۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۷۴۱
نماینده آیت الله سیستانی در کربلا:

ایران دخالتی در امور داخلی عراق ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلا در دیدار تعدادی از سیاستمداران، روزنامه نگاران و روسای مراکز فرهنگی اروپا گفت:شیعیان عراق مستقل هستند و وابستگی به ایران ندارند و هدف تظاهراتی که در برخی شهرها انجام می گیرد مطالبه گسترش خدمات است.
شيخ عبدالمهدي کربلايي نماينده آيت الله سيستاني
به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از سیاستمداران، روزنامه نگاران و روسای مراکز فرهنگی و اجتماعی اروپا با حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) در دارالضیافه این حرم مطهر برگزار شد.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در این دیدار که 2 ساعت به طول انجامید به پاسخ های مختلف مهمانان خارجی پاسخ داد.

حجت الاسلام کربلایی درباره گفت وگوی ادیان و شناخت اسلام واقعی از اسلام منحرف وهابیت گفت: کسی که در پی گفت وگوی ادیان است باید با فرهنگ ملت ها آشنا شود تا بتواند اسلام واقعی را بشناسد. برای آشنایی با اسلام باید از منابع اصیل استفاده کرده و از منابعی که اسلام را به گونه دیگری نشان می دهند، دوری کرد.

وی افزود: فردی که با مبانی اسلام آشنا شود خواهد دید که اشتراکات فراوانی میان فرهنگ اسلام با سایر ادیان وجود دارد، مبانی و اصول اسلام که از سوی حضرت محمد (ص) به مردم ارائه شد توسط ائمه اطهار (ع) ادامه یافت و اگر بخواهید اسلام واقعی را بشناسید باید از راه این ائمه (ع) که خلفای پیامبر اکرم (ص) هستند، به اسلام راستین پی ببرید.

تولیت آستان مقدس امام حسین (ع) با اشاره به ویژگی های اسلام تصریح کرد: احترام به آرا و اندیشه های دیگران، دوری از تروریسم فکری، تاکید بر محبت و تسامح و عدالت، دوری از ظلم و اهتمام به حقوق دیگران در زمینه های مختلف از ویژگی های اسلام است که عاملی برای نزدیکی میان ملت ها به شمار می آید.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به سوالی درباره کشتار مردم عراق از سوی تروریست ها بر لزوم قرائت نهضت امام حسین (ع) تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم چرایی کشتار شهروندان عراقی از سوی تروریست ها را بررسی کنید باید در ابتدا نهضت حسینی و به شهادت رسیدن این امام همام (ع) در این سرزمین مقدس را مورد مطالعه قرار دهید و پس از آن به رابطه شهادت اباعبدالله (ع) و خشونت علیه ملت عراق برسید.

شیخ عبدالمهدی کربلایی پس از بیان شرح مختصری از نهضت حسینی برای مهمانان خارجی ادامه داد: نزاع و درگیری میان اندیشه های تروریستی و ظالمانه خط اموی که فردی مانند یزید در راس آن قرار دارد با اندیشه های مقدس حق، محبت، صلح، همبستگی و احترام به دیگران که امام حسین (ع) نماد آن به شمار می آید همچنان ادامه دارد. تروریسم تنها در خشونت و قتل منحصر نمی شود، بلکه ریشه های آن عمیق تر بوده و صاحبان این شیوه می خواهند به شیوه های مختلف با صاحبان خیر برخورد کنند.

وی تاکید کرد: پیروان اندیشه های تروریستی می خواهند تنها خودشان در زمین وجود داشته باشند و یزید نیز بر اساس این نظریه به ارسال سپاهی برای شهادت امام حسین (ع) اقدام کرد و علاوه بر قتل این امام (ع)، فرزندان اباعبدالله و حتی طفل شیرخواری که 6 ماه بیشتر نداشت را پس از آنکه آب را بر آنها حرام کردند به قتل رساند، این در حالی است که نیروهای یزید و حتی اسب های آنان از سوی امام حسین (ع) سیراب شده بودند.

