۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۲۸۹۹۲
مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

تبلیغ دین در فضای مجازی سیر و سلوکی خاص برای مبلغ پدید می‌آورد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به این‌که تبلیغ دین در فضای مجازی، زمینه‌ شکل‌گیری سیر و سلوک خاصی را در مبلغ پدید می‌آورد، افزود: لازم است مربیان جامعه به این مسئله بیندیشند و آن را به مجاهدان در فضای سایبر بیاموزند.
حجت الاسلام سعيد بهمني


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید بهمنی مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم،علم و فضیلت را اثربخش‌ترین لوازم جهاد در فضای مجازی دانست و گفت: جهاد در این فضا جهادی خاص و کم‌سابقه است، اصحاب علم و فضیلت که از خشیت خدای متعال برخوردارند، در این عرصه به خوبی نقش‌آفرینی خواهند کرد و افرادی که در خلوت خود از خشیت رب بهره‌ای ندارند، در معرض بازی خوردن از نفس و شیطان خواهند بود.

وی افزود: از آنجا که محیط مجازی معمولاً محیطی خصوصی و فضایی خلوت را شکل می‌دهد، طبق تعالیم قرآن کریم، مؤمنان نیازمند فضیلتِ «خشیت از رب» خواهند بود تا به سلامت از دام نفس و شیطان عبور کنند و با حفظ سلامت قلب و نفس خود در این فضا سلامت‌آفرینی کنند و مشمول تحسین خدای تعالی و فرشتگان و صالحان شوند.

حجت‌الاسلام بهمنی با تأکید بر این که جهاد در این فضا، قواعد و قوانین خود را دارد، اظهار کرد: مقاومت و هجوم در فضای مجازی استحکامات درونی و دانش و مهارت‌های تهاجمی خاصی را می‌طلبد و لازم است مجاهدانی که در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند از این استحکامات و دانش و مهارت‌های مورد نیاز در درون خود برخوردار شده باشند.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم حرکت در چارچوب شریعت پاک اسلام و سیره و سنت معصومان(ع) را شیوه‌ای بسیار کارآمد و اثربخش در این محیط دانست و بیان کرد: گویی هر مجاهد در محیط مجازی، پاره‌ای از وجود آن ذوات مقدس است که می‌رود تا پیام حکیمانه و حیات‌بخش آنان را به شیواترین و لطیف‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کند. او باید همه گره‌هایی را که شیطان در وجود انسان‌ها زده با حلم و حوصله بگشاید و پس از گشودن بندها او را با پیام‌های آسمانی پیوند دهد.

حجت الاسلام بهمنی با بیان این که در این فضا معمولاً به غیر از خدای تعالی و فرشتگان و معصومان(ع) کسی شاهد اعمال مجاهدان نیست، خاطرنشان کرد: لازم است همه فضایل اخلاقی مجاهدان به‌گونه‌ای عمیق‌تر و لطیف‌تر در فضای مجازی شکل گیرد چرا که دیدار، شنیدار و مکالمات و ارسال و دریافت پیام در محیطی خلوت و بدون حضور دیگری انجام می‌شود و برنامه‌ریزی مفسدان و وجود زمینه‌های فاسد در این محیط خلوت ایجاب می‌کند که مجاهدان بر دیدار، شنیدار و گفتار خود تسلط ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که هر پیامی به شکل‌های گوناگون، اثری از وجود ارسال‌کننده پیام را در این فضا ثبت می‌کند، گفت: پیامی که مؤمن مجاهد در این فضا سامان می‌دهد، گویی بخشی از وجود اوست که بر کتیبه مجازی ثبت می‌شود و لازم است همه ارزش‌ها و فضیلت‌های وجودی او در این پیام‌ها تبلور یابد. به گونه‌ای که اگر فعالیت او در این فضا برای همه اهل آسمان و زمین آشکار شود هیچ دغدغه‌ای از آشکار شدن کجی و نادرستی در کتیبه‌اش نداشته باشد.

حجت الاسلام بهمنی ادامه داد: مومن مجاهد همواره بر این باور است که در محضر خدای تعالی نقش‌آفرینی می‌کند. از این رو، همه توانایی خود را برای حرکت در چارچوبی صرف می‌کند که سبب خوشنودی او شود. مجاهد سایبری وقتی در محیط مجازی ایفای نقش می‌کند دو خط ارتباطی با او برقرار است؛ یکی خط ارتباطی او با دشمنی که همه ابزار و شیوه‌های شیطانی را به کار می‌گیرد تا او را بشکند و خط ارتباطی فرشتگان و معصومان(ع) که هر حرکت و عمل او را ثبت می‌کنند و به ملکوت او می‌سپارند.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکزفرهنگ و معارف قرآن با اشاره به این که در این فضا، زمینه شکل‌گیری سیر و سلوک خاصی وجود دارد، افزود: لازم است مربیان جامعه به آن بیندیشند و آن را به مجاهدان بیاموزند. در واقع وقتی شما با انسانی بی‌خبر یا گسیخته از تعالیم توحیدی در ارتباط هستید که در آن سوی پنجره مجازی قرار دارد و هدف شما شناخت وضعیت او و همه جزئیات اثرگذار بر اوست به مؤلفه‌های علمی و اخلاقی فراوانی نیازمندی تا بتوانی برای موانع وجودی او چاره‌سازی کنی و او را با مبدأ هستی پیوند دهی.

حجت‌الاسلام بهمنی با بیان این که تفقّه(فهم) کامل و حلم لازم ضرورت حل مسائلی از این دست هستند اظهار کرد: اگر تحمل مخالفت‌ها و گاه ناسزاهای طرف مقابل را نداشته باشی نمی‌توانی به میزان لازم او و امثال او را تحمل کنی و حساسیت تو در مقابل پیام‌های نامطلوب او، تو را دلتنگ و بی‌حوصله می‌سازد و از درک و تحلیل درست وضعیت او بازمی‌دارد. در این صورت، چگونه می‌توانی مانند طبیبی درمانگر باشی که به درد او پایان دهد؟ آیا تاکنون پزشکی را دیده‌اید که به هنگام ایفای نقش پزشکی به جای شست و شوی عفونت و استریل و پانسمان محل جراحت، زبان به انزجار از عفونت بگشاید و از بیمار فاصله بگیرد و درمانگری را رها کند؟

وی گفت: هرگز پزشک چنین واکنشی نخواهد داشت؛ دست‌کم کسی از او نمی‌پذیرد که در مقابل وخامت بیماری و حجم عفونت به ابراز احساسات پرداخته و به جای معاینه و درمان اعلام انزجار کند. رسم درمانگری غیر از این است و مجاهد فضای مجازی پیش از هر چیز یک درمانگر است. از این روست که ابلاغ پیام حیات‌بخش توحید و پیوند انسان‌ها به مبدأ متعالی هستی، طاقت و امیدی و صبری فراتر از حد معمول می‌طلبد. پس از خشیت از خدای تعالی در غیب و شهود، برخورداری از علم و حلم و امید و صبر فراوان لازمه حضور در این عرصه جهادی است.

حجت‌الاسلام بهمنی در پایان گفت: بنابراین، مجاهد سایبری ملتزم به رعایت علم و فضیلت در این فضا است. آنان با این امید که روشن کردن یک شمع می‌تواند به روشن شدن هزاران شمع بینجامد و هدایت یک فرد می‌تواند بر مجموعه مرتبط با وی اثرگذار باشد به ارتباط و ابلاغ پیام الهی همّت می‌گمارند. /907/د102/ع

ارسال نظرات