۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۲۷۶
در اردبیل؛

همایش بین‎المللی رسالت جهانی اسلام آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام امروز با پیام حضرات آیات سبحانی و مکارم شیرازی در دارالارشاد اردبیل آغاز به کار کرد.
همايش بين المللي رسالت جهاني اسلام


سید ناصر اسحاقی، دبیر همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام امروز در مراسم آغاز به کار این همایش، در گفت‎و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: این همایش با حضور بیش از 400 اندیشمند داخلی و خارجی در تالار ولایت اردبیل به مدت 2 روز برگزار می شود.

وی با بیان این‎که تعدادی از مقالات برگزیده همایش به صورت سخنرانی از سوی صاحبان آثار ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: مقالات با محورهای بررسی نقش و جایگاه‌های رفتارهای انسان دوستانه در حقوق بین‌الملل، نقش عالمان دین در رسالت جهانی اسلام، نقش آموزه‌های دینی و دولت در منطقه، بررسی مناسبات آزادی‌های مدنی و حجاب، بررسی مناسبات دین و دولت در منطقه، کارکرد امر به معروف و نهی از منکر در اسلام ، بررسی آموزه‌های جهان‌شمول در آیات و روایت و ابعاد اصل عدم مداخله در حقوق بین‌الملل است.

اسحاقی با اشاره به این‎که این همایش میزبان اندیشمندانی از کشورهای ترکیه، آلمان، افغانستان، پاکستان، عراق، اندونزی، روسیه، جمهوری آذربایجان و جمعی از علمای جامعة‌المصطفی قم است، افزود: این همایش دو روزه با هدف همبستگی جهان اسلام و تبیین نقش اسلام در تحولات جهانی و به خصوص منطقه قفقاز برگزار می شود.

دبیر همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام با بیان این‎که از 62 مقاله رسیده به دبیرخانه 40 مقاله ارزشمند توسط اندیشمندان داخلی و خارجی ارائه می شود، افزود: این همایش به دنبال آن است که اعلام کند مسلمانان بر اساس آموزه های دینی و قرآنی مکلف هستند در ارتباط با برخی مسائل مربوط به جهان اسلام موضع گیری کرده و فرامرزی بودن امر به معروف و نهی از منکر را اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرز 380 کیلومتری استان اردبیل با کشورهای منطقه قفقاز اظهار داشت: اردبیل با قفقاز شمالی و جنوبی مرز مشترک طولانی دارد به همین دلیل این استان را می توان دروازه منطقه قفقاز دانست و باید از این دروازه به نحو مطلوبی استفاده کرد.

اسحاقی تحولات فرهنگی و رسانه ای کشورهای قفقاز را بر استان تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: مردم اردبیل در مورد مسائل فرهنگی و رسانه ای از همسایه شمالی خود تأثیر پذیر است و مردمان این منطقه نیر در مسائل دینی و تاریخی از مردم اردبیل تأثیر می پذیرند.

دبیر همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام با بیان این‎که زمانی برخی از قطعات منطقه قفقاز در آن سوی مرزها در ایران قرار داشتند، افزود: منطقه قفقاز به دلیل شرایط خاص جغرافیایِ سیاسی و ژئوپلتیک و مسائل سیاسی، تاریخی، نظامی و جامعه شناختی از نقاط مهم جهان محسوب می شود.

وی افزود: کشورهای قدرتمند غربی برای دستیابی به اهداف خود در جهت تأثیرگذاری بر مردم این منطقه تلاش های زیادی انجام می دهند تا به این نقطه تسلط داشته باشند، ضروری است در این زمینه روشنگری شود، در حقیقت عنصر اسلام از عوامل همگرایی کشورهای این منطقه به شمار می رود./935/ت302/ب

ارسال نظرات