۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۳۵۷
امام جمعه موقت اهواز تأکید کرد:

شاخص‌های بهداشتی با پیروی از تعالیم دینی ارتقا می یابد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت اهواز گفت: تعالیم دینی بر موضوع حفظ سلامت بسیار تاکید دارد و در صورتی که به این تعالیم توجه شود شاخص‌های سلامت در جامعه ارتقا می‌یابد.
حجت الاسلام و المسلمين حسن زاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز، امروز 23 فروردین در همایش تجلیل از فعالان عرصه سلامت خوزستان اظهار داشت: با اتکا به تعالیم دینی و احادیث و روایات ائمه معصوم و قرآن کریم به نکات بسیار مهمی در زمینه سلامت می‌رسیم و نقطه ایده‌آل این است که بتوانیم این منابع را به دنیا عرضه کنیم.

وی افزود: متأسفانه وضعیت کشورهای اسلامی مناسب نیست و شاخص‌های سلامت در این کشورها به حدی پایین آمده که از الگوهای غربی در زمینه بهداشت و سلامت استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در زمینه بهداشت روایات بسیاری از پیامبر (ص) نقل شده است که مسواک زدن و استحمام و استشمام بوی خوش یکی از موارد بهداشتی است که در روایاتی از پیامبر (ص) نقل شده و باید این داشته‌ها را به دیگر کشورهای دنیا ارائه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن‌زاده با بیان این که در تعالیم دینی به مسائل روحی نیز پرداخته شده، تصریح کرد: ناامیدی که یک مشکل روانی است در دین اسلام به عنوان گناه مطرح شده است و دین مبین اسلام مسلمانان و مؤمنان را از این بیماری برحذر داشته است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که با وجود این که برای ارتقاء بهداشت بسیار تلاش شده و این تلاش‌ها کافی نیست، ابراز داشت: باید بیش از این فرهنگ دینی را گسترش داد؛ چرا که با گسترش فرهنگ دینی، فرهنگ بهداشت نیز ارتقا می‌یابد و باید به جایی رسیم که این فرهنگ را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده در پایان سخنان خود اظهار داشت: هر ساله سازمان جهانی بهداشت مهم‌ترین مسأله بهداشتی جهان را به عنوان شعار آن سال انتخاب می‌کند که موضوع طب سالمندی در سال‌های گذشته نیز مطرح بوده و امسال هم این موضوع به عنوان شعار سال مطرح شده است.

سرفصل های مهم بهداشت و سلامت را براساس آموزه های اسلامی به جامعه منتقل کنیم

همچنین سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان در بخش دیگری از این همایش اظهار داشت: جوامعی که موفق به پیشرفت شده اند، به مسأله سلامت و بهداشت مردم اهمیت داده‌اند.

وی در ادامه افزود: در آموزه‌های دین اسلام نیز در زمینه موضوع سلامت و توجه به آن بسیار تاکید شده و اگر به همین آموزه‌ها عمل کنیم جامعه سالمی خواهیم داشت.

عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان این‌که نیروی انسانی سالم، سرمایه هر کشوری است، افزود: در کشورهای مختلف تلاش شده به دو مسأله نیروی انسانی و غذا توجه شود و آموزش نیز از مواردی است که به تحقق سلامت جامعه کمک می‌کند، البته آموزش تا مقطع خاصی از زندگی ادامه می‌یابد، ولی سلامت از پیش تولد شروع می‌شود و تا زمانی که فرد از دنیا می‌رود ادامه دارد.

حجازی با اشاره به اهمیت تأمین غذای سالم تصریح کرد: اگر کشوری نتواند غذای مورد نیاز نیروی انسانی فعال خود را تأمین کند به یقین با مشکلات زیادی مواجه می‌شود؛ از این رو بسیاری از کشورها فعالیت‌هایی را در زمینه تامین غذای سالم و مناسب آغاز کرده‌اند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بر روی این دو موضوع به صورت مستمر در کشور همچنان ادامه دارد و در حوزه تولید غذا نیز استفاده حداقلی از کودهای شیمیایی و تولید ارگانیک و کشت محصولات مناسب مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در خوزستان تأکید کرد: برای تأمین سلامت جامعه و غذای مناسب، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار کند و همکاری مردم در این زمینه بسیار اهمیت دارد که خوشبختانه هم اکنون دولت در این زمینه در حال تلاش است، ولی همراهی مردم کمتر مورد توجه بوده است.

وی در ادامه افزود: ممکن است برخی از مردم به مسایل بهداشتی اهمیت دهند، ولی موضوع این است که هنوز هم بسیاری از افراد جامعه به موارد بهداشتی توجه نمی‌کنند و دلیل این غفلت باید مشخص شود.

حجازی گفت: منابع مالی دولت نباید صرف درمان شود، بلکه بیشتر باید در بخش پیشگیری هزینه شود و به جای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کرد که افراد جامعه بیمار نشوند.

وی افزود: در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و هم اکنون نخستین‌بار است که برای بهداشت و سلامت شهرستان‌های استان حد مشخصی تعیین شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در زمینه ورزش همگانی هم فعالیت‌ها خوبی انجام شده، با این حال همچنان برخی از زیرساخت‌ها با مشکل مواجه‌اند که التبه نیز بخشی از این زیرساخت‌ها مربوط به شهرداری است؛ چرا که حضور دستفروش‌ها در سطح شهر مشکلات بسیاری را در حوزه بهداشت ایجاد کرده است.

عالی ترین مقام اجرایی استان بیان داشت: بخش دیگر نیز مربوط به زنجیره غذایی است، صنایع بسته‌بندی هنوز کامل نشده و استانداردهای لازم را ندارند که اگر ‌کیفیت حمل و نقل مواد غذایی نیز افزایش نیابد مواد غذایی با مشکل مواجه می‌شوند.

حجازی تصریح کرد: به همان اندازه که بهداشت و سلامت می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت استان شود، بی‌توجهی به آن نیز می‌تواند عاملی بازدارنده باشد؛ چرا که ایران هنوز هم جزء کشورهای جوان دنیا محسوب می‌شود و در نتیجه اگر به سلامت و بهداشت نسل جوان توجه نکنیم مشکلاتی که اکنون با آنها مواجه‌ایم تا 10 سال آینده چندین برابر خواهد شد و به صورتی تصاعدی افزایش می‌یابد.

استاندار خوزستان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی خاص در خوزستان و وجود پدیده گرد و غبار در این استان لازم است آگاهی مردم در زمینه مسایل بهداشتی افزایش یابدغ چرا که خوزستان از نظر اقتصادی اهمیت زیادی برای کشور دارد و در صورتی که نیروی انسانی سالمی در اختیار نداشته باشد دچار مشکل می‌شود./9461/پ202/س
ارسال نظرات