۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۲۸۸۴۷
چند خبر کوتاه از تبریز؛

مرمت 40 مسجد تاریخی آذربایجان شرقی به پایان رسیده است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای مرمت و بازسازی مساجد تاریخی استان در سال 91 خبر داد.
مرمت 40 مسجد تاریخی آذربایجان شرقی به پایان رسیده است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی امروز در دیدار مدیران و کارکنان این سازمان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در هفته میراث فرهنگی و به مناسبت روز جهانی موزه اظهار داشت: این مبلغ به منظور ادامه روند مرمت مساجد تاریخی استان، در سال جاری در اختیار سازمان قرار گرفته است که به زودی در کنار ادامه پروژه های نیمه کاره، مرمت مساجد جدید نیز آغاز می شود.

محمدی با اشاره به آثار تاریخی در دست مرمت استان یادآور شد: بیش از 220 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در دست مرمت قرار دارد که عمده آنها را آثار تاریخی مذهبی مانند بقعه ها و اماکن متبرکه، مساجد و امامزاده ها تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: امسال مرمت 40 مسجد تاریخی آذربایجان شرقی که اغلب از مساجد جامع شهرستان های استان هستند، به اتمام رسیده و همزمان با برگزاری آیین پایان مرمت، آماده بهره برداری خواهند شد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با تاکید بر اینکه تمامی مساجد تاریخی استان مرمت شده و یا در دست بازسازی قرار دارند، گفت: بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این 40 مسجد تاریخی استان اختصاص یافته است.

محمدی خاطرنشان کرد: در برخی از این مساجد علاوه بر مرمت، عملیات توسعه ای نیز صورت گرفته است، که ساخت مصلای مسجد جامع هشترود از آن جمله محسوب می شود.

وی با اشاره به لزوم اجرای معماری پر شکوه دوره اسلامی در ساخت و سازها اظهار داشت: این سازمان تلاش می کند تا در مرمت و بازسازی مساجد تاریخی معماری زیبا و ویژه اسلامی را رعایت کند، اما متاسفانه این معماری در ساخت مساجد جدید مورد توجه قرار نمی گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشریح کرد: نوع درب و پنجره ها، نور، رنگ و مصالح مواردی هستند که باید منطبق بر معماری اسلامی در ساخت عبادتگاه های مسلمین مورد توجه قرار گیرند تا نمادهای این تاریخ در این بناها مشهود باشد.

محمدی همچنین با بیان اینکه در طول عمر دولت های نهم و دهم با اختصاص اعتبارات بیشتر، مرمت آثار تاریخی رونق و سرعت بیشتری گرفته است، گفت: آذربایجان شرقی هم اکنون در جایگاه اول کشوری در زمینه مرمت آثار تاریخی به ویژه آثار مذهبی تاریخی قرار گرفته است.

ستاد نهج البلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تأسیس شد

معاون اجرایی و فرهنگی مرکز نشر نهج البلاغه کشور در مراسم افتتاحیه ستاد نهج البلاغه گفت: قرآن تنها در مانگری است که هیچ عارضه ای ندارد و تنها نوری است که خاموش نمی شود و راهی است که رهروش هیچ وقت گم نمی شود.

وی به نقل از استاد مطهری تصریح کرد: ما شیعیان در حق کسی که ادعا و افتخار پیروی از آن را داریم ظلم و یا لا اقل کوتاهی کرده ایم و اساسا کوتاهی ما در حق حضرت علی(ع) ظلم است.


معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز با بیان اینکه اسلام در وهله اول ذهن و بعد دل را مهندسی می کند گفت: یک انسان قرآنی در زندگی باید همه معانی آیات قرآنی را به عمل تبدیل کند و با دو بال قرآن و اهل بیت به سیر معنوی پرداخته و پرواز نماید.


حجت الاسلام محمودی با اشاره به قرار گیری در مسیر حملات فرهنگی دشمنان در عصر حاضر ابراز امیدواری کرد:با تأسیس ستاد نهج البلاغه شاهد تولید معنویت و افزایش آن درمحیط دانشگاه و زندگی شخصی  خود باشیم.


گفتنی است، در پایان این مراسم از قاریان، فعالان و نفرات برتر مسابقات قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاداسلامی تبریز تجلیل و تقدیر بعمل آمد.

 

نمایشگاه مد و لباس در تبریز برگزار می شود

نسرین پیرسمساری، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی از برگزاری نمایشگاه مد و لباس همزمان با روز ملی حجاب و عفاف در تبریز خبر داد و افزود: این نمایشگاه از 21 تیرماه سال جاری به مدت پنج روز در مسجد کبود تبریز برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد زمینه برای عرضه لباس هایی متناسب با فرهنگ اسلامی و همچنین ایجاد زمینه تعامل بخش های دولتی و خصوصی در عرصه تولید پوشاک عنوان کرد.

پیرسمساری ادامه داد: وضعیت موجود در زمینه حجاب و عفاف مناسب نیست و این شرایط نیازمند اصلاح و عرضه مدها و لباس هایی منطبق با باورهای مذهبی است، از سوی دیگر تولیدکنندگان لباس باید با مطالعه کافی در فرهنگ، نیاز جامعه را تشخیص داده و با طراحی لباس های متناسب و تبلیغ مناسب آن با همکاری رسانه ها و متولیان فرهنگی مردم را به استفاده از تولیدات داخل ترغیب نمایند./935/د102/س

ارسال نظرات