۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۴۵۴
در کارگاه علمی مدیریت تبلیغ مطرح شد:

مخاطبان 55 درصد پیام را از درک رفتار غیرکلامی مبلغان دریافت می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد مدیریت گفت:‌ ارتباط ضعیف، تضاد و تعارضات و فرسایش روحیه یا نبود شناخت کافی از احساسات مخاطب به ارتباط میان مخاطب و مبلغ ضربه می‌زند.
حجت الاسلام مدرس زاده


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجدالدین مدرس زاده، در کارگاه مدیریت تبلیغ و اطلاع رسانی که عصر دیروز به همت انجمن مدیریت اسلامی حوزه برگزار شده بود گفت: مدیریت تبلیغ، فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در عرصه های تبلیغی و ارتباطی است.

وی در ادامه افزود:‌در این فرایند،‌ مبلغان با برنامه ریزی،‌ هدایت و رهبری،‌ سازماندهی،‌ بسیج نیرو و امکانات و نظارت و کنترل منابع مادی و انسانی را در جهت فعالیت در عرصه‌های تبلیغی و ارتباطی به کار می گیرند.

حجت الاسلام مدرس زاده اظهار داشت:‌ مبلغان برای انتقال بهتر پیام نیاز به مهارت های ادراکی یا «Conceptual»، مهارت انسانی یا«Human » و مهارت های فنی یا « Technical» دارند.

وی خاطر نشان کرد:‌ مخاطبان 7٪ پیام را از ادراک و تفسیر کلمات،‌ 38٪ پیام را از درک بیان مبلغ و 55٪ پیام را از درک پیام های غیر کلامی مبلغ دریافت می کنند، از این رو لازم است ‌مبلغ با بازخورد گرفتن از مستمعان، پیام های سه گانه مذکور را به طور مستمر هدایت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد:‌ گاهی اوقات یک گفت‌و‌گوی چهره به چهره،‌ یک مکالمه تلفنی و حتی یک نامه مناسب می تواند در حد معجزه در متقاعد ساختن مخاطب موثر باشد، اما ارتباط ضعیف، تضاد و تعارضات و فرسایش روحیه یا نبود شناخت کافی از احساسات مخاطب به ارتبا ط میان مخاطب و مبلغ ضربه می زند.

وی تأکید کرد:‌ ابراز احساسات، ایجاد انگیزه، انتقال اطلاعات و کنترل رفتار و عملکرد در ایجاد ارتباط بین مبلغ و مخاطبان نقش اساسی دارد.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی تصریح کرد:‌ ارتباطات عبارت است از کلیه فعالیت‌های گفتاری ، نوشتاری و کرداری(حرکتی) که برای انتقال معنی یا مفهومی برای اثر گذاری و نفوذ بر دیگران بکار گرفته می شوند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات در زندگی ادامه داد: هفتادوپنج درصد اوقات روزانه ما به نحوی درتماس و ارتباط بادیگران می گذرد، به همین دلیل کیفیت زندگی هرکس بستگی به کیفیت ارتباطات او با دیگران دارد،‌از این رو موفقیت مبلغان در گرو شیوه ارتباطی آنان با مخاطبان است.

حجت الاسلام مدرس زاده بیان داشت:‌ همه ما درمحیط کار فرصت‌های یکسانی داریم اما تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را به سرعت می پیمایند واحترام، اعتبار و مقام برای خویش کسب می کنند که قدرت بیان داشته باشند، خود را به درستی مطرح کنند و درشرایط مختلف، ارتباط مناسب و موثر برقرارکنند.

وی در ادامه به موانع ذاتی ارتباط پرداخت و گفت:‌ موانع ادراکی(شناختی)، موانع فرهنگی و اجتماعی،‌ موانع انگیزه ای، موانع معانی ـ بیانی، علائم غیر کلامی متناقض و پارازیت بخشی از موانع ذاتی ارتباطی مبلغان و مخاطبان است.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت:‌ در ارتباط میان افراد باید به ویژگیهای روانی، فرهنگی و اجتماعی افراد، زبان مورد استفاده ومشکلات انتقال مفاهیم به وسیله آن، تنوع شیوه ها و رویه های انتقال مفاهیم همچون مکالمه، مکاتبه، استفاده از تصاویر و بروز رفتارهای خاص و تفاوت ادراک افراد از دنیای اطراف توجه کرد.

وی با اشاره به راه های افزایش وضوح پیام و رفع موانع ارتباط میان افراد افزود:‌ لازم است فرستنده پیام نسبت به نحوه ارسال و دریافت پیام و ادراک گیرنده پیام اطلاعات کافی داشته باشد و از آن بازخورد بگیرد،‌به طور مثال مهم است که گیرنده پیام، درست همان پیغامی را درک کند که منظور فرستنده بوده است.

حجت الاسلام مدرس زاده در پایان گفت: استفاده از ارتباطات شفاهی و رو در رو، تشریح محتوای پیام و ارائه توضیح کافی درمورد آن،‌ انتشار پیام به زبان ساده و قابل فهم برای همه گیرندگان و افزایش آشنایی با علائم ارتباطی به افزایش وضوح پیام و رفع موانع ارتباطی میان افراد کمک می کند.

شایان ذکر است، کارگاه مدیریت تبلیغ و اطلاع رسانی، عصر پنج شنبه در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه، به همت انجمن علمی مدیریت حوزه برگزار شد. /919/پ202/ع

ارسال نظرات