۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۲۸۴۶۰
پیش از ظهر امروز صورت گرفت؛

بازدید اساتید دانشگاه‌های مصر از مرکز تحقیقات کامپیوتری نور

خبرگزاری رسا ـ هیأت پنجاه و هفت نفره مصری متشکل از اساتید و دکترای زبان فارسی پیش از ظهر امروز از مرکز تحقیقات کامیوتری علوم اسلامی نور بازدید کردند.
اساتيد دانشگاه مصر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز هیأت پنجاه و هفت نفره مصری متشکل از اساتید و دکترای زبان فارسی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بازدید کردند.

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار محسن مس‌چی معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور،‌ در سخنانی حضور این هیأت مصری را در راستای همکاری‌های دو کشور برادر مصر و ایران مؤثر خواند و ابراز کرد: قم جایگاه اصلی اندیشه، فکر و تولید علم در ایران و جهان اسلام است و همکاری این دو کشور موفقیت جهان اسلام را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه به معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور در عرصه تولید علوم نرم افزاری پرداخت و گفت: این مرکز یکی از مجموعه‌های مهم علمی و پژوهشی در قم است که سابقه‌ای بیست و سه ساله دارد و در بسیاری از زمینه‌های علمی و پژوهشی علوم اسلامی نرم افزار تولید کرده است.

معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور در سال 2009 میلادی از سوی مجامع بین‌المللی برترین تولید کننده نرم‌افزاری جهان شناخته شد.

معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور خاطرنشان کرد: فعالیت اصلی این مرکز تولید کتابخانه دیجیتال و نرم افزار علوم اسلامی و این مرکز تاکنون بیش از چهارصد نرم افزار در زمینه‌های قرآن، حدیث، فقه، اصول، فلسفه، شعر و ادبیات را ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه این مرکز هجده پایگاه مجازی اینترنتی دارد، عنوان کرد: پایگاه مجلات اسلامی از دیگر اقدامات این مرکز است و از 140 سال پیش تاکنون تمام مجلات فارسی زبان اسلام در پایگاه قابل دسترسی است، وجود هفت میلیون صفحه اطلاعات و بیش از 660هزار مقاله نیز از دیگر امکانات این پایگاه است.

مس‌چی نرم افزار جامع‌التفاسیر نور را یکی از بزرگ‌ترین کارهای دیجیتالی در زمینه تفسیر قرآن دانست و افزود: این نرم افزار در شرایطی که بحث قرآن سوزی در غرب مطرح بود تولید و حائز رتبه نخست جهان در زمینه نرم افزار شد.

وی ادامه داد: این نرم افزار شامل 184دوره کامل تفسیر قرآن از علمای مذاهب مختلف اسلامی، بیش از صد ترجمه به 27زبان زنده دنیا، 18دوره کامل قرائت قرآن از هجده قاری بین المللی و ده‌ها دایرالمعارف است.

مس‌چی در پایان از آمادگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برای تبادل اطلاعات و ارسال نرم افزار به کشور مصر خبر داد و گفت: این مرکز در تمامی زمینه‌های علوم اسلامی اقداماتی همچون تولید کتابخانه دیجیتالی و نرم افزار را انجام داده که در حال ترجمه به بیست زبان زنده دنیا است و امیدواریم همکاری دو کشور زمینه ساز تولید علم در جهان اسلام شود.

در ادامه حجت‌الاسلام رحیمی ثابت مدیر پروژه‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه برنامه‌های این مرکز در دو قالب کتابخانه‌ای و پژوهشی ارائه می‌شود، توضیحاتی در مورد نرم افزارهای علوم اسلامی و نحوه استفاده از آنها را برای هیأت مصری بیان کرد.

دکتر طلعت ابو خدام استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الازهر نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به کشور جمهوری اسلامی ایران و شهر قم تصریح کرد: دانشگاه الازهر مصر و حوزه علمیه قم پشتوانه اسلام هستند و همکاری آنها به تشکیل حکومت‌های اسلامی در جهان کمک خواهد کرد.

وی در ادامه بر ضرورت اتحاد و همدلی کشورهای اسلامی تأکید کرد و افزود: امیدواریم بیداری اسلامی مردم مصر مانند قیام مردم ایران به نتیجه برسد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الازهر در پایان گفت: امیدواریم یک شعبه حوزه علمیه در کشور مصر نیز تاسیس شود تا زمینه همکاری این دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

گفتنی است، در پایان این مراسم حجت‌الاسلام زمانی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در سخنانی کوتاه که به زبان عربی ایراد شد، از هیأت مصری برای حضور در ایران و شهر مقدس قم و  دیدار با علما قدردانی کرد./927/201/ج
ارسال نظرات