۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۲۷۳۶۵
استاد حوزه علمیه قم:

رابطه بین استاد و شاگرد در حوزه ‌ها علمیه‌ عاطفی و برگرفته از سیره معصومان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به آیات و روایات، مقام معلم از دیدگاه اسلام را رفیع خواند و رابطه بین استاد و شاگرد در حوزه‌های علمیه را عاطفی و برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) دانست.
مراسم گراميداشت روز معلم در حرم حضرت فاطمه معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نظری منفرد، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین اهمیت مقام معلم از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: معلم از دیدگاه اسلام دارای مقامی والا و جایگاهی رفیع است.

این استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آیات و روایات فراوانی در رابطه با علم و علم آموزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال درخواست کرد کسی را مبعوث کند که حکمت را به مردم بیاموزد.

حجت‌الاسلام نظری منفرد، رسالت انبیا(ع) را تعلیم بشریت عنوان کرد و ابراز داشت: از گذشته مسأله علم آموزی مطرح بوده با این تفاوت که ایشان با دلسوزی تعلیم می‌دادند و در پی یادگیری مردم بودند.

این خطیب حوزه علمیه قم، همچنین اضافه کرد: انبیا(ع) تعلیمات الهی را در فضای مناسبی که توأم با اخلاص و به خاطر هدف مقدسی که رسیدن به پروردگار بود به مردم آموزش می‌دادند.

وی جایگاه احترام به استاد در حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این سنت حسنه در زمان معصومان(ع) وجود داشته و شاگردان احترام ویژه‌ای به را برای ایشان قائل بودند و امروز نیز همین سنت در حوزه‌های علمیه دیده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: سنت احترام به استاد به شکلی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد در جای دیگری مشاهده نمی‌شود که این امر نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای اساتید علوم دینی است.

حجت‌الاسلام نظری منفرد، در ادامه با بیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه همیشه رابطه عاطفی و دوستانه‌ای با اساتید خود دارند، گفت: اساتید هم متقابلاً همین حس را نسبت به شاگردان دارند و خود را برتر از آنها نمی‌دانند.

این استاد حوزه علمیه قم، در پایان سیره امام صادق(ع) در برخورد با شاگردان را یادآور شد و اظهار کرد: ایشان احترام ویژه‌ای برای شاگردان قائل بودند و امروز نیز همین روش در حوزه‌های علمیه جریان دارد./927/ت302/ن

ارسال نظرات