۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۲۹۷۵۴
در نشستی علمی؛

ابعاد حقوقی و بین‌المللی پدیده مخرب توهین به مقدسات بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران گفت: در تمام قطعنامه های بین‌المللی تا قبل از سال 2011 بر ضرورت اجتناب از توهین به ادیان شده است و تمام کشورها موظف هستند که به این موضوع عمل کنند.
نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی دانش یزدی دیپلمات سابق ایران و فعال عرصه بین‌الملل، صبح امروز در نشستی علمی که با حضور خبرنگاران و روحانیان برگزار شد، اظهار داشت: آنچه موجب شده است کشور ایران در صدر کشورهایی قرار بگیرد که به مقدسات آنان به ویژه در دهه اخیر توهین شود، وجود مشکلات سیاسی پشت پرده و حرک‌ ها و چالش‌هایی است که از سوی برخی گروهک‌ها به نام اسلام در خاورمیانه اتفاق افتاده است.

وی حکومت طالبان در افغانستان را یکی از آثار مخرب چهره مسلمانان معرفی کرد و افزود: دنیای غرب، اسلام امروز را با نام طالبان در دنیا معرفی و تخریب می‌کند و این موضوع موجب چالش‌های بسیاری در زمینه پیشرفت اسلام می‌شود و ما باید این چهره ساختگی و دروغین اسلام را از بین ببریم و چهره واقعی آن را به مردم دنیا نشان دهیم.

دانش یزدی با اشاره به اینکه از سال 1999 تا سال 2010 به مدت 10 سال قطعنامه های مختلفی با موضوع خاص از کشورهای اسلامی با نام ممنوعیت توهین به ادیان به سازمان ملل ارائه شده است، گفت: در سال 2011 و در حال حاضر هیچ قطع‌نامه‌ای نسبت به توهین به مقدسات وجود ندارد و این به دلیل این است که اکثر کشورهای اسلامی به تعهدات و گفته های خود در طول 10 سال اخیر پایبند نبوده اند و همه به طریقی از تعهدات خود کنار کشیده و یا آن را نقض کرده‌اند.

فعال عرصه بین‌الملل در ادامه به قطعنامه صادره از سازمان ملل که نه تنها اسم آن تغییر پیدا کرده بلکه از لحاظ محتوایی هم با تغییراتی روبروشده است، اشاره کرد و خاطر نشان کرد: بحث بدنام کردن و توهین به ادیان از سال 2011 عملا از اسناد سازمان بین‌الملل حذف شد و در پی این حرکت وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال پیامی از این حرکت سازمان ملل تشکر و تصریح کرد این قطعنامه ناقض حقوق بشر و با آزادی اندیشه و بیان مغایر است، چون هر فرد مجاز است هر دینی را انتخاب کند و به راحتی تغییر دهد و اهانت به مقدسات یک دین برای هر فردی جایز است و کسی نمی‌تواند با او به مقابله برخیزد و او را مرتد و کشتنش را جایز بداند.

دانش یزدی در ادامه افزود: جهان غرب، جهان اسلام را جامعه‌ای می‌داند که در آن نقض حقوق بشر و افراد صورت می گیرد و کشورهایی هم که به دنبال ممنوعیت توهین به ادیان و مقدسات هستند بنا بر نظر غربی‌ها کشورهایی ناقض حقوق بشرند، در حالی که این نگاه کاملا اشتباه است.

دیپلمات سابق ایران با اشاره به این‌که ما در بحث کار در زمینه دین شناسی و معرفت شناسی نسبت به کشور‌هی غربی ضعیف عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: ما باید هم در زمینه دین و معرفت شناسی خود را به اوج برسانیم و هم در سازمان حقوق بشر، سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش عدم متعهدها فعال باشیم تا بتوانیم هم اسلام و مقدسات را مفهوم شناسی و هم بتوانیم حقوق بشر را تبیین کنیم و در مورد آن نظر بدهیم و در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

دانش یزدی گفت: آرمان‌ها زمانی محقق می شوند که امکانات کافی برای تحقق آنها باشد و این در گرو تلاش برای رسیدن به اهداف با دست‌یابی به امکانات کافی است و حضور و فعالیت بیشتر ما را در مجامع جهانی می طلبد.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام عادل ساریخانی عضو هیأت علمی دانشگاه قم، ابعاد حقوقی پدیده مخرب توهین به مقدسات را مورد بررسی و تبیین قرار داد و توهین به مقدسات را توهین به شخصیت تمام افراد دانست و افزود: اگر توهین به خدا یا پیامبری از دینی می شود این توهین نه تنها به اسلام است بلکه توهین به موحدین آن دین و توهینی جامع و بین المللی است و کسی که این توهین را انجام می دهد دین بسیاری را زیر سؤال برده است و باید مجازات شود.

وی نیز فعالیت بیشتر در عرصه کار، تحقیق و مطالعه را خواستار شد و بیان داشت: ما باید با تمام تلاش به مواجهه و مقابله با این گونه اقدامات به صورت صحیح بپردازیم و این نیازمند تلاش و زحمات فراوان در عرصه ملی و بین‌المللی است.

گفتنی است، نشست بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی پدیده مخرب توهین به مقدسات صبح امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. /907/پ202/ج
ارسال نظرات