۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۲۰۳
استاد معارف اسلامی:

دوره جوانی دوره هجوم گرایش‌های مختلف است

خبرگزاری رسا ـ یک استاد معارف اسلامی گفت: اگر حس استقلال طلبی کنترل نشود نتایج ناگواری به دنبال خواهد داشت. این حس باید به کمک والدین اشباع شود زیرا جوانان از تجربه کم‌تری برخوردار هستند و ممکن است از جاده مصلحت زود خارج شوند.
نشست مسائل جوانان امروز حسيني زهان رسا 13901209
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی حسینی زهان، استاد معارف اسلامی، شب گذشته 9 اسفند در نشست مسائل جوانان امروز که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار ‌شد، به ویژگی‌های دوره جوانی پرداخت و گفت: با تحولی که بر اثر بلوغ در جوانان صورت می‌گیرد، مجموعه‌ای از غرایز حیوانی و نیز گرایش‌های فطری مثل احساسات مذهبی و کشش‌های روحانی در جوانان بروز می‌کند.

وی اولین ویژگی دوره جوانی را بروز غریزه استقلال‌طلبی دانست و گفت: اگر این حس کنترل نشود نتایج ناگواری به دنبال خواهد داشت. این حس باید به کمک والدین اشباع شود زیرا جوانان از تجربه کم‌تری برخوردار هستند و ممکن است از جاده مصلحت زود خارج شوند.

این کارشناس اخلاق اسلامی یکی دیگر از این ویژگی‌ها را تخیل‌گرایی دانست و افزود: جوانان گاهی آنچنان وارد دنیای خیال و اوهام می‌شوند که تصور می‌کنند دنیای دیگری غیر از عالم خیال، تحقق ندارد. این حس آنان را از امور واقعی و درک حقایق زندگی باز می‌دارد.

این پژوهشگر حوزوی در خصوص میل به آزادی و نداشتن محدودیت به عنوان خصوصیت بعدی جوان گفت: جوانان خواستار آزادی در کارهایشان هستند. به این علت برای آنان چندان جالب نیست که بزرگان از نظم، قانون، مصلحت، منطق و عقل سخن گویند. از نظر آنان، این امور محدودیت است و باید با آنها مبارزه کرد تا به خواسته‌های مطلوب خود رسید.

وی به الگوپذیری به عنوان ویژگی چهارم اشاره کرد و گفت: با نظر به فطری بودن حس کمال طلبی، جوانان برای تکوین شخصیت روحی و فکری و اجتماعی خویش، همواره سعی می‌کنند افرادی را که از نظر مادی یا معنوی به کمال رسیده‌اند، الگوی خویش قرار دهند.

این مدرس معارف اسلامی تصریح کرد: ناگفته نماند اصل حس تقلید و الگوپذیری در جوانان مضر نیست بلکه باید با معیاری درست، شخصیت‌های واقعی را از شخصیت‌های کاذب تمییز دهند.

وی طغیان غرایز و داشتن احساسات تند را از دیگر ویژگی‌ها برشمرد و توضیح داد: جوانان در دوره جوانی به شدت تحت تأثیر احساسات و تمایلات هستند و آنچنان در این بُعد قوی هستند که گاهی با مسائل منطقی و عقلی مخالفت می‌کنند و این خطر بزرگی است.

حجت‌الاسلام حسینی زهان در ادامه به ویژگی گروه‌گرایی پرداخت و گفت: جوانان شدیدا از گمنامی و تنهایی تنفر دارند و علاقه‌مندند در یک گروه و تشکیلات با دیگر همسالان خود فعالیت کنند و اگر موفق نشوند در گروه و دسته‌ای راه یابند غالبا به تزلزل شخصیت و خودکم‌بینی مبتلا می‌شوند و در نتیجه ممکن است در صحنه اجتماع و زندگی با مشکل روحی روبه‌رو شوند.

این کارشناس امور جوانان نقش‌پذیری را هم از این ویژگی‌ها دانست و تأکید کرد: این حالت در دوره جوانی آنقدر شدید است که می‌توان آن را از خصوصیات دوره جوانی شمرد، از این رو فرهنگ حاکم بر جامعه و محیط می‌تواند اثر شگرفی بر تکوین شخصیت آنان داشته باشد.

وی افزود: ویژگی هشتم حس خودنمایی است. جوانان به اثبات شخصیت خود علاقه شدیدی دارند. آنان مایلند نشان دهند که از دیگران کمتر نیستند. آنان می‌خواهند ثابت کنند که قدرت انجام دادن بسیاری از کارها را دارند. جوانان علاقه‌مندند که مشهور شوند. از این رو به خودنمایی می‌پردازند. آنان شیفته کارهای قهرمانی و هرآنچه نشانه قهرمانی است، هستند.

این کارشناس اخلاق اسلامی از میل به خودآرایی نیز به عنوان ویژگی بعدی نام برد و گفت: جوانان که در دوره جوانی خود به خود از نوعی زیبایی طبیعی برخوردار هستند سعی می‌کنند با اضافه کردن زیبایی‌های مصنوعی بر زیبایی خود بیفزایند.

وی با اشاره به این که جوانان شیفته سبک‌های نوین در روزگار خود هستند و به هر چیز تازه‌ای با خوش‌بینی می‌نگرند، ویژگی بعدی را تجدد و نوطلبی دانست و افزود: گرچه گرایش به وسائل و روش‌های نو و تجددطلبی امری طبیعی در جوانان است؛ اما جوانان عزیز باید نظر داشته بانشد که به نام تجدد و نوگرایی و تنوع‌طلبی، در مدگرایی افراط نکنند و معیار خوبی و بدی را جدید بودن و قدیمی‌بودن قرار ندهند.

وی در پایان به غریزه جنسی اشاره کرد و گفت: جوانان باید بدانند این غریزه بسیار قوی و تند است و همچون شعله آتش است که اگر زبانه بکشد تمام فضایل را در وجود انسان می‌سوزاند و رودخانه‌ای است که اگر طغیان کند همه چیز را می‌برد و تخریب می‌کند؛ از این رو جوانان باید در محدوده اصول اخلاقی، مذهبی و اجتماعی به اشباع این غریزه بپردازند./931/پ202/س
ارسال نظرات