۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۱۰۰
در گفت‎و‎گو با استاندار و فرمانداران خوزستان مطرح شد؛

قیام 15 خرداد؛ بزرگ‎ترین رویداد ضداستبدادی در تاریخ ایران

خبرگزاری رسا ـ فرمانداران استان خوزستان مطرح کردند: قیام 15 خرداد قدرت پوشالی ستم‎شاهی را در هم شکست و مهم‌ترین حوادث عصر ما بود که توانست انقلاب شکوهمند اسلامی را پایه‌گذاری کند.
قيام 15 خرداد
 
سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با تسلیت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: روح الله، روحی بود که بر کالبد مرده انسانیت دمیده شد تا بشریت را از فنا و نیستی در سیاه چالهای جهل و فساد نجات داده و بار دیگر نور الهی بر عالم خاکی بتابد.

وی در ادامه بیان داشت: دین گرفتار در زندان مصلحت جویان و سیاست اسیر اندیشه طاغوتیان بود که نهضت خمینی در 15 خرداد سپیده زد و جهان در بند سکولاریسم، لیبرالیسم و کمونیسم مبهوت ملتی شدند که حکومت الله را برپا داشتند.

عالی ترین مقام اجرایی استان خوزستان تصریح کرد: به راستی که اندیشه پیر جماران، اندیشه ای امید بخش و احیا گر است که نه در قالب زمان می گنجد و نه در محدوده مکان جای می گیرد.

حجازی اظهار داشت: امروز جهان در پرتو نوری است که از قلب پاک روح الله می تابد و بشر مظلوم و خفته در ایسم ها و مکتب های مادی را به سوی عشق و محبت اهل بیت (ع) رهنمون می شود.

این مقام مسؤول با تأکید بر این که راه امام خمینی(ره) راه پیروزی و سعادت بود، خاطرنشان کرد: راهی که امام خمینی(ره) ترسیم و با خون شهیدان بیمه کرد، راهی است که پیروزی را برای ملت مسلمان ایران تضمین نموده و نویدبخش آینده ای روشن است.

وی افزود: اگرچه امروز امام خمینی(ره) در میان ما نیست اما اندیشه ناب اسلامی او در کلام گهربار جانشین بر حقش جاری است و ما مفتخریم که 14 خرداد قبل از آن که با غروب خورشیدش به تاریکی گراید، شاهد طلوعی دوباره گشت و کشتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست کشتیبانی از شاگردان روح الله سپرده شد و ملت، راه خمینی را با حضرت آیت الله خامنه ای تداوم بخشیدند.

استاندار خوزستان در پایان سخنان خود، با بیان این مردم خوزستان همواره حامی و پشتیبان ولایت فقیه هستند، اظهار داشت: مردم خوزستان با امام راحل خود عهد بسته اند که همواره و در همه جا تابع و پیرو ولی فقیه بوده و او را تنها نگذارند.

15 خرداد نقطه آغاز تقابل مردم با رژیم شاه بود

همچنین عبدالله حسینی، فرماندار خرمشهر با اشاره به فرا رسیدن قیام 15 خرداد، اظهار داشت: نهضت 15 خرداد به هیچ قشر خاصی تعلق نداشته و به طور کامل مردمی بود و آن چیزی که در آن برهه زمانی همه اقشار را به میدان مبارزه کشاند و آنها را به هم پیوند داد، اسلام بود.

وی در ادامه با اشاره به این که مردمی بودن نهضت، نتیجه عمومی و ریشه‌دار بودن مکتب آن بود، بیان داشت: رابطه رهبری و توده‌های مردم از طریق روحانیون که همه جا بودند و در عمق زندگی توده‌های مردم با آنان حشر و نشر داشتند، برقرار می‌شد.

این مقام مسؤول گفت: پایگاه اصلی برقراری این ارتباط نیز مساجد، مجالس دینی و سایر اماکن مذهبی از قبیل زیارتگاه‌ها و حسینیه‌ها بود.

فرماندار خرمشهر اظهار داشت: در این روزها شعارهایی که از حنجره‌های دردمند ملت ایران بلند می‌شد،تنها اسلامی و مذهبی بود و به طور کلی حرکت پانزدهم خرداد، به دلیل توهین به اسلام و رهبری اسلام که از هر طرف مورد هجوم قرار گرفته بود، برپا شد.

