۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۲۵۴۷۴

وضعیت علوم عقلی در حوزه علمیه نجف و قم بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بررسی وضعیت علوم عقلی در حوزه علمیه نجف و قم صبح امروز در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم بررسی شد.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بررسی وضعیت علوم عقلی در حوزه علمیه نجف و قم با حضور روحانیان و طلاب و اندیشمندان ایران و عراق، پنج شنبه، 25 اسفند در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام صالح الوائلی، حجت الاسلام سید ریاض حکیم، حجت الاسلام جزایری و آیت الله آصفی از روحانیان حوزه علمیه نجف به زبان عربی وضعیت فلسفه و علوم عقلی در حوزه عراق را بررسی و آسیب ها و راهکارهای تقویت این موضوع را بیان کردند.

در بخش دیگر حجت الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با مقایسه وضعیت فعلی علوم عقلی در حوزه علمیه نسبت به گذشته گفت: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های امام راحل و مقام معظم رهبری حوزه در این مسیر رونق گرفته است.

وی گنجاندن کتاب های علامه طباطبایی در دروس اصلی حوزه و تشکیل مراکز فلسفی همچون مجمع عالی حکمت را از دیگر کارهای مثبت انجام گرفته در طول دوران انقلاب معرفی کرد.

رییس دفتر تبلیغات با اشاره به این که افراط و تفریط در بین دانش پژوهان فلسفه مشاهده می شود، ابراز داشت: متاسفانه عده ای به جهت کمبود علم کافی مرعوب فلسفه غرب شده اند و به راحتی همه نظریات آنان را می پذیرند.

وی در پایان تاکید کرد:انسان باید خود را در برابر فلسفه غرب به فلسفه اسلامی مجهز کند تا گرفتار شبهات غرب نشود و بجای مقاومت حرکت منفعلانه از خود نشان دهد.

در غیاب حجت الاسلام مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام نظرزاده، نماینده دفتر رهبر انقلاب با اشاره به این که نسبت به فلسفه و علوم عقلی از حوزه علمیه انتظار بیشتری می رود، ابراز داشت: علوم عقلی خصوصا فلسفه همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی در ادامه افزود: به نظر رهبر انقلاب فلسفه به عنوان فقه اکبر، پایه دین و مبانی معارف همه دین در ذهن و عمل خارجی انسان است.

حجت الاسلام نظرزاده با بیان این که فلسفه در حد اجتهاد در کنار مجتهدان فقه، لازم است، پیشنهاد داد: نظریات بزرگان فلسفه باید جمع آوری شود تا دانش پژوهان از این نظریات بهره کافی را ببرند.

وی با انتقاد از نبود گسترش اجتماعی فلسفه گفت: نظام سیاسی کشور باید از پایه‌های فلسفی برخوردار شود همان‌گونه که رشد جهان غرب به وسیله فلسفه بوده است. 

نماینده دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به این که طبق نظر رهبری اخلاق باید در کنار فلسفه باشد، بیان داشت: در این رشته امکان لغزش وجود دارد که با اخلاق از آن جلوگیری می‌شود و بزرگان فلسفه، اخلاق را در خود پرورش داده بودند.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بزرگان و علما بر مجموعه‌های فلسفی خاطرنشان کرد: هنگام پیشنهاد تشکیل مجمع فلسفی به رهبر انقلاب ایشان سفارش کردند که با نظارت آیت الله جوادی، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله سبحانی این کار صورت بگیرد.

حجت الاسلام نظرزاده در پایان بیان داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری جنب حرم، مدرسه بزرگ فلسفه تاسیس خواهد شد.

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر گروه فلسفه مجتمع عالی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به این که هجرت اجباری علامه طباطبایی در دهه 1330 به شهر قم موجب امتیاز و رونق خاصی در حوزه علمیه قم شد، ابراز داشت: علامه طباطبایی با رد بسیاری از مسؤولیت ها و جایگاه ها، خود را در فلسفه و قرآن که از کمبودهای حوزه علمیه بود وقف کرد.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر باقی ماندن مرجعیت فلسفه در حوزه علمیه ابراز داشت: امروز با ارتقای سطح تحصیلات عمومی و شبهات فراوان با فقه و اصول نمی توان جوابگوی جامعه بود و خوشبختانه با هدایت های رهبری حوزه علمیه قم در این زمینه درخشش خوبی داشته است.

معاون سابق آموزش حوزه علمیه سراسر کشور رشد مراکز فلسفی، حضور دانش پژوهان فراوان در این رشته، گرایش های گوناگون در سه سطح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز فلسفه حوزه یک فلسفه کاربردی است ولی برای رسیدن به ایده آل همچنان جای کار دارد./921/پ202/ع

ارسال نظرات