۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۲۵۶۱۹

مدارس علمیه تاریخی تبریز چراغانی می شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از چراغانی و نورانی شدن مدارس علمیه بازار تاریخی تبریز برای میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد.
حوزه علميه طالبيه تبريز


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: دالان ها و راسته های بازار تاریخی تبریز، به عنوان دومین بنای جهانی استان نورانی می شود.

وی افزود: با توجه به جاذبه های منحصر به فرد بزرگترین سازه به هم پیوسته آجری سرپوشیده جهان در جذب گردشگران از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای جهان، روشنایی راسته ها و محل های عبور و مرور این بازار بزرگ در آستانه تعطیلات نوروز تامین شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در سال های اخیر برای حفظ و معرفی بخش های مختلف بازار تاریخی تبریز صورت گرفته، گفت: مرمتگران و متخصصان بخش اعظم این سازه عظیم را مرمت و بازسازی کرده اند که کف سازی بسیار زیبای بازار امیر به عنوان بازار طلا فروشان، یکی از اقدامات اخیر سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این اثر جهانی به شمار می رود.

محمدی اضافه کرد: بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته جهان دارای ویژگی های بسیاری از دوره های مختلف تاریخی است و بازدیدکنندگان و گردشگران شهر تبریز، دیدار از این بنای زیبا و تاریخی را از دست نمی دهند.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی عنوان کرد: وسعت و گستردگی بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می دهد، آن را شایسته عنوان بزرگترین سازه سرپوشیده جهان کرده است.

محمدی گفت: در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده که وجود 23 کاروانسرا،22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.

وی اضافه کرد: اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده که چهار دروازه از دروازه های شهر تبریز در محدوده آن بوده و درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه که از دروازه های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند./935/د102/ج

ارسال نظرات