۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۲۷۵۵۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی حقوقی تحولات حقوق بشری جمهوری آذربایجان با حضور رییس کمیته دفاع از محبوسین حجاب جمهوری آذربایجان در تبریز برگزار شد.
حجت الاسلام فائق ولي اوغلو، رئيس کميته دفاع از حجاب و محبوسان به ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، وحید کاظم‌زاده، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمالغرب کشور امروز در کنفرانس بررسی حقوقی تحولات حقوق بشری جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه بهمن ماه گذشته از سوی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، برنامه ملی آذربایجان برای ارتقای حقوق بشر که از سوی رئیس جمهور این کشور ابلاغ شده است، در چند صفحه برای کمیسیون ارائه شد، اظهار کرد: مفاد این برنامه در دست بررسی است که معلوم شود چه تأثیری بر رفع برخی نقض‌های فاحش حقوق بشر در این کشور دارد.

وی با بیان اینکه حکومت آذربایجان مدت‌هاست سیاست‏ اسلام‌هراسی، اسلام‌ستیزی و اسلام‌زدایی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: این دولت با اعمال سیاست‎های ضد دینی از جمله ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس، تخریب مساجد، مراکز دینی، اسلامی و بالاخره دستگیری و شکنجه علما، روحانیون و اعضای حزب اسلامی آذربایجان به دلیل فعالیت‌های مذهبی و دینی همچنین صدور احکام حبس‏های طولانی مدت از پنج تا 12 سال عملاً خود را در مسیر سقوط قرار داده است، آن هم در موقعیت زمانی که بیداری اسلامی و قیام‌های مردمی علیه دولت‌های دیکتاتور آغاز شده و دولت باکو با اینکار مرگ تدریجی خود را سرعت بخشیده است.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمالغرب کشور با بیان اینکه دولت باکو در این مورد نه تنها اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کرده است بلکه تعهدات خود به عنوان یک کشور اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) برای حمایت از حق حریم خصوصی افراد و آزادی عقیده و بیان براساس اعلامیه اسلامی حقوق بشر در اجلاس قاهره را به فراموشی سپرده است، افزود: ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید دارد که هرکس حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و مذهب بهره‌مند شود.

وی گفت: براساس موازین حقوق بشر، هر انسانی حق اظهار عقیده و ایمان، تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی به نحو فردی یا جمعی، خصوصی یا عمومی داشته و کسی نمی‌تواند این حق را از آنان سلب کند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه مطابق بند سه ماده اول و بند «ج» ماده 55 منشور سازمان ملل متحد کلیه دول عضو، متعهد به رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس، زبان یا دین هستند، ادامه داد: همچنین طبق ماده 27 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی ـ سیاسی در کشورهایی ‌که ‌اقلیت‌های ‌نژادی‌، مذهبی ‌یا زبانی ‌وجود دارند، اشخاص‌ متعلق‌ به ‌اقلیت‌های ‌
مزبور را نمی‌توان ‌از این ‌حق ‌محروم کرد.

وی در ادامه برگزاری برنامه «یورو ویژن» را توسط دولت آذربایجان نافی خواست و ارزش‌های دینی مردم آذربایجان عنوان کرده و افزود: صبر مردم آذربایجان اگر لبریز شود دودمان الهام علی‌اف را همچون سایر روسای کشورهای عراق، لیبی، یمن، تونس و مصر بر باد خواهد داد.

همچنین صادق ملکی آوارسین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سخنانی با اشاره به اینکه حرکتهای آغاز شده در آذربایجان به ضرر دولت این کشور تمام خواهد شد گفت: رژه این گروه در میدان باکو ، چیزی جز ذلت و خواری برای حاکمان یک کشور اسلامی نمی تواند باشد.

وی رژه همجنس بازان در باکو را یک هنجارشکنی آشکار دانست و افزود: قطعاً بیشترین زیان آن را دولت جمهوری آذربایجان تحمل خواهد کرد، مردم آذربایجان و کشورهای اسلامی اینگونه اعمال شنیع و زشت را تحمل نمی کنند، این رفتارها خلاف دین،اخلاق و حقوق اولیه انسان هاس.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ظلم به مذاهب اسلامی آن هم در یک کشور اسلامی را غیر قابل بخشش و گذشت دانست و افزود: امیدوارم آنان هرچه زودتر از گذشتگان درس گرفته و برگردند.

کتابت قرآن میناکاری روی طلا در تبریز آغاز شد

 احمد پروازی، هنرمند میناکاری تبریز درباره آغاز عملیات کتابت قرآن کریم به سبک مینا کاری اظهار داشت: کتابت قرآن به سبک میناکاری برای نخستین بار در تاریخ در تبریز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای کتابت این قرآن ده‌ها  هنرمند از تبریز و شهرهای مختلف ایران برای تذهیب و نقاشی گل و مرغ و نیز برای یاری در قلمزنی و جواهرکاری با برادران پروازی همکاری خواهند کرد.

پروازی خاطرنشان کرد: این قرآن بر روی 18 متر مربع طلای ناب کتابت می‌شود و با رنگ‌های مینا و جواهرات گرانقیمت تذهیب و نگارگری خواهد شد.

وی همچنین آغاز این کار را انقلابی در هنر اسلامی کشور دانست و گفت: با آغاز کتابت این قرآن شاهد روزهای باشکوه هنر ایرانی اسلامی در کشورمان خواهیم بود که امیدوارم این اتفاق هنری – قرآنی باعث خوشنودی قلب مهربان حضرت ولی‌عصر و نایب بر حقش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران شود.

برادران پروازی احیاگران مینای ایرانی بوده و آثار آنان در شاخص‌ترین موزه‌های جهان نگهداری می‌شود که در سال گذشته نیز اثری از طلای ناب و مینای ایرانی توسط این دو هنرمند به آستان مقدس امام علی (ع) در نجف اشرف اهدا شد. 

حضور حداکثری در انتخابات دشمنان را مایوس می‌کند

حجت‌الاسلام احمد امینی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در تیپ مکانیزه امام زمان(عج) به مناسبت هفته عقیدتی در جمع کارکنان این تیپ در حسینیه ثارالله اظهار داشت: مردم ولایتمدار ایران اسلامی با حضور پررنگ و با شرکت حداکثری در انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دشمنان اسلام را مایوس می‌کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «من یقین دارم مردم بیش از پیش در صحنه حضور می‌یابند و دشمنان اسلام را ناکام می‌گذارند»، گفت: مردم ولایتمدار ایران اسلامی بارها ثابت کردند که با حضور پررنگ می‌توانند در صحنه‌های مختلف از آزمایش بزرگ سربلند بیرون آیند.

حجت الاسلام امینی گفت: این بار نیز مانند دفعات گذشته با لبیک به ندای رهبر و اطاعت از مولای خویش با حضور حداکثری در انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند و بار دیگر دشمنان اسلام را مایوس خواهند کرد.

وی افزود: مردم باید در انتخاب نمایندگان دقت کرده و کسانی را انتخاب کنند که مومن و متعهد، ولایی، خداترس، ظلم‌ستیزة دلسوز ملت و اصلح بوده و گره از مشکلات مردم بگشایند./935/د101/س

ارسال نظرات