۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۸۰۸
آیت الله جوادی آملی:

خدا مانند اقیانوس نیست که به قدر تشنگی به او اکتفا شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: ذات اقدس اله هویت بسیط محض است و احدی به او دسترسی ندارد. چه سخنی لطیف تر از بیان امام رضوان الله علیه است که می فرماید او معبود، مشهود و مقصود هیچ پیغمبری نیست چون بسیط محض نامتناهی است. ماییم و فیض و وصف او، ما با وجه الله و لطف الهی سر و کار داریم.
آيت الله جوادي آملي درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه نمل پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «فلما جائها نودی أن بورک من فی النار و من حولها و سبحان الله رب العالمین» گفت: درون و برون این نار با برکت است. نه «من فی النار» مادی است و نه «من حولها». فقط بدن دنیوی موسی علیه السلام مادی است که او هم با چشم ملکوتی این صحنه را نظاره می کند و اگر چشم ظاهر خود را می بست باز هم همین صحنه را می دید. با گوش ملکوتی خود هم می شنود که خدای متعال به او می فرماید من را که می بینی اله هستم و عزیز و حکیمم.

وی ادامه داد: ذات اقدس اله هویت بسیط محض است و احدی به او دسترسی ندارد. چه بیانی لطیف تر از بیان سیدنا الاستاد امام رضوان الله علیه است که می فرماید او معبود، مشهود و مقصود هیچ پیغمبری نیست چون بسیط محض نامتناهی است. ماییم و فیض و وصف او، ما با وجه الله و لطف الهی سر و کار داریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ذات الهی بلا تشبیه مثل اقیانوس نیست که در مَثَل بگوییم به قدر تشنگی باید چشید. چون اقیانوس مرکب است و عمق، ساحل، سطح، ‌شرق و غرب دارد. اما خداوند بسیط محض است که یا باید به همه آن احاطه پیدا کرد که ناممکن است و یا هیچ. پس هیچ راهی به ذات او نیست.

این استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم الله را اثبات کنیم نیاز به موضوع و محمول و نسبت داریم و ما هم که اثبات کننده‌ایم رابع اربعه هستیم. این به درد خود ما می‌خورد. این که الله نشد. لذا علامه در المیزان می فرماید اگر از اول تا آخر و از آخر تا اول قرآن بگردید هیچ جا صحبت از اثبات الله نیست بلکه همه جا از بی شریک بودن او بحث می شود.

وی افزود: در هیچ جای قرآن صحبت از «و یبقی ربک» نیست. این ادب قرآن است که می فرماید «و یبقی وجه ربک». اگر اسم را می پرستی، اسم که الله نیست. اگر اسم با مسمی را می پرستی آن هم مشکل دیگری دارد. تا خود را می بینی خداپرست نیستی./913/پ202/ع

ارسال نظرات