۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۵۶۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

علامه طباطبایی روش جدیدی را در تفسیر قرآن بوجود آورد

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مصباح یزدی، با اشاره به شخصیت والای علامه طباطبایی گفت: علامه با نوشتن تفسیر المیزان یک حرکت پر برکت و جدیدی را در حوزه علمیه شکل داد که امروز از سوی آیت‌الله جوادی آملی دنبال می‌شود.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي در همايش ملي مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی روز پنج شنبه، در همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ شخصیت علامه طباطبایی را استثنایی خواند و ابراز کرد: علامه طباطبایی با نوشتن تفسیر المیزان یک حرکت پر برکت و جدیدی را در حوزه علمیه شکل داد و اثرات آن هنوز قابل مشاهده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: آیت‌الله صدوقی درباره شخصیت علامه طباطبایی اذعان کرد اگر علامه از حوزه حذف شود امتیازی برای حوزه علمیه قم باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی شخصیتی کم‌نظیر در حوزه علمیه است، اظهار داشت: آیت‌الله جوادی آملی از شاگردان برجسته علامه است که روش تفسیری استاد را دنبال می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه قرآن غیر از ظاهر دارای تأویل و بطون است و برای فهم آن نیاز به امور دیگری داریم، گفت: روایات مفسر تأویل قرآن هستند و اینگونه نیست که از تفسیر قرآن به قرآن بطون بدست آید.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین اضافه کرد: برای فهمیدن روش تفسیری علامه طباطبایی از شواهد مقامی و جو بیان کلام وی فهمیده می‌شود که تفسیر آیات را بوسیله روایات انجام می‌داده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این مطلب که قرآن بنای کلی‌گویی ندارد و به حواشی مسائل نمی‌پردازد، اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد بود که قرآن مقدمه‌ای دارد که با همین الفاظ آنرا بیان می‌کند و حواشی را با امور دیگری از جمله روایات و شواهد دیگر به دست می‌آورد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در بسیاری از آیات مفرداتی وجود دارد که باید به متخصص آن رجوع کرد، گفت: این طور نیست که برای تفسیر قرآن نیازی به فراگیری لغت عرب و قواعد ادبی آن نباشد و این از ضروریات هر علمی است.

وی به مسائل ظنی علوم مختلف اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی وقتی می‌گوید قرآن را جز با قرآن نباید تفسیر کرد، منظورش این نیست که همه آنچه من می‌گویم قطعی و کامل است و نظریه بهتری وجود ندارد، زیرا علم همین گونه است و نظرات مختلفی در آن مطرح می‌شود./927/پ202/ج

ارسال نظرات