خطیب جمعه کربلا بیان داشت: زنان سپاه امام حسین (ع) نیز با زنجیرهایی که بر دستان آنها بسته شده بود صدها کیلومتر را با پای پیاده به سوی شام به اسارت برده شدند تا جنایتی دیگر بر جنایت های یزید و پیروان این شیوه افزوده شود و بر همین اساس است که پیروان و دوستداران اباعبدالله (ع) از شهرهای مختلف عراق با پای پیاده به سمت کربلا می آیند و باز هم از سوی پیروان اندیشه های تروریستی یزید مورد حمله و کشتار قرار می گیرند.

حجت الاسلام کربلایی با اشاره به وجود هر دو اندیشه در حال حاضر گفت: اندیشه و تفکر و فرهنگ امام حسین (ع) از سوی پیروانی تاکنون ادامه یافته و اندیشه و تفکر و فرهنگ یزید نیز توسط برخی از پیروان ادامه می یابد، بنابراین نزاع میان فرهنگ تروریسم و قتل و فرهنگ محبتی که از سوی گروه اول با قتل و کشتار مواجه می شوند و حتی به زنان و کودکان نیز در این میان رحم نمی شود، ادامه دارد. تروریست ها حتی به مساجد و مداری و خیابان ها و مراکز تجاری نیز رحم نمی کنند و می توان گفت که اندیشه های خط کینه ای اموی به گسترش خشونت در عراق کمک می کند.

وی درباره اوضاع مسیحیان در عراق خاطر نشان ساخت: خشونت تنها به مسیحیان مختصر نمی شود و شیعیان و سنی ها و همه شهروندان عراقی را دربرمی گیرد، مراجع تقلید از مسوولان خواسته اند تا از مسیحیان سراسر عراق محافظت کنند. حقوق مسیحیان در عراق هیچ تفاوتی با حقوق شیعیان و سنی ها و کردها ندارد و آنان نیز از حقوق یکسانی برخوردار هستند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی درباره نقش مراجع تقلید در عراق تصریح کرد: نقش مراجع تقلید در بازگشت امنیت به عراق و جلوگیری از بروز جنگی طایفه ای در کشور بسیار پررنگ بود، اما در برخی از مواضع به هیچ عنوان دخالت نمی کنند و نقش راهنما را برعهده دارند و از ورود به جزئیات مسائل سیاسی خودداری می ورزند.

تولیت آستان مقدس امام حسین (ع) در پاسخ به سوالی درباره نقش آیت الله سیستانی در عراق، اظهار داشت: قدرتی که این مرجع تقلید در عراق دارد قدرتی معنوی است و نباید آن را قدرتی اجرایی یا قانونی به شمار آورد، قدرت قانونی و اجرایی در اختیار آیت الله سیستانی قرار ندارد و وی با حکمتی ربانی که شیوه پیامبر (ص) است از عراق محافظت کرده و از بروز جنگ داخلی طایفه ای در این کشور جلوگیری می کند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی افزود: آیت الله سیستانی در این سال ها از سنی ها، مسیحیان، ایزدیان، پیروان صائبه و قشرهای مختلف ملت عراق استقبال و دیدار کرده و همه را به یک چشم می بیند، وی همواره از شیعیان خواسته است از حقوق و مصالح سنی ها حمایت کنند و از آنان می خواهد در برابر جنایت هایی که علیه پیروان اهل بیت (ع) انجام می گیرد، صبر پشیه نمایند.

وی در پاسخ سوال سفیر سابق آلمان در سوییس مبنی بر نقش ایران در تظاهرات انجام گرفته در برخی از شهرهای عراق تاکید کرد: دولت عراق شیعه نیست و شیعیان جزئی از این دولت به شمار می آیند و نمایندگان قشرهای مختلف ملت در قوه های مجریه و مقننه و قضایی حضور دارند. شیعیان عراق مستقل هستند و وابستگی به ایران ندارند، تظاهراتی که در برخی شهرها انجام می گیرند با هدف مطالبه گسترش خدمات صورت می گیرند.

نماینده آیت الله سیستانی در پاسخ سوال یکی از حاضران درباره برافراشتن پرچم سرخ بر فراز گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) چنین پاسخ داد: فرزندان مذهب امامیه در پی انتقام گیری از پیروان سایر مذاهب نیستند، بلکه پرچم سرخ را بر فراز این گنبد برافراشته تا همواره به یاد خونی که اباعبدالله (ع) در راه حق تقدیم کرد، بمانند و خون خود را تنها در راه حق تقدیم سازند./980/ب902/ک
ارسال نظرات