۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۲۶۵۷۹
در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

نشست علمی حکمرانی خوب برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی حکمرانی خوب با حضور طلاب و اساتید جامعة المصطفی(ص) در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد علی واثق، استاد جامعةالمصطفی العالمیه، در نشست علمی حکمرانی خوب که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد به تبیین و بررسی حکومت در جوامع بشری پرداخت.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، در ابتدای این بحث به تعریف حاکمیت اشاره کرد و ابراز داشت: حاکمیت یعنی قدرت و اقتدار از جانب مافوق که همه اعضا یک کشور وظیفه دارند از او اطاعت کنند و کشورهای خارجی هم او را به رسمیت بشناسند.

حجت‌الاسلام واثق، حکمرانی را روش و شیوه ارتباط حاکمان با شهروندان عنوان کرد و افزود: اگر این ارتباط به صورت قهرآمیز باشد حکومت بروکراتیک و اگر این رابطه آزاد باشد حکومت دموکراتیک به وجو می‌آید.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب شیوه ارتباط دولتمردان با مردم نیست بلکه ارتباط میان حکمرانان است، خاطرنشان کرد: حکمران خوب سعی می‌کند ارتباط بین دولت، جامعه مدنی، بازار و شهروندان را مورد توجه و بررسی قرار دهد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، در ادامه فرایند شکل گیری حکمرانی خوب را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: خاستگاه و هدف اصلی حکمرانی خوب توسعه اقتصادی است و تا کنون سه رهیافت دولت بزرگ، دولت کوچک و حکمرانی خوب مورد توجه سیاستمداران بوده است.

حجت‌الاسلام واثق، به نقدها و اشکالات وارد شده به سه نظریه فوق اشاره کرد و افزود: در نظریه دولت بزرگ همه نیروها متمرکز در دولت و هر اقدامی بوسیله این نهاد انجام می‌شود، که این امر سبب بازدهی کم دولت خواهد شد. تورم بی کاری و پایین آمدن راندمان کار از اشکالات این نظریه است.

وی ادامه داد: در نظریه دولت کوچک، دولت کارهای مهم مانند؛ نظارت اجتماعی، سیاست خارجی و امنیت کشور را بر عهده می‌گیرد و کارهای تولیدی و خدمات را به بخش خصوصی و بازار واگذار می‌کند. در این زمینه یک سری اصول ده گانه را در دهه 90 تحت عنوان سیاست‌های تعدیل ساختار ارائه کردند که اگر کشوری این این اصول را رعایت کند به توسعه اقتصادی و اهداف خود دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام واثق، همچنین به ضعف‌های دولت کوچک اشاره کرد و ابراز داشت: دولت کوچک نمی‌تواند سیاست‌های تعدیل ساختاری را اجرا کند و در این صورت بخش خصوصی هم نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، اضافه کرد: وقتی دولت ضعیف شد رقیب اصلی خود یعنی بازار قوی می‌شود و در سیاست گذاری نفوذ کرده، قوانین را به نفع خود وضع خواهد کرد که در این صورت به طبقه متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در غرب جایگزین مناسبی برای حکمرانی خوب نیامده، عنوان کرد: سیاستمداران با وجود ضعف‌های دو نظریه فوق به فکر نظریه سومی افتادند و نظریه حکمرانی خوب را به مطرح کردند، در این روش به دولت و بخش خصوصی توجه می‌شود و برای پیشبرد اهداف نیاز به جامعه مدنی نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام واثق، خاطرنشان کرد: بانک جهانی برای نخستین بار حکمرانی خوب را جایگزین دو نظریه دیگر کرد و اذعان داشت که دولت کوچک و بزرگ کارایی ندارند و آنچه موجب توسعه سیاسی، اقتصادی و انسانی می شود پیروی از این مدل است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، در پایان نگاه مکتب‌های مختلف به حکمرانی خوب را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: حکمرانی خوب از نگاه هستی شناسان مادی گرایی، از نگاه انسان شناسی اومانیستی و از نگاه معرفت شناسان تجربه گرایی است./927/پ201/ع

ارسال نظرات