۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۲۷۴۸۶
حجت الاسلام ماندگاری:

معلمی که چشم شاگردش را به حقیقت ببندد وجودی ظلمانی دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی ارزش معلم را در باز کردن چشم متعلم دانست و افزود: بالاتر از همه معلمان امام زمان و ائمه معصومین(ع) هستند که چشم بصیرت ما را به عالم آخرت گشوده اند و از معلمین الهی هستند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، فرمولی را برای روشن ساختن مفاهیم در زندگی عنوان کرد و گفت: کیستی، چرایی و چگونگی هر مفهوم را در زندگی بررسی کنید تا به باور درستی از آن برسید. مثل اینکه بگوییم معلم کیست، چرا باید معلمی کنیم و چگونه باید معلمی کنیم.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت احترام به معلم را مفهومی در زندگی خواند و گفت: اگر احترام به معلم را در فرمول فوق قرار دهیم که احترام به معلم چیست؟ چرا و چگونه به معلم احترام باید گذاشت؟ بحث چرایی این مفهوم در رساله حقوق امام سجاد تحت عنوان حق معلم بیان شده است. در این رساله آمده است:« حق آنکه تو را تعلیم می دهد این است که در تعظیم و تکریم او کوتاهی نکنی و مجلس او را بزرگ بشماری، به آنچه به تو می آموزد به نحو احسن گوش دهی، و با روی باز از درس او استقبال کن برای اینکه در آموزش تو موفق باشد، دینت را برای آنچه به تو یاد می دهد پاک کنی ب خطورات ذهنی و لذائذ شهوانی مشغول نباشد. و بدان تو از طرف استاد رسالت داری تا آنچه را می آموزی به غیر خود منتقل کنی و آنچه را شنیدی کامل و بدون اضافه منتقل نمایی. و بدان که در این کارها خدا باید به تو کمک کند.»

وی پاداش معلم را در پنج چیز دانست و گفت: عمده پاداش معلم این است که انسان به جایگاه او توجه کند و او را مرشد و راهنمای خود ببیند. تا آنچه را به عنوان نور هدایت به او می رسد همه را دریافت کند این نشانه قدرشناسی از معلم است. انسان باید با تمام وجود به آنچه معلمش می گوید گوش بدهد و خودش را برای دریافت انوار هدایت آماده سازد. هیچ چیزی نباید مانع از دریافت کامل آنچه معلم به او می آموزد بشود. از دیگر حقوق استاد این است که آنچه را یاد گرفت منتقل کند و در آنچه منتقل می کند امانت دار باشد.

این کارشناس مسائل دینی ارزش معلم را در باز کردن چشم متعلم دانست و افزود: ارزش معلم این است که از مجهول به معلوم واز ناپیدا به پیدا رهنمون می شود. بنابراین تعریف، کسانی هستند که قبل از مدرسه معلم ما بودند، پدر و مادر که از ابتدای تولد همچون معلمی ما را راهنمایی کرده اند، بالاتر از آن عالمان دین هستند که از معلمان برجسته ما در زندگی محسوب می شوند و بالاتر از آنها امام زمان و ائمه معصومین(ع) که چشم بصیرت ما را به عالم آخر گشوده اند و از معلمین الهی هستند و خدا آنها را برای مدرسه دنیا معین کرده است. از همه بالاتر و اول معلم و مربی انسان خداست که همه اینها قابل تکریم و تعظیم هستند.

وی در ادامه گفت: اگر اهل تکریم و بزرگداشت مقام معلم هستید، باید خود را با کلمات امام سجاد هماهنگ کنیم ببینم آیا از حقوق خدا نیست که تکریم و تعظیم شود، آیا تکریم صاحب ثروت و شهرت و مقام و... توهین به عظمت خدا نیست؟ آیا جایی هست که خدا آنجا نباشد و بنابراین آیا در همه جا مجلس خدا را بزرگ شمرده ایم؟ آیا خود را برای آموزش هایی که خدا به ما می دهد آماده ساخته ایم؟ یا هنگام شنیدن گلام خدا(قرآن خواندن) دل را از شهوات و خطورات دیگر خالی کرده ایم تا آنچه را می آموزیم به نحو احسن بیاموزیم؟ آیا به آنچه یاد گرفته ایم خوب عمل کرده ایم که بعدا بتوانیم خوب آن را منتقل کنیم؟ جواب این سوالات ما را به بندگی صحیح رهنمون می سازد.

عضو هیات امنای موسسه روایت سیره شهدا معلمی را قله رفیعی دانست و ادامه داد: سقوط از قله معلمی بسیار خطرناک است و فرد را هلاک خوهد کرد. همانطور که بعد از انبیاء بهترین جایگاه از آن معلمان است اگر راه را اشتباه بروند بدترین جایگاه در جهنم نصیب معلمان خواهد شد. معلمی که چشم شاگردش را به حقیقتی باز کند معلمی نورانی است چون با او به خدا خواهیم رسید و برعکس او معلمی است که چشم شاگردش را به حقیقتی ببندد و نگذارد که او در پدیده ای خدا را ببیند این معلم ظلمانی است و از چنین معلمی باید ترسید همانطور که در مثل آمده معلم فاسد مثل دزد چراغ بدست است یعنی چون راهها را می شناسد به راحتی دزدی میکند لاجرم معلمی که ظلمانی باشد به راحتی فرد را گمراه خواهد کرد.

این مبلغ حوزه علمیه حقیقت علم را کشف ارتباط بین دو پدیده دانست و گفت: معلم نورانی رابطه بین پدیده ها را در هر علمی به خدا مربوط می کند و متعلم را در هر رابطه ای به خدا خواهد رساند، لذا در هر علمی که باشد طبیعی باشد یا انسانی با این دیدگاه فرد در مسیر توحید است. ولی معلم ظلمانی متعلم را ظاهر بین می کند و به او می آموزد که از ظاهر قضایا حکم کند. چنین شاگردی از عبادات به خاطر ظاهر سخت آن می گریزد و به معصیت بخاطر ظاهر شیرین آن روی می آورد./916/پ202/ع

ارسال نظرات