تحول در متون حوزوی، طلاب را از بیمیلی به تحصیل بازمیدارد
حجت الاسلام علیرضا عطایی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان کنگاور، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حفظ و تقویت انگیزه های معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف حوزه را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: برای تقویت معنویت در حوزهها باید در پذیرش طلاب دقت بسیاری داشته باشیم و صرفاً به استعداد نباید توجه کنیم زیرا دروس حوزه ارکان متعددی دارد که با استعداد تنها حاصل نمی شود. افزون بر این باید با مدیریت قوی، حوزهها را اداره کرد و اگر مدیریت حوزه به حفظ درس و اخلاق طلاب مانند فرزندان خودش دقت و رسیدگی نکند حوزه موفقیتی نخواهد داشت و رفتارهای طلاب، ارتباط های طلاب، نحوه برخورد آنها با استادان، چگونگی ارتباط آنها با کتب علمی، اماکن متبرکه و آداب آنها باید مورد کنترل باشد و اگر خلأیی در آن باشد، اصلاح شود.
وی در ادامه افزود: کتابهایی نظیر منیه المرید به صورت دوره ای برای طلاب بیان شود و ارتباط مدیر با طلاب ضروری است تا تمامی حالات و اخلاق طلاب دیده شود؛ البته افراط در نظارت آموزشی و تربیتی، طلبه را بیزار میکند و در این میان باید به شخصیت دادن به طلبه توجه داشت که در بسیاری از موارد تأثیر ماندگاری دارد.
این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: تقویت علمی و معنوی و اخلاقی در حوزههای علمیه شهرستانها مهم است و شاید مهمتر از خود قم است چون اولاً غالب طلاب قم که در سطوح عالیه مشغولند و در شهرستانها پایه علمی و اخلاقی خود را طی کرده اند یا ضعیف یا قوی و مناسب و در سطوح عالیه کمتر تحت تاثیر قرار میگیرند.
حجت الاسلام عطایی تأکید کرد: امروزه تفسیر قرآن باید به صورت درس اصلی برای طلاب بیان شود به گونه ای که در سالهای تحصیل، یک طلبه با تفسیر قرآن کاملاً آشنا شود، همچنین ارتقای محتوایی متون درسی طلبه را از بیمیلی به تحصیل باز میدارد. در بحث آموزش مثلا باید آشنایی با مفردات قرآن در اولویت باشد و مفهومگیری کوتاه و کلی از هر آیه شود.
وی بیان داشت: تقلید محض و پذیرش مطلق و الگو پذیری تام در بسیاری از طلاب در اوایل حوزه وجود دارد و در مقابل اندک افرادی به صورت وسواس از پذیرش مطالب مسلم هم سر باز میزنند و اما اگر الگوبرداری در افکار و اعمال بیدلیل باشد، خوب نیست.
مدیر حوزه علمیه کنگاور تصریح کرد: همیشه طلابی در زندگی موفق هستند که ارتباط آنها با استاد افزون بر ارتباط علمی حلقه عاطفی دارد همچون ارتباط مرحوم آیت الله حائری و امام راحل با شاگردان که اساساً تا ارتباط عاطفی با استاد نباشد درس به شکل مطلوب نتیجه نمی دهد و در حالات بزرگان آمده از خوردن غذایی خودداری می کردند به دلیل این که طبخ کننده ناراضی به طبخ بوده و تأثیر منفی در روح دارد و اگر در غذای جسم عدم رضایت چنین باشد در غذای روح و تعلیم به طریق اولی تاثیر منفی خواهد داشت که این همه تأکید روایات و کتب اخلاق بر حفظ حرمت استاد آن هم به گونه اطلاق شاهد بر همین است.
وی با اشاره به وضعیت مجموعه حوزه علمیه در تبیین مسائل مستحدثه و به روز فقهی و اندیشهای تصریح کرد: وضعیت تبیین مسائل مختلف در قم و برخی از مراکز استان خوب است؛ اما شاید قانع کننده نباشد ولی در شهرستانها نیاز به تقویت دارد و انشاءالله که در پناه حضرت ولی عصر(عج) بتوانیم مجموعه حوزه علمیه را روز به روز تقویت کنیم./957/ت302/س