۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۸۹۶۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

اقتصاد اسلامی در سراسر جهان کاربرد دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر آموزه های اسلامی را در اقتصاد بکار ببریم نظریه های تولیدی اقتصاد اسلامی در همه جوامع بوجود خواهند آمد.
حجت الاسلام حسن آقا نظري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ حسن آقا نظری، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، مقاله ای با موضوع «روش شناسی نظریات علمی اقتصاد اسلامی» ارائه کرد.

وی گفت: روش شناسی علم اقتصاد برای اینست که هنگامی که نظریه های علمی را مطرح می کنیم، روش شناسی بر اساس دلایلی به رد یا پذیرش نظریه های مطرح شده می پردازد.

حجت الاسلام آقا نظری افزود: یکی از مشکلاتی که نظریه پردازی دارد، عدم بیان چیستی نظریات است. نظریه از لغات محسوس همانند دیوار و میز نیست و همانند مفهوم انرژی، نامحسوس است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره اسلامی شدن علم اقتصاد، تصریح کرد: برخی از اقتصاددانان ایرانی بر این امر تاکید دارند که تنها یک واقعیت اقتصادی در جهان وجود دارد و نباید به دنبال اسلامی یا غیر اسلامی شدن اقتصاد باشیم. اینان اعتقاد دارند همانگونه که انسان ها به یک شیوه راه می روند و به طور یکسان غذا می خورند، نظریات اقتصادی هم در سراسر جهان یکی هستند.

وی تاکید کرد: واقعیت اینست که نظریات اقتصادی مقهور قوانین اقتصاد هستند و تحت تاثیر شدید قوانین این علم قرار دارند. اگر همه قوانین نظم دهنده اقتصاد در همه جهان یکسان باشد، واقعیت های اقتصادی نیز در سراسر جهان یکسان هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی در همه جوامع کاربرد دارد، اظهار داشت: علم اقتصاد به دنبال کشف واقعیت است و اگر آموزه های اسلامی را در اقتصاد بکار ببریم نظریه های تولیدی اقتصاد اسلامی در همه جوامع بوجود خواهند آمد./980/202/ک


ارسال نظرات