۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۶۵۱
آیت الله جوادی آملی:

پیوند با قرآن اتصال به خدای متعال است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: طبق روایت ثقلین، قرآن حبل متین و طنابی است که یک طرف آن به دست بی دستی خدا و طرف دیگر به دست انسان است. کسی که قرآن می خواند و با قرآن در پیوند است،‌ طنابی را گرفته که یک طرف آن به دست خدا است. پس راه هست، رفتن ممکن است، رونده هایی رفتند و به ما هم می گویند بیایید.
آيت الله جوادي آملي


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «و إنه لتنزیل رب العالمین» گفت: نزول گاهی به صورت انداختن است و گاهی به صورت آویختن. خداوند که باران را نازل می کند به صورت انداختن است ولی خداوند که قرآن را نازل کرد یعنی این آیات را که حبل متین هستند آویخت. اگر خداوند قرآن را انداخته باشد که اعتصام به آن مشکلی را حل نمی کند. چون قرآن به جای بلندی وابسته است به آن اعتصام پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: طبق روایت ثقلین، قرآن حبل متین و طنابی است که یک طرف آن به دست بی دستی خدا و طرف دیگر به دست انسان است. کسی که قرآن می خواند و با قرآن در پیوند است،‌ طنابی را گرفته که یک طرف آن به دست خدا است. پس راه هست، رفتن ممکن است، رونده هایی رفتند و به ما هم می گویند بیایید. این تقرب الی الله یک معنایی دارد که حکمت می تواند آن را تبیین کند.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «نَزَل به الروح الأمین علی قلبک لتکون من المنذرین» گفت: این حرف از طرف خدای سبحان معصومانه نازل شد، با اسکورت ملائکه به دور از هر گونه تحریف به قلب مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و از زبان مبارک حضرت بی کم و کاست به گوش مردم رسید. یعنی این قرآن از زبان بی زبانی خدای متعال بدون کم و زیاد به مردم رسیده است حال مردم یا قبول کنند و یا نکول.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «بلسان عربی مبین» خاطر نشان کرد: خدای متعال این «علی حکیم» را که مرتبه بالای آن است به «عربی مبین» که نازل ترین مرتبه قرآن است رسانده است. این کلام به قدری قداست دارد که اگر کسی بخواهد کلمه کلب را که در قرآن آمده بدون وضو ببوسد حرام است. قرآن کلام نازل نیست که یک کتاب سطحی باشد بلکه متنزل است و از آن جا که خود به جایگاه رفیعی متصل است،‌ می تواند دست انسان را بگیرد و بالا ببرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و إنه لفی زبر الأولین» گفت: این که نسبت به قرآن در کتب آسمانی پیشین بشارت داده شده و انبیای سابق علیهم السلام به وجود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بشارت داده اند به خاطر این است که در اسلام حرف جدیدی وجود دارد و رسول خدا پیام تازه ای دارد که در ادیان گذشته نبوده است./913/پ202/ع

ارسال نظرات