۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۲۳۶۳۹
رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌:

تشبه رجال به نساء و نساء به رجال از نشانه‌های آخرالزمان است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) با بیان این‌که براساس روایات تشبه رجال به نساء و نساء به رجال حرام و از نشانه‌های آخرالزمان است، گفت: ساخت یک فیلم تلویزیونی و پخش آن از صدا و سیما دلیل بر حلیت آن نیست.
تشبه مردان به زنان


حجت‌الاسلام علی الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که براساس روایات تشبه رجال به نساء و تشبه نساء به رجال حرام و از نشانه‌های آخرالزمان است، تصریح کرد: تشبه رجال به نساء از جمله ناهنجاری‌هایی است که در آخرالزمان بیشتر بروز و ظهور پیدا می‌کند و فقها صراحتا حکم به حرمت داده‌ و بر مردودی آن براساس روایات تصریح کرده‌اند.

وی با بیان این‌که پوشیدن لباس زنانه برای مردم براساس فتوای فقها حرام است و هیچ استثنایی برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: هر حکم اولی یک حکم ثانوی هم دارد، اما اگر بخواهیم در حکم پوشیدن لباس زنانه از سوی مردان تنقیح مناط کنیم و بگوییم یک مرد به قصد زن بودن یا تشبه به زن بودن لباس زنانه نمی‌پوشد، آیا می‌شود چنین کاری را انجام دهد، نیاز به دلیل خاص دارد.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت‌(ع) یادآور شد: فقها می‌فرمایند هرجا اصلی داریم که آن اصل از ظواهر روایت برداشت می‌شود نه از عقل، بنابراین اگر بخواهیم آن مسأله را بگوییم و با برداشتن ملاک آن مسأله استثناهایی قائل شویم، آن استثناءها پذیرفتنی نیستند، چراکه از دلیل ظاهری آیات و روایات این مسأله برداشت می‌شود.

وی با بیان این‌که استثنای یک حکم نیاز به تصریح بر این استثنا در روایات دارد، اظهار داشت: در روایات حکم کلی یک مسأله مانند تشبه به جنش مخالف اعلام و حرمت آن مشخص شده است، چون هیچ استثنایی برای این حکم وجود نداشته و هرکجا روایتی بوده به صورت عام مسأله را رد کرده است، بعید به نظر می‌رسد بتوان از لحاظ فقهی گفت که چون ملاک نیت زن بودن نیست و پوشیدن لباس زنانه تنها برای ایفای یک نقش است، پس حرمت برداشته ‌شود.

حجت‌الاسلام الماسی ساخت یک فیلم تلویزیونی و پخش آن از صدا و سیما را دلیل بر حلیت آن ندانست و با بیان این‌که نفس عمل صدا و سیما نمی‌تواند استنثایی برای حکم حرمت باشد، گفت: همان‌طور که برخی موسیقی‌ها غنایی است، اما از شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود و این پخش این دلیل بر حلیت آن نمی‌شود، نمی‌توان گفت که چون فلان صحنه یا فلان نمایش از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، پس دیدن آن حلال است.

وی تصریح کرد: حتی اگر فردی در صدا و سیما نیت خود را هم اعلام کند و بگوید من نمی‌خواهم زن باشم و حتی تصریح کند نمی‌خواهد به غیر همجنس تشبه پیدا کند، اما با این حال این کار را انجام دهد، چون قبح این مسأله شکسته می‌شود و راه را برای دادن بهانه‌ به دست دیگران باز می‌کند تا بتوانند در موارد دیگری این عمل را انجام دهند، حلیت برای آن پذیرفتنی نیست.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت‌(ع) البته حرمتی متوجه بینندگان این‌گونه فیلم‌ها، مگر از باب امر به معروف و نهی از منکر ندانست و ابراز داشت: پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که در آن تشبه به جنس مخالف اظهار می‌شود، راه را برای کسانی که در قلبشان شائبه‌ها و بیماری‌هایی وجود دارد و می‌خواهند این مسأله را بیشتر گسترش دهند، باز می‌کند.

وی با بیان این‌که جامعه متدین حوزوی و غیرحوزوی این مسأله را نمی‌پسندند و از آن راضی نیست، بر جلوگیری از پخش چنین فیلم‌هایی از سوی دستگاه‌های نظارتی کشور تأکید کرد و افزود: دستگاه‌های نظارتی کشور در برابر فعالیت‌های فرهنگی با هوشیاری بیشتری عمل کرده و جلوی برخی فعالیت‌ها را که سبب از بین رفتن قبح یک گناه می‌شود بگیرند تا این منکر سبب ایجاد موارد دیگری شبیه آن نشود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات