۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۶۸۶
حجت الاسلام فرحزاد:

تواضع و فروتنی آیت الله بهجت زبانزد عام وخاص بود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: ایشان فوق العاده مهربان بودند، اگر کسی با وی رفت و آمد داشت، سراغ او را می گرفتند و فراموش نمی کردند و اگر از دوستان و نزدیکان کسی مریض می شد ایشان یا برای او دعا می کردند یا سراغ می گرفتند
تواضع و فروتنی آیت الله بهجت زبانزد عام وخاص بود

 

حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره منش و خصوصیات حضرت آیت‌الله بهجت گفت: فعالیت و پرکاری از ویژگی های حضرت آیت الله بهجت بود، جدیت ایشان در کار سبب می شد در سن بالا و با وجود ضعف بدنی در دو درس فقه و اصول حاضر شوند.

 وی همچنین توسل به اهل بیت را از دیگر ویژگی های آیت الله بهجت(ره) دانست و در این باره اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی های این اسوه اخلاق توسل به اهل بیت(ع) بود.

حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: حضرت آیت الله بهجت در حدود 70 سال زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام قرائت می کردند و به هیچ بهانه ای ترک نکردند، هر چند که این کار برای برخی از افراد سخت است ولی توصیه می شود هر روز اگر چه با یک لعن و یک سلام بخوانند و یا حداقل دو یا سه روز یک بار هم که شده این زیارت را بخوانند.

این استاد حوزه، توجه به اطرافیان و دعا کردن برای آنها را از دیگر شاخصه های آیت الله بهجت(ره) بیان کرد و گفت: ایشان برای پدر و مادرشان هر روز نماز می خواندند. یکی از نزدیکان ایشان می گفت ایشان آنقدر برای اساتید و پدر ومادر و دیگر افراد دعا می کردند که یک بار در جواب اعتراض من فرمود«به عدد موهای سرم کسانی هستند که بر گردن من حق دارند، و تعلیم و تربیت آنها بود که من را پرورش داد از‌این‌رو این حق را بر من دارند که آنها را دعا کنم»

حجت الاسلام فرحزاد تواضع و فروتنی را از ویژگی های دیگر آیت الله بهجت(ره) خواند و افزود: تواضع و فروتنی ایشان زبانزد عام و خاص بود به طوری که این بزرگوار گاهی اوقات می نشست و به سوالات طلاب مبتدی نیز پاسخ می گفت وگاهی خود را در معرض سوالات مردم قرار می داد.

وی خاطر نشان کرد: دیگر این‌که ایشان مقید بودند وقتی به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شوند گاهی نیم ساعت و یا بیشتر به صورت ایستاده نماز می خواندند و زیارت و دعا می کردند.

این استاد اخلاق همچنین در تبیین شخصیت استاد بزرگ اخلاق و عرفان به حساسیت ایشان بر بحث ولایت ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان معتقد بود دین ما به ولایت ائمه (ع) مستقیم و سرپاست و«حبل الله» و«باب المبتلی به الناس» و وسیله امتحان خلق هستند.

وی بیان داشت: هرکسی به اهل‌بیت(ع) پناه برد نجات یافته و هر کس جدا شود هلاک می شود، از این‌رو شاید روزی نبود که ایشان توجه و اشاره به مسأله ولایت و توجه به امامان و معصومین و امام زمان (ع) نداشته باشند در همین جهت ایشان یاد امام زمان(عج) و دعا برای آن حضرت و انتظار برای ظهور ایشان را هرگز از یاد نمی برد چرا که اصلاح کل جهان را واقعا در گرو ظهور حضرت می دید.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه درباره رفتار آیت الله بهجت(ره) با اقشار مختلف به ویژه شاگردان و عموم مردم بر مهربانی و توجه ایشان تأکید کرد و اظهار داشت:  ایشان فوق العاده مهربان بودند، اگر کسی با وی رفت و آمد داشت، سراغ او را می گرفتند و فراموش نمی کردند و اگر از دوستان و نزدیکان کسی مریض می شد ایشان یا برای او دعا می کردند یا سراغ می گرفتند و دائما احوال‌پرسی می کردند و توجه خاصی به اطرافیان داشتند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از اعیاد نیمه شعبان که عده ای از راه دور برای زیارت ایشان آمده بودند با اینکه مریضی سختی داشتند اصرار کردند که به مسجد بیایند و با زوار حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دیدار کنند چرا که شفای خود را در برکت نفس آنها می دید.

حجت الاسلام فرحزاد در پایان، نماز با حضور قلب را به عنوان اولین سفارش مرحوم آیت الله بهجت(ره) ذکر کرد و گفت: نماز با حضور قلب را سفارش می کردند و در مورد یاد خدا می فرمودند «این حدیث را به یاد داشته باشید که فرموده« انا جلیس من ذکرنی» من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند که همنشینی باخدای متعال قابل تعویض با هیچ چیز نیست». و دیگر سفارشی که این استاد بزرگ اخلاق به همراه عمل خود به دیگران آموزش می داد توجه به اهل بیت(ع) و توسل به ایشان و یاد امام زمان(عج) و توجه و دعا برای فرج آن حضرت بود./908/ت302/ن

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
من خودم به شخصه خیلی اقای بهجتو دوست دارم ودوس دارم ایشونو الگوی خودم قرار بدم
انشاالله
0
0