۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۹۳۱
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

راه های پایداری توبه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که کسی که توبه کند و مسیرش را تغییر ندهد، توبه اش حقیقی نیست، بیان داشت: برای دوری کردن از عواملی که به گناه تشویق می کند بهترین راه تنها نبودن است،
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، مسؤول پیشین مرکز اسلامی سوئد در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود به بررسی راه های پایداری توبه پرداخت.
 
راه های پایداری توبه

وی با اشاره به اینکه علمای اخلاق در بحث توبه به شیوه های مداوم بودن توبه نیز توجه داشتند به بیان 7 راه برای پایداری توبه پرداخت و گفت: در اولین راه باید از عواملی که فرد را به گناه تشویق می کند دوری کند، مثلا شخصی که اعتیاد داشته، برای اینکه به اعتیادش برنگردد در دوران ترک باید از هر آنچه که او را به یاد دوران اعتیادش می اندازد دوری کند.

حجت الاسلام حسینی گفت: ترک گناه مثل معجزه است و در همین رابطه پیامبر می فرماید: افضل العباده غلبه العاده، برترین عبادات این است که بر عادات ناپسند خود غلبه کند. همچنین می فرمایند: سخت ترین سیاستها و برنامه ریزی کنار گذاشتن یک عادت غلط است.

وی با اشاره به این که کسی که توبه کند و مسیرش را تغییر ندهد، رفتار و جلسات معاشرتش تغییر نکند، توبه اش حقیقی نیست، بیان داشت: برای دوری کردن از عواملی که به گناه تشویق می کند بهترین راه تنها نبودن است، انسان در تنهایی به گناه فکر می کند و همین فکر کردن دوباره او را به سمت گناه خواهد کشاند.

وی افزود: کسی که وسوسه گناه سراغش می آید، فقط یک ساعت گناهش را به تاخیر بیندازد، شاید خداوند در همان ساعت دوم به او کمک کند تا از بند گناه رهایی پیدا کند. فردی که در مسیر ترک گناه است، دائما خود را تشویق کند تا به سمت گناه برنگردد، همین تشویق باعث می شود که انگیزه ای برای ترک گناه داشته باشد.

مدرس حوزه علمیه قم در ادامه صحبت های خود گفت: کسی که در آستانه توبه است نباید پلهای پشت سر خود را خراب کند بلکه به تلافی گناهانی که مرتکب شده عمل خیر انجام دهد، اگر اهل نماز و تلاوت قرآن نبوده، مقید به اینها شود یعنی با حسنات و کارهای خوب سیئات و کارهای بد را جبران کند.

ناامیدی از رحمت خدا بدترین گناه است

وی ادامه داد: نگرانی ائمه و اهل بیت(ع) این بود که بعضی وقتها افرادی که دچار یک گناه بودند ، با خود می گفتند توبه ما فایده ای نخواهد داشت ، در نهج البلاغه ، کلمات قصار، حضرت امیر چنین افرادی را مخاطب قرار می دهد و می گوید: تقوا پیشه کن ولو کم، بین خدا و خود پرده ای ایجاد کن ولو نزدیک، همین موثر است.

حجت الاسلام حسینی گفت: همه پلها را خراب نکنید و اینطور نباشد که هیچ راهی بین خود و خدا نگذارید، این خطرناک است. در روایتی آمده زنی خدمت پیامبر(ص) رسید و عرض کرد که من سه گناه بزرگ انجام دادم، چه کنم؟ پیامبر فرمود: گمان می کنم تو نماز را ترک کردی که گرفتار چنین گناهی شده ای!

این مبلغ فعال دینی در کشورهای اروپایی در ادامه بیان داشت: سومین روش پایداری توبه، موعظه است. انسان به موعظه نیاز دارد ، موعظه ای که در محضر استاد اخلاق و به صورت چهره به چهره انجام شود و این در تداوم توبه بسیار موثر است.

وی ادامه داد: چهارمین مورد این است که انسان در هنگام گناه به یاد بیاورد که خدا، پیامبر و ائمه و زمین و زمان شاهد بر کارهای او هستند، گاهی پیش می آید که انسان کار مباح را به خاطر حفظ آبروی اجتماعی ترک می کند. گناه کردن در محضر خدا و ائمه که جای خود دارد.

نویسنده کتاب اخلاق در قرآن پنجمین مورد در راه پایداری توبه را استفاده نکردن از نعمتهای خدا در مسیر گناه عنوان کرد و افزود: هنگام گناه به این فکر کند که با چه وسیله ای گناه می کنیم. آیا منصفانه است که کسی به ما وسیله ای بدهد و ما از همان وسیله علیه خودش استفاده کنیم. خداوند که اعضا و جوارح انسان را در خدمت او نهاده است آیا صحیح است که از آنها در مسیر گناه و سرپیچی از اوامر الهی استفاده کند.

توجه به حق الناس توبه را پایدار می کند

پژوهشگر حوزه علمیه درادامه گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث پایداری در توبه خواهد شد، توجه به حق الناس و حق الله است. اگر انسان به این دو مورد توجه داشته و به حقوقی که بر اثر گناه به گردن او آمده است توجه کند این مساله در پایداری توبه به او کمک می کند.

وی در بیان هفتمین روش پایداری بر توبه گفت: باورهای دینی را افزایش دهید که در پایداری در برابر گناه و ماندن بر توبه بسیار موثر است. شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: من کسی هستم که اعمالم کم است و مستحبات را انجام نمی دهم و به واجبات کفایت می کنم ولی مقید هستم که به سراغ حرام نروم .امام صادق فرمود: این بالاترین عبادت است که از گناه دوری کنی و تو قلیل العمل نیستی. در روایات آمده است که پرهیز ازگناه بالاتر از انجام اعمال است.

نویسنده کتاب تجربه های تبلیغی در کشورهای غربی در پایان صحبت های خود گفت: با اینکه توبه واجب فوری است ولی بهتر است کنار توبه، غسل توبه، نماز امیرالمومنین(ع) که دو نماز دو رکعتی با 50 بار سوره توحید پس از حمد است خوانده شود و دعای پس از نماز توبه که بعد از همین دعا در مفاتیح الجنان ذکر شده است و همچنین در صحیفه سجادیه آمده است بخواند./916/پ202/ع

ارسال نظرات