۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۲۱۴۴۲

آیت الله شبستری خواستار احیای موقوفات مدارس علمیه استان شد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تاکید بر احیای موقوفات مدارس علمیه استان گفت: جلب اعتماد عمومی و عمل به نیات واقفان لازمه ترویج فرهنگ وقف است.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در دیدار کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اظهار داشت: متاسفانه رژیم منحوس پهلوی با تخریب و تغییر کاربری موقوفات کشور، بزرگترین ضربه را به این فریضه و سنت حسنه الهی وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ارزشمندی در احیای موقوفات صورت گرفته، اما هنوز با ایده‌آل‌ها و حد مطلوب فاصله داریم، افزون بر این‌که فرهنگ وقف به خوبی در جامعه ترویج نیافته است.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که نظام اسلامی نیازمند موقوفات جدید در عرصه‌های مختلف است، افزود: اگر موقوفات به معنای اخص احیا شوند و این فرهنگ در سطوح مختلف اجتماعی به صورت صحیح ترویج یابد، درآمد حاصل از موقوفات بیش از فروش نفت خواهد بود و بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

آیت الله شبستری جلب اعتماد عمومی و عمل به نیات واقفان را لازمه ترویج فرهنگ وقف دانست و تصریح کرد: با وجود افراد متمکن و متدین در کشورمان وضع فعلی برای وقف موقوفات جدید رضایت‌بخش نیست و از این رو آسیب‌شناسی و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این بخش را طلب می‌کند.

عضو خبرگان رهبری خواستار مجاهدت تبلیغی رسانه‌ها، علما و روحانیان برای فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف میان آحاد جامعه شد و افزود: بایستی نقش وقف به عنوان صدقه جاریه در زندگی اخروی تبیین شود، البته این امر نباید تنها به هفته وقف محدود شود؛ بلکه باید در مناسبت‌های مختلف نسبت به نهادینه‌شدن این مهم اقدام شود.

وی، ارائه آمار دقیق برای تنویر افکار عمومی از نحوه مدیریت موقوفات و هزینه‌کرد درآمدهای حاصل در محل نیات واقفان را عاملی موثر در جذب مومنان برای رو آوردن دوباره به انجام سنت حسنه و باقی وقف دانست و افزود: باید فرهنگ وقف در جامعه تقویت و احیا شود و مردم به این فریضه تشویق و ترغیب شوند.

امام جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر احیای موقوفات مدارس علمیه استان گفت: در سال‌های گذشته هر استانداری در استان آمده اعلام کرده برای احیای ربع رشیدی کمیته تشکیل می‌دهد و این کار فقط در حد حرف مانده و متاسفانه کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: در گذشته نه چندان دور وقف برای مراکز علمی و حوزوی جایگاه ارزشمندی داشت که از نمونه‌های آن می‌توان به وقفنامه ربع رشیدی اشاره کرد، ترویج فرهنگ وقف نیازمند کار تبلیغی و کارشناسی در جامعه است./935/پ202/س
ارسال نظرات