۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۱۷۲
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد:

سیاست یهودی سازی موجب تضییع حقوق و آوارگی ملت فلسطین است

خبرگزاری رسا ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، استراتژی یهودی سازی را موجب تضییع حقوق فلسطینیان دانست و تاثیرهای مخرب محاصره غزه بر شرایط مسکونی و زیرساخت های این منطقه را خاطرنشان ساخت.
بيت المقدس


به گزارش خبرگزاری رسا، راکوئل رولنیک، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد پس از پایان یافتن سفرش به اراضی اشغالی فلسطین در ماه فوریه در خصوص حق دسترسی به مسکن مناسب، گفت: رژیم صهیونیستی با اجرای استراتژی یهودی سازی، فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی و اعضای اقلیت عرب را از حق سکونت محروم و آواره می کند.

بنابر گزارش جروزالم پست، وی در همین خصوص، افزود: مقامات صهیونیستی از الجلیل تا نقب تا قدس شرقی و کرانه باختری از یک مدل توسعه منطقه ای حمایت می کنند که در کنار توسعه سریع شهرک های یهودی نشین با مستثنی کردن اقلیت ها به ویژه جوامع فلسطینی، آن ها را از خانه و کاشانه شان آواره می کند.

رولنیک ضمن محکوم کردن سیاست های رژیم صهیونیستی، اقدام صهیونیست ها به نقض حقوق اساسی فلسطینیان را بر خلاف قوانین بین المللی دانست و افزود: در مجموع مشخص است که اقدامات و سیاست های رژیم صهیونیستی در قبال جمعیت فلسطینی ساکن شرق بیت المقدس و کرانه باختری با حقوق بشر و قوانین بشردوستانه تناقض دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین با اشاره به شرایط حاد مردم در نوار غزه، تاثیر مخرب محاصره همه جانبه این منطقه از سوی صهیونیست ها بر اوضاع مسکن و زیرساخت ها در این منطقه را خاطرنشان ساخت و نسبت به این اقدام های تجاوزگرانه هشدار داد.

سخنان رولنیک همزمان با انتشار گزارش جدید سازمان تیم های حافظ صلح مسیحی مطرح شد. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی آشکارا نقض حقوق بشر را در مورد ساکنان فلسطینی در شهر الخلیل در کرانه باختری، افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 پس از اشغال شرق قدس و کرانه باختری، این دو منطقه را به هم ملحق کرد. جامعه بین المللی هیچ یک از این اقدامات تل‌آویو را به رسمیت نشناخته است.

رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2010 پس از کندسازی 10 ماهه روند شهرک سازی، ساخت و سازها در اراضی اشغالی را از سر گرفت. این امر موجب توقف مذاکرات مستقیم سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با تل‌آویو شد.

اتحادیه اروپا نیز به تازگی ضمن انتقاد از وضعیت بحرانی قدس شرقی در سال گذشته، رژیم صهیونیستی را به تلاش سازمان یافته در راستای حذف موجودیت فلسطینیان ساکن این شهر از طریق شهرک سازی متهم کرد.

گفتنی است که نظامیان صهیونیست امروز با چند دستگاه بولدوزر، زمین وزرشی و محل تحصن فلسطینی های معترض به اشغال اراضی خود را در منطقه «وادی حلوه» و یک منزل را در منطقه «الصوانه» شهر قدس تخریب کردند./981/ب901/گ

ارسال نظرات