۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۷۳۳۶
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

شهید مطهری الگوی جامع کسب علم و تبلیغ معارف دین است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که اهتمام اسلام به مسأله علم، عالم و معلم در حوزه‌های علمیه تجلی‌یافته است از شهید مطهری به عنوان الگوی کامل و جامع کسب علم و تبلیغ معارف دین نام برد.
حجت‌الاسلام حميدرضا بصيري


حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن روز معلم و گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری به بیان اهمیت علم و ارزش معلم براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت‌(ع) پرداخت و نزول آیات نخستین قرآن بر پیامبر اکرم‌(ص) درباره قرائت را نشان‌دهنده اهمیت این مقوله دانست.

وی با بیان این‌که علم‌آموزی خداوند نسبت به بندگان و سنت پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه معصومین‌(ع) برای تکریم چنین جایگاهی است، افزود: پیامبر اکرم‌(ص) در شرایطی که سواد خواندن و نوشتن در سرزمین عربستان بسیار محدود بود، یک نهضت بزرگی را برای سوادآموزی مسلمانان ایجاد کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: از این طرح گسترده که مسلمان‌ها به واسطه آن به سرعت سواد خواندن و نوشتن پیدا کردند و بسیاری از کاتبان وحی و نویسندگان کلمات پیامبر اکرم‌(ص) شدند تا دوران امام علی‌(ع) و سخن ایشان که فرمودند «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبداً»، حکایت از اهمیت علم و جایگاه معلم دارد.

وی گفت: امام صادق‌(ع) و امام باقر‌(ع) دانشگاه و مکتب بزرگی را تأسیس کردند که گفته شده حداقل چهار هزار شاگرد از مسلمان و غیرمسلمان، از مردم مدینه و غیرمدینه و حتی از غیر جزیرةالعرب در این مکتب و دانشگاه بزرگ علم‌آموزی، به کسب معارف الهی پرداخته و تربیت شدند.

حجت‌الاسلام بصیری با اشاره به این‌که در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) علم دگرگون شده و نتایج آن تصاعدی رشد می‌کند، اظهار داشت: اگر دانش 27 جزء باشد، تا دوران حضور امام زمان(عج)، بشر تنها به دو جزء آن رسیده است و در زمان حکومت آن حضرت، 25 جزء دیگر شناخته می‌شود که این تشبیه علم به حرف بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: اهمیت دادن به جایگاه تعلیم و تربیت و نقش ارزشمند متعلم تنها در دیدگاه اسلام مطرح نشده و حتی کسانی که دین اسلام را نپذیرفته‌اند، به جایگاه علم و علم‌آموزی در دین اسلام معترف هستند و غربیان معتقدند که دروازه‌های علمی و تمدنی آنان به واسطه نفوذ اسلام در اروپا رشد یافته و شکل گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اهتمام اسلام به مسأله علم، عالم و معلم در حوزه‌های علمیه تجلی‌یافته است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه مرکز علوم مختلف از فقه، اصول، طب، ریاضیات، ‌نجوم و ادبیات بوده و خروجی‌های آن را شخصیت‌هایی صاحب‌نظر و دارای قدرت علمی از جهات مختلف تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به رابطه استاد و شاگرد در حوزه‌های علمیه، این ارتباط را برای مراکز علمی دیگر الگو دانست و گفت: شاگردپروری استاد در کلاس درس، نقد شاگرد بر تألیف‌ها و سخنان استاد، گفت‌وگوی دو طرفه پیرامون مباحث درسی و حفظ احترام جایگاه علمی استاد از سوی شاگرد، نشان دهنده این ارتباط ارزشمند در حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام بصیری در ادامه بر حضور مؤثر تبلیغی، آموزشی و پژوهشی طلاب براساس نیازهای جامعه در دیگر نهادها تأکید کرد و افزود: البته در این زمینه نباید افراط و تفریط شود و نباید به سبب نیاز جامعه و مخاطب‌های مختلف در داخل و خارج از کشور افرادی فکر کنند که بدون مایه علمی می‌توانند در جذب مخاطبان موفق شوند که بدون تقویت بنیان‌های علمی این امر شکل نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت: آیت‌الله مطهری هیچ‌گاه قبل از آن که خود را در حوزه تقویت و کامل کند، وارد مراکز علمی و دانشگاهی نشد؛ سالیان سال شاگردی امام‌ خمینی(ره) و علامه طباطبایی‌(ره) را کرد و گاهی برای یک مسأله علمی سراغ علامه می‌رفت و یک هفته تمام با ایشان گفت‌وگو می‌کرد و اینچنین بنیان‌های علمی خود را تقویت کرد و بعد وارد مراکز علمی دانشگاهی شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از شهید آیت‌الله مطهری به عنوان الگوی کامل و جامع کسب علم و تبلیغ معارف دین نام برد و گفت: ایشان هرگز افراط و تفریط نکرد، یک دفعه خود را بدون مایه و بنیه علمی در معرض دیگران قرار نداد، تنها به اضافه کردن اطلاعات اکتفا نکرد و در نشر علم و معارف دین با زبان مختلف برای مخاطبان مختلف همت گمارد. /920/ت302/ن

ارسال نظرات