۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۲۹۹۱۵
استاد حوزه علمیه اصفهان؛

بومی‎سازی علوم روز متناسب با معارف دینی بر عهده حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: علوم تربیتی الآن مثل مرزهای بی پایان از هم گسیخته شده است و با هم ارتباط پیدا کرده است، حتی اگر دیگران در مسائل روانشناسی و شخصیت‌شناسی کار کرده اند ما می‌توانیم مستندسازی و بومی‌سازی‌اش را انجام دهیم و تولید علمی کنیم تا طلبه ها متحیر نباشند.
حجت الاسلام جعفر ناصري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر ناصری، استاد حوزه علمیه اصفهان، روز گذشته در همایش تجلیل از استادان حوزه علمیه اصفهان که در سالن شهید بهشتی باغ ابریشم این شهر برگزار شد، گفت: هیچ ساختار هندسی در عالم غیب و شهود مانند ساختار شخصیتی انسان نیست، خدای متعال عالم وجود را در وجود انسان قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن تعبیر بسیار لطیفی دارد و این شاکله از حیثی همان ساختار انسانی است که با داشته های موروثی در طفل متولد می‌شود و تأثیرپذیر از اصلاب آباء، ارحام امهات، فضای مدرسه و جامعه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: ما به عنوان یک انسان باید ساختار انسانی خود را بر طبق استانداردهای قرآن، گفتار ائمه اطهار(ع) و معارف دین ببندیم و این کار بسیار بزرگ و با عظمتی است.

وی ابراز داشت: ما الآن در شرایطی قرار گرفته ایم که این سی سال با هزاره قبل کاملا متفاوت است، یک وقتی ده بیست طلبه ورودی یک مدرسه بود و سی چهل انسان زاهد، عالم، بزرگوار، اهل جدیت، تحصیل و زهد در دنیا در حجرات آن مدرسه می زیستند؛ از این رو هر طلبه ای برای یافتن سبقه تقوایی، روحانی و علمی الگویی داشت ولی الآن انسان وارد مدرسه ای می‌شود می بیند هفتصد طلبه در آن مدرسه هستند و به اندازه نیاز الگوی اخلاقی نیست.

حجت الاسلام ناصری اظهار داشت: اولویت ما برای آمدن به حوزه یک بازیافتی از خودمان و ارتباط معرفتی و درک صحیح با امام زمان(ع) بود و این هدیه ای بود که حوزه دائما به طلاب می داد.

وی با اشاره به داستانی از آیت الله محمدتقی جعفری و استادش مرحوم شیخ محمدتقی طالقانی تأکید کرد: محضر این علما انسان را با ساختار شخصیتی صحیح انسانی آشنا می‌کرد و انسان را به خودش رجوع می‌داد.

استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: اگر از تک تک طلاب سؤال کنیم، می بینیم همه به حوزه آمده‏اند برای بهتر شدن، آرام شدن و یافتن معارف اهل بیت، چگونه بوده که در سده‎های گذشته این نیاز طلاب برآورده می شد و الآن هجوم طالبین علم زیاد است سعی و تلاش بیشتر از ما اساتید انتظار می‎رود.

وی گفت: آیت الله طباطبایی مکرر می فرمودند که مسائل اخلاقی را همین اساتید در کلاس باید القا کنند؛ البته این کار یک شرط دارد و آن این که از همان اول طلبگی این کار صورت بگیرد و طلبه با یک روش استاندارد پیش برود.

حجت الاسلام ناصری با بیان این که علوم تربیتی الآن مثل مرزهای بی پایان از هم گسیخته شده است و با هم ارتباط پیدا کرده است، ادامه داد: حتی اگر دیگران در مسائل روانشناسی و شخصیت شناسی کار کرده اند ما می‌توانیم مستند سازی و بومی سازی‌اش را انجام دهیم و تولید علمی کنیم تا طلبه ها این قدر متحیر نباشند.

وی خاطرنشان کرد: تمام عشق علمای قدیم این بود که سحر بشود تا در کنار حرم حضرت معصومه(س) یا مشاهد دیگر به راز و نیاز و تهجد بپردازند، ارتباط آنها با ائمه به گونه ای بود که اگر دست بلند می کردند برای دعا بی جواب برنمی‏گشتند، بزرگان ما بهره و لذت درس و معارف قرآن را در ضمن ساختار بندی شخصیتی صحیح می‌یافتند.

حجت الاسلام ناصری تأکید کرد: فضا در حال تغییر است و این ساختار بندی صحیح می‌خواهد، البته با مدیریتی قوی و صحیح برای طول مدت برنامه ریزی‌های بهتری می توان انجام داد.

وی با اشاره به این‎که در قدیم علمای همین اصفهان کتب بسیار مفیدی می‌نوشتند ولی قدرت چاپ آن را نداشتند، اظهار داشت: الآن فرصت نشر این معارف است و این تحقق نمی یابد مگر آن‌که انسان در شاکله خود اثری بگذارد، ادامه داد: یکی از دوستان ما که دست اندرکار کارهای سیاسی است، می‌گفت الآن شیعیان یمن دست نیاز به سمت ما دراز کرده‌اند و ما نیاز به طلاب عالم و زبان‎دان داریم تا در عرصه یمن فعالیت کنند.

حجت الاسلام ناصری در پایان اظهار داشت: آنقدر معارف تهذیب و تزکیه و معارف خودشناسی و خدا‎شناسی در زیر چرخ دنده های تاریخ له شده است و الآن موقع برنامه ریزی مدون و اجرایی است. /929/پ203/س

ارسال نظرات