۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۲۲۰۱۳
حجت الاسلام عالی:

اهل بیت واسطه حسابگری خدا در قیامت هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ویژگی حسابگری ائمه(ع) نباید شیعیان را مغرور کند گفت: این مساله مخصوص کسانی است که در کلاس اهل بیت(ع) در این دنیا تلاش کردند و در جایی سهوا دچار غفلت شدند نه کسانی که عمدا حق الله و حق الناس را ضایع کردند.
حجت الاسلام عالي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد و مبلغ حوزه علمیه با اشاره به این که مهمترین مرحله قیامت مرحله حسابرسی است، گفت: حسیب یکی از اسماء الهی است بدین معنا که هیچ حرکتی در این عالم مهمل و رها نیست و اثر هر عملی یا در دنیا دامنگیر فرد می شود یا در آخرت و این اقتضای حسیب بودن خداست که هم در دنیا حسابگر باشد و هم در آخرت، لکن ظهور تام و کامل اسم حسیب در روز قیامت که روز حساب است بروز می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه مصیبت‌های دنیوی نتیجه گناهان ماست یا خیر، اظهار داشت: مقتضای حسیب بودن خدا این است که هیچ عملی بی عکس العمل نیست پس اتفاقاتی که برای انسان رخ می دهد چه خوشایند و چه ناخوشایند تصادفی نیست و اثر یک عمل از خود انسان است اما الزاما اینجور نیست که اثر یک گناه باشد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بلاها و مصیبت‌ها یا کفاره‌ و تنبیه دنیوی است که خدا برای عملی از انسان در نظر گرفته یا زمینه‌ای برای ارتقای درجه و مرتبه انسان است، مثل بلاهایی که برای اهل بیت(ع) می رسید. گاهی این بلا بخاطر عمل خیری است که شخص انجام داده و خدا او را دچار این بلا می‌کند تا بخاطر عمل خیری که انجام داده مرتبه‌اش بالا رود.

حجت الاسلام عالی در ادامه به ابعاد دیگری از حسابگری خدا اشاره کرد و افزود: یکی از مباحثی که در بحث حسابگری خدا و حساب روز قیامت مطرح می‌شود این است که رهبران معصوم و بخصوص حضرت علی (ع) به حساب خلائق رسیدگی می‌کنند، در ذیل آیه 34 سوره غاشیه با این مضمون که مردم به سوی ما باز می‌گردند و حساب مردم با ماست؛ روایات زیادی از اهل بیت(ع) وارد شده که فرمودند تأویل این آیه ما هستیم و در واقع حساب مردم با اهل بیت(ع) است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر خداوند حسیب است چرا اهل بیت(ع) خود را محل رجوع مردم و حسابگر روز قیامت می‌دانند گفت: اهل بیت(ع) از سوی خدا مأموریت دارند که به حساب مردم رسیدگی کنند و در واقع ایشان واسطه حسابرسی هستند و حسیب بودن خدا توسط اهل بیت(ع) واقع می شود.

حجت الاسلام عالی با بیان این که همه خلق حسابشان با اهل بیت(ع) است گفت: شیعیان در این بین یک ویژگی دارند چرا که اهل بیت(ع) توجه خاص به آنان دارند در واقع ایشان هم حسیب عام هستند هم حسیب خاص. از امام رضا (ع) نقل است که فرمودند: وقتی روز قیامت می شود ما حساب شیعه خود را بررسی می‌کنیم. از خدا می‌خواهیم حق الله خود را بر شیعیان ببخشد و سپس می‌خواهیم به صاحبان حقی که گردن شیعیان حق دارند آنقدر بدهد تا از حق خود بگذرند و خود ما اهل بیت(ع) نیز از حقی که بر گردن شیعیانمان داریم می‌گذریم، این است حسابرسی ما.

وی اظهار داشت: این ویژگی نباید شیعیان را مغرور کند و فکر کنیم که به این واسطه یک بیمه گناه پیدا کرده‌ایم. مطالبی که گفته شد مخصوص کسانی است که در کلاس اهل بیت(ع) در این دنیا تلاش کردند و در جایی سهوا دچار غفلت شدند نه کسانی که عمدا حق الله و حق الناس را ضایع کردند.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: نزدیک بودن یوم الحساب، سرعت حسابرسی و دقت حسابرسی خدا به عنوان 3 خصوصیت حسابرسی خدا در قرآن و روایات مطرح شده است. امام صادق(ع) می‌فرماید: خدا حساب نفسهای بندگانش را دارد و نفسهایی را که در معصیت یا در عبادت خرج می‌شود همه را حساب می‌کند البته این حسابرسی سخت گاهی اوقات در مورد بعضی افراد اعمال نمی‌شود مثلا برای کسانی که صله رحم می کنند، کسانی که به خانواده خود سخت نمی‌گیرند و در معاملات علی الخصوص معامله با نزدیکان سخت‌گیر نیستند و نیز کسانی که برای خانواده خود توسعه ایجاد می‌کنند./916/پ202/ع

ارسال نظرات