۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۷۲۵
رییس دانشکده صدا و سیمای قم:

مردم با صلاحیت ها و وظایف نمایندگان آشنا شوند

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس دانشکده صدا و سیمای قم گفت: مردم پیش از انتخاب افراد، با وظایف، صلاحیت ها و توانمندی نمایندگان آشنا شوند و بر اساس آن فرد شایسته و اصلح را انتخاب کنند.
کمال اکبري رييس دانشکده صدا و سيماي قم


کمال اکبری، رییس دانشکده صدا و سیمای قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت حضور آگاهانه و حداکثری در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: اصل ضرورت شرکت در انتخابات برای هر کسی که بخواهد عاقلانه به آینده، خودش، کشور و همه افرادی که در آن زندگی می کنند، بیندیشد، پوشیده نیست.

وی در ادامه افزود: این امر ضروری، بدیهی و عقلانی است که بایستی بهترین افراد را برای نمایندگی مجلس برگزید و ضروری است که مشارکت افراد در انتخابات اتفاق بیافتد.

رییس دانشکده صدا و سیمای قم اظهار داشت: رسول خدا(ص) فرمود«من استعمل عاملا عن المسلمین و هو یعلم ان فیهم من هو اولی بذلک منه، و اعلم بکتاب الله و سنه نبیه، فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین هر کس از میان مسلمانان کارگزارانی را برگزینددر حالی که می داند، کسی دیگر نسبت به او اولویت دارد و به قرآن و سنت آگاهتراست، خیانت به خدا و رسول او و جمیع مسلمانان کرده است».

وی ادامه داد: یعنی اگر کسی انتخاب کرد، اما انتخابش شایسته نبود، مثلا اغراض گروهی، جناحی، فردی و هواهای نفسانی را مد نظر قرار داد و انتخاب شایسته نکرد، این به دین، خداوند، پیامبر و همه مسلمین خیانت کرده است.

اکبری خاطر نشان کرد: این بیانگر این است که در وهله نخست، این وظیفه و در مرحله بعد این حق ما است که حتما فرد شایسته را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های نماینده اصلح و شایسته یادآور شد: فهم درست از قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی که برگرفته از مباحث شرعی است و کسانی که این قانون را نوشته اند، شرع مقدس اسلام را مد نظر قرار داده اند و بر اساس مبانی دینی و اسلامی آن را نوشته اند از مهمترین ویژگی های نماینده مجلس است.

رییس دانشکده صدا و سیمای قم تأکید کرد: توانایی انجام وظایف نمایندگی، یعنی نوشتن بهترین قانون ها و و مشارکت در تصویب، مذاکره و بحث در مورد آن و صلاحیت علمی ، فکری، عقیدتی و سیاسی برای نوشتن این قانون از دیگر ویژگی ها و وظایف نماینده اصلح برای مجلس است.

وی تصریح کرد: همچنین توانایی نظارت بر امور دولت و نظارت بر همه ارکان قدرت از دیگر ویژگی های نماینده اصلح است، حال باید دید این فردی که وظیفه نظارت بر همه ارکان جمهوری اسلامی را دارا است، خود انسان سالمی از نظر فکری، مالی و پاک‌دستی هست یا نه؟ از این رو نماینده باید از پاکترین افراد باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: کمک به حسن اجرای امور در حوزه نمایندگی نمایندگان از دیگر وظایف نمایندگان است و معمولا ذهن انتخاب کنندگان منصرف این است که آیا در محله، شهر یا استان ما نماینده به وظایف خود عمل کرده است یا خیر؟ و این فرد چقدر پی گیر مسائل، مشکلات و دردهای جامعه است و این ها را در مجلس منعکس کرده و برای آن چاره جویی می کند.

وی بیان داشت: از این رو لازم است مردم پیش از انتخاب افراد وظایف، صلاحیت ها و توانمندی نمایندگان آشنا شوند و بر اساس آن فرد شایسته و اصلح را انتخاب کنند.

اکبری در پاسخ به این پرسش که شاخصه هایی همچون تدین، کارآمدی، دلسوزی و شجاعت از شرایط فقهی یا شرایط سیاسی نمایندگی است، گفت: میان بحث فقهی و سیاسی نمی توان جدایی قایل شد، اما اگر بگوییم یک بعد از این مسائل به دلیل این که جمهوری اسلامی بر اساس اصل ولایت فقیه اداره می شود و در واقع شاکله و بنیانش بر این اصل فقهی است، فقهی است،اما اگر سیاست را به معنای تعیین خط مشی،سیاست گذاری و اصول و قواعد حاکم بر آن بگیریم بعد سیاسی دارد، اگر چه همه این امور نیز به فقه بر می گردد./919/ت302/ع

ارسال نظرات