۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۲۸۳۹۵
استاد دانشگاه حقوق:

رسانه‎های آذربایجان حقایق را وارونه نشان می‎دهند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز مطالعات بین‌المللی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: امروزه جنگ های نامتقارن بیشتر از قدرت سخت افزاری سرنوشت را تعیین می کنند.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، عسگرخوانی، رییس مرکز مطالعات بین‌المللی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، در دومین روز از همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام در اردبیل با ارائه مقاله ای با عنوان « کنش های تبعیض آمیز آمریکا در حقوق بین الملل » اظهار داشت: پیامدگرایی؛ نظریه مورد استفاده آمریکا در سیاست بین الملل است که البته آن را نیز به صورت تبعیض آمیز مورد استفاده قرار می دهد.

این استاد دانشگاه حقوق با بیان این‎که پیامدگرایی رابط علت و معلول را بررسی نمی کند و فقط معلول را مورد بررسی و بحث قرار می دهد، خاطرنشان کرد: دکترین پیش دستانه از همین منظر مورد توجه آمریکا قرار گرفته و از همین سیاست در منطقه قفقاز و کشورهای همسایه ایران اسلامی استفاده می کند.

عسگرخوانی با اشاره به مواضع دولت جمهوری آذربایجان نسبت به ایران تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که پارلمان جمهوری آذربایجان تبلیغات ضدایرانی دارد که این تبلیغات در حقوق بین الملل دخالت محسوب می شود و کشور مقابل می تواند با رعایت تناسب، عکس العمل نشان دهد.

وی با بیان این‎که رسانه های جمهوری آذربایجان حقایق و واقعیت ها را وارونه جلوه می دهند، تصریح کرد: رسانه های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کشور اسلامی به طور کامل نفوذ دارند و افکار مردم مسلمان این کشور را تحت تأثیر قرار می دهند، در حالیکه مردم ایران همواره دوستدار برادران دینی خود در قفقاز بوده و هستند.

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در ادامه با تقسیم قدرت به دو مقوله عینی و ذهنی گفت: توصیه ما به کشور های قفقاز این است که به قدرت سخت افزاری آمریکا و اتحادیه اروپا متکی نباشند چراکه امروز در معادلات بین المللی قدرت سخت افزاری تعیین کننده نیست.

وی افزود: جنگ های نامتقارن بیشتر از قدرت سخت افزاری سرنوشت را تعیین می کنند، افزون بر این‎که از لحاظ اقتصادی نیز آمریکا و اروپا دیگر قابل اتّکا نیستند، کارشناسان، صاحب نظران و نویسندگان آمریکابی خود به این مسأله اعتراف می کنند که آمریکا از لحاظ معنوی در حال افول است.

این استاد دانشگاه در پایان بر تعامل بیش از پیش ایران و کشورهای حوزه قفقاز تأکید کرد و گفت: خیزش‌های اسلامی در منطقه و به ویژه جمهوری آذربایجان اجتناب ناپذیر است، آثار بیداری اسلامی در منطقه قفقاز نیز مشاهده خواهد شد که این سخن به منزله دخالت نیست بلکه اعلام نظر در مورد بخشی از پاره تن اسلام است./935/پ202/ب

ارسال نظرات