آیت الله مصباح یزدی بررسی کرد؛
روش های مختلف اثبات دین و رابطه آن با علوم امروزی
خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در جهان امروز تنها علوم مبتنی بر تجربه حسی ارزشمند است، اظهار داشت: وجود خدا و مسائلی از این دست با علوم تجربی قابل اثبات نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در جمع اساتید دانشگاه های قم به موضوع علم دینی پرداخت و گفت: اینکه امروزه تنها برای علومی که با تجربه حسی قابل درک باشد ارزش قائل اند بار منفی دارد؛ با این تعریف علوم متافیزیکی و مسائل بعد از مرگ زیر سئوال می رود.
وی افزود: عالمان امروزی با اینکه می دانند علوم حسی تجربی خطا پذیر است، هر مسئله ای که از دایره آن خارج باشد را علمی نمی دانند و رد می کنند.
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دین اسلام را دین واقعی و حقیقی دانست و اظهار داشت: اسلام مجموعه عقاید، اخلاق و احکام است و این سه از هم جدا نیستند؛ عقاید ریشه، اخلاق تنه اصلی و احکام شاخه و برگ های دین است.
استاد حوزه و دانشگاه عقاید را مسائل هستی شناسانه تعریف کرد و گفت: علم اخلاق ارزشهایی است که به دنبال آن اعتقادات می آید مثل عدالت و سخاوت؛ احکام نیز یعنی رفتارهایی که باید طبق آن عمل کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، دین را با متدهای مختلفی قابل اثبات دانست و تصریح کرد: متد تعقلی مهم ترین آنهاست، اصول دین تنها با این روش قابل اثبات است؛ وجود خدا را نمی شود با روش های حسی تجربی درک کرد، فرعون و بنی اسرائیل از موسی علیه السلام می خواستند که خدا را ببینند و به او می گفتند « لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً » .
این استاد اخلاق حوزه بخشی از دین را نیز با متدهای تجربی قابل اثبات دانست و اذعان داشت: برخی مسائل دین با متد عقلی و تجربی قابل اثبات نیست؛ اینکه کیفیت نماز چگونه است تنها به روش تاریخی و نقلی می توان آن را فهمید.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بخش هایی از دین را با مسامحه می توان با متدهای مزدوج اثبات کرد، گفت: معاد را می توان هم از راه تعقلی و هم به وسیله متد تاریخی ثابت کرد؛ کسانی که متدهای تجربی را علمی می دانند این مسائل را قبول نمی کنند.
وی تمام متدهای علمی را مرهون متد تعقلی دانست و افزود: روش های حسی و تجربی باید یک پشتوانه عقلی داشته باشد تا بتوان آن را قبول کرد.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نسبت قلمرو دین و قلمرو علم را عموم و خصوص من وجه دانست و گفت: برخی مسائل در دین است که به علم مربوط نمی شود و برخی مسائل علم نیز به دین مربوط نمی شود، یک بخش مشترک نیز دارند اما قلمرو دین از علم بسیار وسیع تر است. /پ202/ج
ارسال نظرات