۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۷۵۱۷
آیت الله مصباح یزدی:

بسیاری از جنایات جنسی از یک نگاه شروع می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اگر انسان به عواقب ناشی از انجام گناه بیاندیشد خود را به مهلکه نمی اندازد؛ بسیاری از جنایات های جنسی از یک نگاه شروع می شود، اگر فرد از ابتدا درباره آثار شوم این نگاه کردن تامل می کرد و چشم خود را کنترل می کرد از بلایی که گریبان گیرش شده در امان می ماند.
آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در درس اخلاق هفتگی خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم، تمام پیشرفت‌های معنوی، علمی و مادی را مرهون تفکر دانست و اظهار داشت: تفکر منشا همه خوبی ها و فضیلت هاست؛ افکار ما به طور مستقیم در رفتار ما بروز پیدا می کند.

وی فکر کردن را برای تثبیت دانسته ها لازم دانست و گفت: تفکر عمیق درباره چیزهایی که می دانیم برای دوری از غفلت و حضور دانسته ها و تاثیرگذاری آنها در زندگی لازم است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به آیات و روایاتی در مورد تفکر، تصریح کرد: منظور از فکر کردن تعریف تفکر در علم منطق نیست، بلکه معنای عام آن را نیز شامل می شود؛ یعنی مراد از تفکر برای کشف دانسته های جدید از روی معلومات گذشته نیست و شامل تعمق و ژرف نگری در دانسته های خود نیز می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: هر نوع فعالیت ذهنی را عرفا فکر کردن می گویند؛ گاهی انسان چیزی را می داند ولی نگاهش به آن سطحی است وقتی که پیرامون آن بیشتر دقت می کند دانسته هایش تقویت می شود و ثبات می یابد و در قسمت آگاهانه ذهنش حضور پیدا می کند و فهم دقیق تری نسبت به آن موضوع خواهد داشت.

وی نتیجه تفکر را بروز برخی احساسات و انفعالات عنوان کرد و گفت: قرآن می فرماید برخی با شنیدن آیات قرآن به زمین می افتند و در حال سجده گریه می کنند؛ این رقت قلب قطعا تا مدت زمان زیادی در اعمال و رفتار فرد تاثیر گذار خواهد بود؛ حتی ممکن است فرد حافظ قرآن باشد و بارها آن آیه را شنیده باشد ولی تکرار و تفکر بیشتر در او چنین حالتی را ایجاد می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تشریح آثار تفکر بیان داشت: کسی برای اولین بار به او پیشنهاد شود که سیگار بکشد، اگر فکر کند که شروع این کار موجب تکرار و اعتیاد خواهد شد و چه ضررهای جسمی و روحی برای خود و خانواده اش خواهد داشت هرگز این کار را نمی کند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در انجام گناهان نیز همینطور است، اگر انسان به عواقب ناشی از انجام گناه بیندیشد خود را به مهلکه نمی اندازد؛ بسیاری از جنایات های جنسی از یک نگاه شروع می شود، اگر فرد از آن ابتدا درباره آثار شوم این نگاه کردن تامل می کرد و چشم خود را کنترل می کرد از بلایی که گریبان گیرش شده در امان می ماند.

وی با تاکید براینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به افکار خود جهت دهیم، تصریح کرد: هر فکری خوب نیست؛ در روایات داریم کسی که درباره گناه می اندیشد کم کم به آن مرتکب می شود همانطور که فکر کردن در کارهای خیر نیز منجر انجام کارهای خوب می شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه هشدار داد: بسیاری از اوقات شیطان افکاری را به ما القا می کند باید حواسمان را جمع کنیم تا در دام او گرفتار نشویم.

گفتنی است آیت الله مصباح یزدی در جلسه آینده، درباره اینکه به چه چیزهایی باید اندیشید؟ و قرآن و روایت در این زمینه چه توصیه ای دارند؟، خواهد پرداخت./928/پ202/ع

ارسال نظرات