۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۰۵۳
بخش دوم؛

تشریح مسأله آرزو در درس خارج آیت الله مرتضوی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضوی در پایان درس خارج خود به بیان مسائل اخلاقی پرداخت و در ادامه مباحث هفته گذشته، به تبیین و تشریح مسأله آرزو با بهره گیری از آیات و روایات پرداخت.
ايت الله مرتضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی، استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان، امروز در پایان درس فقه خود گفت: امام معصوم(ع) فرمود مواردی که آمال و امید‌ها از ناحیه شیطان القا می‌شود، انسان از خدا بخواهد که یاد عظمت او بیافتد و از این آرزوی نشدنی به یاد خدا پناه ببرد.

آیت الله مرتضوی در ادامه با قرائت آیه 111 سوره بقره بیان داشت: شاید اکثر آرزوهای یهود از این قسم باشد«وَقَالُواْ لَن یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَن کَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ. و گفتند هرگز کسى به بهشت درنیاید مگر آن که یهودى یا ترسا باشد این آرزوهاى [واهى] ایشان است بگو اگر راست مى‏گویید دلیل خود را بیاورید.» آرزوی های نشدنی اگر تبدیل به یاد خدا شود غلط بیجا در ذهن شکل نمی گیرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: شاید آیه 80 سوره بقره هم ضمیر قالوا به یهود برگردد. «وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ. و گفتند جز روزهایى چند هرگز آتش به ما نخواهد رسید بگو مگر پیمانى از خدا گرفته‏اید که خدا پیمان خود را هرگز خلاف نخواهد کرد یا آنچه را نمى‏دانید به دروغ به خدا نسبت مى‏دهید.» شما عهد یا قراری با خدا بستید که مثلا 5 ماه فقط در جهنم باشید آدم مشرک فقط 5 ماه باشد این از آن بخش آرزوها است که امام می فرماید این را تبدیل به یاد خودت کن.

آیت الله مرتضوی با اشاره به سوره مائده بحث خود را چنین ادامه داد که آیه 18 هم ادعای این افراد ناپاک است این تمنی و آرزو و خیال باطل آن هاست که در ذهن خود دارند«وَقَالَتِ الْیَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاء اللّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یُعَذِّبُکُم بِذُنُوبِکُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ یَغْفِرُ لِمَن یَشَاءُ وَیُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ وَلِلّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ. و یهودان و ترسایان گفتند ما پسران خدا و دوستان او هستیم بگو پس چرا شما را به [کیفر] گناهانتان عذاب مى‏کند [نه] بلکه شما [هم] بشرید از جمله کسانى که آفریده است هر که را بخواهد مى‏آمرزد و هر که را بخواهد عذاب مى‏کند و فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو مى‏باشد از آن خداست و بازگشت [همه] به سوى اوست.»

استاد عالی حوزه با بررسی جنبه دیگر حدیث امام(ع) گفت: شاید بعضی از مصادیق فرمایش امام(ع) طول امل(آرزو) باشد امام می فرماید. کسانی که آرزوی زیاد و بیش از حد دارند نوعا کارهایشان هم خراب است. و خوب انجام نمی گیرد شاید شامل آن آرزوی بی‌جاهای ما باشد که درس نخوانده می خواهیم مدرس اسلامی یا متفکر اسلامی یا مبتکر اسلامی باشیم. آرزوی بی‌جا و بی مورد و ثروت بدون کار و علم بدون زحمت و بهشت بدون عمل نمی شود؛ بنابراین امام می‌فرماید خدایا تو که مقلب القلوبی به ما رحم بکن توفیق بده این افکار تبدیل به یاد تو شود.

آیت الله مرتضوی در پایان با اشاره مسأله بیان خداوند و ابراز داشت: بیان عظمت خدا غیر از ذکر الله است ذکر الله همان بیانی است که مرحوم سیدنالاستاد در اول انقلاب فرمود عالم همه محضر خداست. در وسایل ج 11 صفحه 200 باب 23 حدیث 2 که معتبر السند است. امام(ع) می فرماید (اشد الواجبات ذکر الله عندالحلال و الحرام) این ذکر به معنای لا اله الله نیست؛ بلکه به معنای عالم محضر خداست در محضر خدا به یاد خدا باشد در این صورت آیا فرد می تواند گناه کند هر چند تکریما می‌تواند ولی تشریعا نمی تواند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: ذکر خدا و به یاد خدا بودن در هر جریانی حتی آب خوردن، به این بیان که بگوییم این حلال است یا خیر این مجاز است یا نه و یا شخص اگر زمانی که می خواهد دروغ بگوید خدا را حاضر بداند، با خود بگوید جایز است این یا نه، درست است.
 
وی در پایان اظهار داشت: اگر انسان برسد به مرحله ای که خدا را حاضر و ناظر بداند کنترل می شود در هنگام تعریف و تمجید یا تکذیب و تخریب افراد اگر به یاد خدا باشد، دست نگه می‌دارد./933/پ202/س

ارسال نظرات