۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۴۱۹۱

چند خبر انتخاباتی از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیته فناوری ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تمام شعب اخذ رای استان در زمان برگزاری انتخابات به دستگاه بارکد خوان و دیگر تجهیزات فنی مور نیاز مجهز شده‌اند.
ستاد انتخابات آذربايجان شرقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، محمد سربخشیان گفت: این دستگاه‌ها به منظور احراز هویت رای‌دهندگان از روی کارت ملی در شعبات اخذ رای مورد استفاده عوامل اجرایی انتخابات قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تمام امکانات و تجهیزات لازم برای روز رای گیری در سطح استان فراهم شده است، گفت: در این زمینه 3 هزار دستگاه رایانه و چاپگر که پنج درصد بیشتر از مورد نیاز شعبات اخذ رای است، به طور کامل تجهیز شده و نرم افزارهای مورد نظر انتخابات بر روی رایانه‌ها نصب و راه‌اندازی شده است.

سربخشیان ادامه داد: در این زمینه 3 هزار کاربر رایانه در مراحل و سطوح مختلف آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی گفت، علاوه بر آموزش‌های فوق، شش مرحله مانور نیز در شعبات فرضی شهرستان شبستر به عنوان حوزه پایلوت تمام رایانه‌ای و برخی دیگر از شعبات فرضی استان اجرا شده است.

فرآیند برگزاری انتخابات شامل 25 قسمت است که 24 مرحله از آن در همه حوزه های انتخاباتی استان به صورت رایانه‌ای انجام می‌شود و در شهرستان شبستر به عنوان یکی از 15 شهرستان پایلوت کشوری تمام این 25 فرآیند از جمله مرحله مهم اخذ رای نیز به صورت الکترونیکی طی خواهد شد.

فرآیندهای برگزاری انتخابات از دستور شروع انتخابات تا انتشار نهایی نتایج و امحای برگ‌های رای و تعرفه‌های مصرف‌نشده به سه بخش فرآیندهای قبل از روز اخذ رای، روز اخذ رای و پس از آن تقسیم‌بندی می‌شود.

سامانه جامع اتوماسیون فرآیندهای انتخابات تمام مراحل فوق را شامل شده و می‌تواند به اجرای بهتر فرآیندهای انتخاباتی کمک شایان توجهی کند.

تائید صلاحیت یکی از نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه تبریز

ستاد انتخابات استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: یک نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده استان امروز با نظر شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.

بهزاد وکیلی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو که پیشتر صلاحیت وی رد شده بود، می‌تواند وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و به عنوان نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان همچنین یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه اهر و هریس از حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داده است.

بنا بر این گزارش، با انصراف این نامزد تعداد کاندیداهای انصرافی حوزه اهر و هریس به چهار نفر رسیده است.

گفتنی است، آذربایجان‌شرقی با جمعیت 3 میلیون و 700 هزار نفر، دارای 20 شهرستان، 13 حوزه انتخابیه و 19 کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

2.5 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آذربایجان‌شرقی

علیرضا رجبی، دبیر اجرایی ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی، تعداد واجدین شرایط رای در این استان را اعلام کرد و گفت: در استان تعداد 2 میلیون و 589 هزار و 208 نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

دبیر اجرایی ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی گفت: بر اساس اعلام وزارت کشور این افراد روز جمعه 12 اسفندماه می‌توانند در تعداد 2 هزار و 790 شعبه اخذ ای حضور یافته و آرای خود را به صندوق‌های رای بریزند.

وی، با اشاره به اینکه علاوه بر شناسنامه، داشتن کارت ملی نیز برای اخذ رای واجدان شرایط رای دادن در روز 12 اسفند، لازم و ضروری است، افزود: در راستای اجرای مواد قانونی مرتبط با انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و با توجه به اجرای مکانیزه این دوره از انتخابات در تمامی حوزه ها، همراه داشتن کارت ملی توسط رای دهندگان اجباری است.

رجبی ادامه داد: وزارت کشور از مدت‌ها قبل برای اجرای مکانیزه این دوره از انتخابات تمهیداتی را فراهم کرده است که استقرار دستگاه کارتخوان جهت ثبت مشخصات فردی از طریق کارت ملی، یکی از همین اقدامات می باشد.

مسئول کمیته اجرایی ستاد انتخابات استان اضافه کرد: به همین منظور از واجدان شرایط رای در استان انتظار دارد، در روز رای گیری به طور حتم کارت های ملی و شناسنامه های خود را همراه داشته باشند.

141 سر بازرس انتخابات در آذربایجان‌شرقی را رصد می‌کنند

رئیس هیئت بازرسی برانتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد 141 نفر سربازرس در جریان برگزاری این انتخابات در سطح استان در شعبات اخذ رای حضور خواهند یافت.

محمد رستمی اظهار کرد: از مجموع این سربازرسان، تعداد 48 نفر در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به کارگیری می‌شوند که از این رقم نیز تعداد 35 سربازرس به شهرستان تبریز اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر سربازرسان فوق، تعداد 2 هزار و 790 بازرس نیز در شعبات اخذ رای حوزه‌های 13 گانه انتخابیه استان حضور می‌یابند که وظیفه نظارت بر حسن اجرای انتخابات را بر عهده دارند.

رستمی، با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف توجیهی برای بازرسان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: همایش یک روزه هیئت‌های بازرسی حوزه‌های اصلی و فرعی، نشست‌های تخصصی بازرسان صندوق‌ها در شهرستان‌ها، اعزام اعضای هیئت بازرسی استان به حوزه‌های انتخابیه در دو مرحله برای ارزیابی وضعیت شهرستان‌ها و توزیع دستورالعمل هیئت‌های بازرسی از جمله این اقدامات بوده است.

وی، با بیان اینکه هیئت بازرسی آذربایجان‌شرقی اخبار و اطلاعات روزانه انتخابات را به دقت رصد و کنترل می‌کند، گفت: گزارشات مربوطه به طور روزانه در اختیار هیئت بازرسی مستقر در وزارت کشور قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت بازرسی بر انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان‌شرقی، کنترل و بازرسی مراحل ثبت‌نام، تشکیل هیئت‌های اجرایی، اعلام و صدور صلاحیت تایید نامزدها، کنترل نحوه تبلیغات انتخاباتی و کنترل هیئت‌های اجرایی و وضعیت دستگاه‌ها و ادارات را از جمله وظایف این هیئت‌ها برشمرد./935/پ202/س

ارسال نظرات