۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۱۹۸۳

هشدار علمای سنی عراق نسبت به دخالت ترکیه در امور داخلی این کشور

خبرگزاری رسا ـ مجمع علمای اهل سنت عراق نسبت به دخالت ترکیه در امور داخلی این کشور به شدت هشدار داد.
مجمع علماي اهل سنت جنوب عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع علمای اهل سنت جنوب عراق در پیامی نسبت به دخالت نخست وزیر ترکیه در امور داخلی این کشور هشدار داد.

در این پیام آمده است: از سیاستمداران می خواهیم تا مصالح عراق را بالاتر از همه مصالح بدانند و اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور که پیامدهای بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت را ندهند.

مجمع علمای اهل سنت ضمن انتقاد شدید از دخالت نخست وزیر ترکیه در امور داخلی عراق تاکید کرد: سخنان اردوغان دخالت آشکار در امور داخلی عراق به شمار می آید و از وی می خواهیم تا از این اتهامات خطرناکی که به عراق وارد می سازد، خودداری کند.

این مجمع به گسترش فتنه های مذهبی در عراق اشاره کرد و افزود: برخی ها در حالی که از پست و مقام خود برای کشتار ملت عراق استفاده می کنند، دولت را به دست داشتن در فتنه های مذهبی متهم می کنند، این افراد دستان گدایی خود را به سوی بیگانگان دراز کرده اند و در عین حال ادعا می کنند که دولت عراق می خواهد فتنه های مذهبی را در کشور گسترش دهند.

علمای اهل سنت ادامه داد: گروه های تروریستی که از برخی جریان های سیاسی در داخل و خارج از عراق مورد حمایت قرار می گیرند تا به کشتار ملت مظلوم و بی دفاع بپردازند نیز از دیگر عوامل گسترش فتنه های مذهبی در کشور هستند.

علمای سنی عراق نسبت به پیامدهای دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور هشدار داده و تصریح کردند: هیچ کدام از کشورهای خارجی حق دخالت و صحبت کردن درباره عراق را ندارند و نباید خود را وصی ملت عراق قلمداد کنند، دخالت کشورهای بیگانه اعم از ترکیه و سایر حکومت ها در امور داخلی عراق کاملا محکوم است.

مجمع علمای اهل سنت با اشاره به انتشار شایعاتی درباره دخالت ایران در امور داخلی عراق اظهار داشت: برخی از رسانه ها خبرهایی مبنی بر اینکه یکی از مسوولان ایرانی اعلام کرد که ایران کاملا بر عراق مسلط است را منتشر کردند، اما این سخنان از سوی دولت و وزارت خارجه ایران تکذیب شد، ولی سخنان اردوغان درباره عراق هیچ نیازی به تکذیب ندارد، زیرا صدا و تصویر این اظهارات موجود است.

این مجمع دستگاه قضا را مسوول اصلی پرونده های جنایی خواند و خاطر نشان ساخت: گروه های سیاسی نباید دست های گدایی را به سوی بیگانگان دراز کنند، پرونده های قضایی را به مسائل سیاسی مرتبط سازند، با آتش فتنه های مذهبی بازی کنند و عراق را به نقطه اول بازگردانند. شخصیت های سیاسی یا دولتی که دارای پرونده هایی در دادگاه هستند باید بدانند که دادگاه بهترین مکان برای پیگیری پرونده آنها است و نباید برای حل مشکلات قضایی خود به توافق های سیاسی روی آورند و این امر را به مثابه بازی با خون ملت عراق می دانیم.

گفتنی است رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در گفت وگوی تلفنی با جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نسبت به بحران سیاسی و مذهبی در عراق ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که این بحران ممکن است به جنگی طایفه ای در عراق مبدل شود.

وی همچنین تاکید کرد در صورتی که مسوولان عراق به اختلافات طایفه ای در کشورشان پایان ندهند ترکیه نیز ساکت نخواهد نشست./980/ب901/گ
ارسال نظرات