۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۲۳۷۴۷

محصولات تولید شده در حوزه علمیه یک استان به استان‌های دیگر نمی‌رسد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی در حاشبه نمایشگاه فرهنگ دینی و رسانه دیجیتال گفت: با توجه به این که با خلأ عرضه و اطلاع‌رسانی مواجه هستیم نباید محدود به نرم‌افزار باشیم زیرا نرم‌افزار با همه آثار خوبی که دارد هیچ وقت جای کتاب را نمی‌گیرد.
حجت الاسلام روستاازاد در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان نخستین نمایشگاه فرهنگ دینی و رسانه دیجیتال از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به همت معاونت پشتیبانی و منابع انسانی و شبکه اجتهاد این دفتر در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی قم در حاشیه این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه یکی از وظایف مراکز فرهنگی است.

وی درخصوص ارزیابی اصل برپایی چنین نمایشگاه‌هایی گفت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در عرصه فرهنگ داریم عدم عرضه مناسب محصولات است و برگزاری نمایشگاه برای عرضه محصولات از وظایف مراکز فرهنگی است.

حجت‌الاسلام روستاآزاد تأکید کرد: درست است که خلأهایی در مقام تولید داریم ولی بیش از آن بیشترین خلأ را درعرضه محصولات و عدم اطلاع رسانی مناسب داریم. ما تولیدات خوبی داریم که نه برای خواص و نه برای عوام، خوب توزیع نمی‌شوند. محصولات فرهنگی که در قم تولید می‌شود زیاد به حوزه‌های بزرگ مثل مشهد و تبریز نمی‌رسد و همینطور در مشهد اگر تولید شود، شهر قم باخبر نمی‌شود.

وی سپس به محسنات برگزاری نمایشگاه پرداخت و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ چندین حسن دارد. اول اینکه مخاطبین باخبر می‌شوند و می‌توانند از این محصولات استفاده کنند و دوم اینکه جلوی خیلی از موازی‌کاری‌ها و کارهای تکراری گرفته می‌شود و باعث می‌شود که خیلی از توانمندی‌ها به سوی نیازها سوق پیدا کنند. در مجموع اصل نمایشگاه به این لحاظ کار مهم، درست و مورد نیازی است.

مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی افزود: نمایشگاه امروز نیز محسنات خود را دارد. یکی اتقان نمایشگاه از جهت محتوا است. یعنی اینطور نیست که هرچیزی که در بازار موجود است آورده شده و در معرض دید و خرید قرار گیرد بلکه محصولاتی که از لحاظ فنی و محتوایی محصولات خوبی بودند گلچین شده است.

وی درخصوص حسن بعدی این نمایشگاه گفت: دوم جامعیت این نمایشگاه است. کمتر اتفاق می‌افتد که در چنین نمایشگاه‌هایی هم نرم‌افزارهای کاملا تخصصی مثل فقهی، اصولی، قرآنی و... داشته و هم نرم‌افزارهایی که کاملا برای کودکان و نوجوانان است و کاربردشان فرهنگی است داشته باشیم که این ابتکار جالب و قابل تقدیری است.

حجت‌الاسلام روستاآزاد برای ادامه راه این نمایشگاه توصیه کرد: همانطور که گفته شد با خلأ عرضه و اطلاع‌رسانی مواجه هستیم پس نباید محدود به نرم‌افزار باشیم زیرا نرم‌افزار با همه خوبی و آثار خوبی که دارد هیچ وقت جای کتاب را نمی‌گیرد و مناسب‌تر این است که دفتر تبلیغات اسلامی مشهد بتواند در قسمت کتاب هم اینکار را انجام دهد زیرا کتب خوبی در قم تهیه می‌شود و گاهی مشهد اصلا مطلع نمی‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه نباید محدود به یک نمایشگاه شود زیرا این محصولات مرتباً تولید می‌شود و امکان دارد مثلا در 3 ماه آینده نرم‌افزارهایی بیاید که الان نیست یا آماده نشده است. مثلا آثار کنگره در قالب 15 جلد کتاب خوب مشتمل بر برخی آثار فتوایی آخوند خراسانی و برخی از نوشته‌های شاگردان و نوه ایشان تجمیع شده است اما در این نمایشگاه نبود و همین اتفاق بعضا برای آثار بزرگان دیگری هم افتاده است.

مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای برای پیشبرد افق 5 ساله دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان دارید، گفت: افق 5 ساله دفتر تبلیغات مبتنی بر 15 مسئله موجود در عرصه‌های مختلف است که تعداد قابل توجهی از آن‌ها محور فعالیت‌های دفتر خراسان است و با توجه به ظرفیتی که در حوزه علمیه خراسان و مشهد است و اینکه دفتر تبلیغات مشهد به نوعی کوچک شده دفتر تبلیغات مرکزی است، تهیه شده است.

وی در پایان گفت: با رصد و تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که 15 مسئله محور کار ما خواهد بود. اگر دفتر تبلیغات اسلامی بتواند در این 5 سال بخشی از این مسائل را عمل کند می‌تواند بگوید به مأموریت خود که پر کردن خلأهای موجود در عرصه فرهنگ به‌ویژه در دست‌آوردهای حوزه علمیه است، عمل کرده است./931/د102/س
ارسال نظرات