۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۱۶۴۹

انتقاد شدید مفتی مصر از هرج و مرج در صدور فتوا

خبرگزاری رسا ـ مفتی مصر از افزایش هرج و مرج و صدور فتواهای بی ارزش و به دور از واقعیت انتقاد کرد.
شيخ علي جمعه مفتي مصر
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ علی جمعه، مفتی مصر در همایشی که روز گذشته از سوی شورای اعلای شوون اسلامی در قاهره برگزار شد از افزایش شدید صدور فتوا در جوامع اسلامی به شدت انتقاد کرد.

وی با اشاره به صدور فتواهای جنجال برانگیز در برخی کشورهای اسلامی گفت: فتواهایی در ماه های گذشته صادره شده که بسیار جنجال برانگیز بوده اند، هنگامی که دارالافتاء مصر این فتواها را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که این فتواها از سوی دشمنان اسلام صادر شده اند.

شیخ علی جمعه افزود: دشمنان اسلام و مصر با این حربه ها می خواهند چهره اسلام و مسلمانان را مخدوش ساخته و به این دین مبین توهین کنند.

مفتی مصر بر لزوم توجه مردم به علمای واقعی تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون در عصر هرج و مرج گفتمان دینی قرار داریم و از مردم می خواهم برای یافتن پاسخ سوال های شرعی خود به متخصصان و علما مراجعه کنند.

وی علما را به فراگیری احکام مذاهب مختلف اسلامی دعوت کرد و ادامه داد: الازهر شریف همواره به پژوهش و مطالعه مذاهب مختلف اسلامی تاکید دارد و دارالافتای مصر نیز همیشه به انتخاب احکام معتدل پایبند است، زیرا اسلام دین اعتدال است و با انواع مختلف افراطی گری و ستیزه جویی مخالفت می کند.

علی جمعه درباره تاسیس هیئت امر به معروف و نهی از منکر در مصر تصریح کرد: علمای مصر شرایطی را برای تاسیس هیئت امر به معروف و نهی از منکر در این کشور قرار داده و می خواهند تا انسانیت در این مساله مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. کسانی که می خواهند امر به معروف و نهی از منکر را به وظیفه و گروهی برای خود تبدیل سازند، انسان های بدخیمی بوده و با سنت رسول خدا (ص) به مخالفت می پردازند.

این عالم سنی رسانه ها را به همکاری با علما برای ریشه کن شدن هرج و مرج در فتواها فراخواند و بیان داشت: رسانه های دیداری و شنیداری باید در جهت مبارزه با هرج و مرج در فتوا تلاش کنند و اجازه ندهند تا افراد غیرمتخصص بتوانند به صدور فتواهای بی ارزش بپردازند.

گفتنی است شیخ الازهر مصر به تلاش برخی از گروه ها برای تاسیس هیئت امر به معروف و نهی از منکر واکنش نشان داده و با اشاره به عملکرد نامطلوب هیئت امر به معروف و نهی از منکر عربستان با تاسیس این هیئت در مصر مخالفت کرده بود./980/ب902/گ
ارسال نظرات