۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۲۷۹۱۱
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز:

ارتباط حوزه‌ علمیه و دانشگاه اصلی‌ترین مؤلفه در تحقق‌ دانشگاه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: ارتباط دانشگاه و حوزه‌های علمیه یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دکتر مروتي رييس دانشگاه شهيد چمران  اهواز


حسن مروتی، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دانشگاه ها را یکی از مهد های علم و تمدن و مرکز پیشرفت علوم مختلف از علوم نظری گرفته تا علوم انسانی و اسلامی دانست و گفت: ارزشمند بودن علم و جایگاه تحصیل و دستیابی به دانش‌ها و دانسته‌های علمی از سفارشات پیامبران و ائمه اطهار بوده و تهذیب نفس از الزامات محققان و پژوهشگران دانشگاهی است.

وی با بیان این‎‌که رویکردهای دانشگاه باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی و در یک کلام به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب پایبند باشد، افزود: بی‌شک ارتباط دانشگاه و حوزه‌های علمیه یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و قوانین و احکام اسلامی همواره سرلوحه تمامی امور باشد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تلاش برای تعمق در معلومات و دانش‌های مختلف را نیز از جمله رایج‌ترین مسائل دانشگاه دانست و تصریح کرد: علاوه بر این ظاهر یک دانشگاه اسلامی نیز ظاهری مشخص دارد و دانشجویان، اساتید و کارکنان یک محیط اسلامی باید تمام شئونات اسلامی را رعایت کنند.

وی با بیان این‎که بزرگترین بعدی که از اسلامی شدن دانشگا‌ه‌ها مدنظر است آموزش علوم مبتنی بر اسلام است و به خصوص علوم انسانی که باید بر اساس اسلام تدوین شده و سرفصل‌های لازم آن تدریس شود، ادامه داد: نظریات فلاسفه اسلامی می‌تواند به عنوان منابع قابل دسترس برای تدریس مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‎که پایه و اساس دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی است، عنوان کرد: در این راستا گسترش علوم اسلامی در دانشگاه‌ها، گسترش رشته‌های علوم انسانی و علوم تربیتی بر اساس مؤلفه‌های اسلامی جزء لاینفک دانشگاه اسلامی است و یکی از اصلی‌ترین رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تحقق این امر مهم بوده و هست.

مروتی، بیان داشت: تعامل دانشگاه و حوزه‌های علمیه از بدو انقلاب اسلامی تاکنون مورد توجه خاص قرار گرفته و امروزه از اساتید حوزه‌های علمیه برای تدریس و شرکت در کارگاه‌ها و همایش‌هایی که با این گونه مباحث سروکار دارند استفاده می‌شود، ولی آن‌طور که شایسته است و با توجه به پتانسیل بالقوه‌ای که باید به بالفعل تبدیل شود، فعالیت انجام نشده زیادی باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه اسلامی‌شدن دانشگا‌‌ه‌ها می‌تواند به آموزش و پژوهش علوم اسلامی کمک شایانی داشته باشد، تأکید کرد: این مهم به خصوص در علوم انسانی مانند روانشناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی، دین‌‌شناسی بر اساس اسلام و نظایر آن در دانشگاه اسلامی مورد آموزش و پژوهش قرار می‌گیرد.

طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان باید با برنامه دنبال شود

وی با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه، اضافه کرد: تفکیک جنسیتی دانشجویان باید با برنامه و هدف دنبال شود، امکانات و فضای آموزشی موجود دانشگاه‌ها را بررسی کرد و در گام اول وضعیت دانشگاه‌ها را از بعدهای مختلف مورد بررسی قرار داد.

مروتی، یاد آور شد: اساتید با دانش اسلامی در دانشگاه‌ها می‌توانند زمینه تربیت دانشجویان را با رویکرد اسلامی فراهم کنند و ساماندهی دانشجویان از نظر جنسیت نیز به سالم‌تر شدن محیط کمک می‌ کند./9461/ت302/ب

ارسال نظرات