نزدیک می‌کرد تا از آن بهره ببرد.

وی با بیان این‌که برخی پیش از هجرت پیامبر اکرم‌(ص)، شرط ایمان خود را سهم‌خواهی در نظام عنوان می‌کردند، در حالی که نظام سیاسی اسلام بر خلاف منویات بسیاری از قبایل شکل گرفته بود، افزود: این موضوع به مناسبت‌های مختلف بروز کرد به ویژه زمانی که پیامبر اکرم‌(ص) مسأله خلافت و وصایت امام علی‌(ع) را مطرح می‌کردند، حساسیت قبایل بالا می‌رفت.

قیام امام حسین‌؛ ترسیم کننده خط جهاد مخلصانه در راه خدا

حجت‌الاسلام دشتی ابراز داشت: برای بسیاری از افرادی که به طمع خلافت دور پیامبر اکرم‌(ص) جمع شده بودند، بسیار سنگین بود که ایشان امام علی‌(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کنند و اعتراض ناشی از همان نظام قبیله بود که زمینه‌های انحراف در مسیر سیاسی اجتماعی ترسیم شده از سوی پیامبر اکرم‌(ص) را ایجاد کرد و پس از رحلت آن حضرت، بسیار آشکارا خود را نشان داد.

وی تأکید کرد: قیام امام حسین‌(ع) یک خط جهاد مخلصانه در راه خدا را ترسیم می‌کند؛ افتخار و اجر معنوی بی‌نظیری برای مجاهدان در راه خدا است که برای حفظ اساس و آبروی اسلام و عزت مسلمانان، شهادت‌طلبی و خدامحوری را در برابر دنیامحوری برگزیدند، قیامی که در اوج تنهایی و مظلومیت شکل گرفت تا ابد زنده است.

الگو از قیام امام حسین‌ رمز بقای تشیع و انقلاب اسلامی ایران

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که اگر تشیع چنین الگویی را نداشت و انقلاب اسلامی ایران براساس چنین الگویی شکل نمی‌گرفت، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: در شرایطی که جوامع با چالش‌های بزرگی مواجه هستند، حیات انقلاب اسلامی ایران که تداوم خط کربلا و نهضت عاشورا و خط اصیل اسلام است، بدون داشتن این الگو میسر نیست.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود منافقان و فتنه‌گران را به تابلودار و بی‌تابلو تقسیم کرد و افزود: فتنه‌گران و منافقان تابلودار شکست خواهند خورد، اما از جریان‌های خزنده بی‌تابلو که در مدیریت جامعه نفوذ می‌کنند و به دلایل دنیاطلبانه می‌خواهند مسیر انقلاب، افتخار و عزت، اخلاص و خدامحوری را به اشکالی به دنیامحوری تغییر دهند، باید ترسید.

ضرورت برملا شدن چهره نفاق از سوی جبهه راستین حق

حجت‌الاسلام دشتی با بیان این‌که جبهه راستین حق در چنین شرایطی الگویی جز الگوی امام حسین‌(ع) نخواهد داشت، تصریح کرد: در روزگاری که افراد زیادی فریب خورده‌اند و به دامن دنیا و دنیازدگی آلوده می‌شوند، بر پیروان راستین حق واجب است با بیان، قلم، تبلیغ و نشر ارزش‌های الهی، پرده از چهره نفاق برگیرند و این نفاق پیچیده و فتنه‌های آب و رنگ و نقاشی‌شده را برملا کنند.

وی به وجود فتنه‌گران و منافقان داخلی که دست آنها با قداران و قاسطان خارجی و زمان گره خورده است، اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی بر ملت ایران واجب است که برای حفظ نظام اسلامی به عنوان جبهه حق و حفظ اصالت و هویت خود به قیام عاشورایی متوسل شوند، هر لحظه و پیوسته آماده قیام عاشورایی و جان نثاری در راه حفظ ارزش‌ها باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ملت ایران با داشتن فرهنگ عاشورا، هرگز دچار تردید نخواهند شد و کسانی که با بصیرت و ایمان راسخ حاضرند جان خود را در راه اسلام و اهل بیت‌(ع) فدا کنند کم نیستند؛ چراکه با تداوم محوریت امام غیر معصوم‌ در قالب ولایت فقیه، الگوی بی‌نظیری را در دستان خود دارند که بسیار دشمن شکن است.

وی با بیان این‌که درگیر شدن با چنین جبهه نیرومندی، هزینه‌های سنگینی برای دشمن در پی دارد، تصریح کرد: جبهه حق باید این الگو را سرلوحه کار خود قرار دهد و در نسخه‌هایی که ممکن است در برابر دشمن از آنها استفاده کند، این نسخه را به عنوان آخرین نسخه از نظر دور ندارد که وجود این نسخه به حد زیادی دشمن را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد. /920/ت302/ص

ارسال نظرات