وی ادامه داد: اگر نهضت خداجویانه مردم در آن روز با آن وسعت به وجود نمی‌آمد، رژیم ستم شاهی جرأت بیشتری از خود نشان می‌داد و اساس اسلام را در کشورمان از بین برده و اهداف اربابان آمریکایی خود را محقق می‌گرداند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: مهم ترین پیامد 15 خرداد مطرح شدن رژیم در مقابل مردم و مردم در مقابل رژیم به رهبری امام خمینی(ره) است.

وی در ادامه افزایش رشد سیاسی روحانیت و حوزه‌های علمیه و ورود به صحنه‌های سیاست کشور، الگو قرار گرفتن مذهب برای مبارزه و رویکرد بیشتر نیروهای مبارز به مذهب، رشد و آگاهی توده‌های مردم و تکامل مبارزات سیاسی آنها، افشای چهره ریاکارانه شاه و ماهیت رژیم وی برای توده‌های مردم را از دیگر نتایج قیام 15 خرداد دانست.

حسینی تصریح کرد: 15 خرداد تجسمی است از تاریخ اسلام و درجه‌ای است برای سنجش فداکاری و از خود گذشتگی انسان‌هایی که به دنبال آرمان الهی حرکت می‌کنند.

وی افزود: امروز تمام دشمنان داخلی و خارجی انقلاب با انواع روش‌ها درصدد ضربه زدن به کشور به‌ویژه جوانان ما هستند.

فرماندار خرمشهر در پایان سخنان خود، اظهار داشت: اگر بتوانیم ابعاد وجودی امام(ره) را تبیین کنیم راه انقلاب را روشن کرده‌ایم.

قیام 15 خرداد اسطوره قدرت ستم شاهی را در هم شکست

بهرام ایلخاص‌زاده، فرماندار ویژه آبادان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد اظهار کرد: قیام 15 خرداد از مهم‌ترین حوادث عصر ماست که توانست انقلاب شکوهمند اسلامی را پایه‌گذاری کند.

وی افزود: ریشه‏های نهضت مقدس پانزده خرداد سال 42 را باید در این نقشه دشمنان جستجو کرد که می‏خواستند با انواع و اقسام حیله‏ها، سیل تهمت‌ها و مخدوش ساختن سنت‌های مذهبی، مردم را از اسلام اصیل و ارزش‌های الهی جدا سازند.

فرماندار آبادان اظهار داشت: دشمنان در خیزش‌های امت مسلمان به رهبری علما، قیام تنباکو و واقعه رژی، مبارزات شیخ فضل‌اللّه‏ نوری در دفاع از موازین شرعی و قیام مردم به رهبری آیت‌اللّه‏ کاشانی در برابر توطئه‏های استعماری، به این واقعیت رسیدند که تا مردم به دیانت و صیانت از مقدسات، پای‏بند باشند، این حماسه‏ها با شدت تمام به رهبری عالمان فرزانه ادامه و استمرار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: قیام پانزدهم خرداد، جوششی از طرف مردم بود برای درهم کوبیدن رژیم سلطنت و گرچه به سرعت نتیجه قطعی نداد، اما آثار بسیار باقی گذاشت؛ از این رو عوامل رژیم حاکم به روش‌های گوناگون کوشیدند با استفاده از همه امکانات و از جمله رسانه‌های گروهی، جنبه اسلامی و مردمی را از آن بگیرند و سمت و سوی خارجی به آن داده، افکار عمومی را فریب دهند.

ایلخاص زاده، تصریح کرد: در این برهه زمانی رژیم مدعی شد که عده‌ای از مردم برای به دست آوردن پول به تهاجم ضد دولت دست زده که البته با همه این تلاش‌ها و ادعاهای پوچ و بی‌اساس، شعله قیام پانزدهم خرداد 1342، روز به روز روشن‌تر می‌شد.

فرماندار آبادان با بیان این که قیام 15 خرداد قدرت پوشالی ستم‎شاهی را درهم شکست، افزود: شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز، سد عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست کرد.

وی با اشاره به این که در 15 خرداد، خون سلحشوران کوخ‌نشین، کاخ‌های ستم را درهم کوبید، افزود: ملت ایران با قیام و نثار خون خود در 15 خرداد 42 راه قیام را برای نسل‌های آینده گشودند.

فرماندار آبادان در پایان سخنان خود، اظهار داشت: به راستی که زنده نگهداشتن یاد و خاطره پانزده خرداد وظیفه‌ای همگانی و بر عهده تک تک افراد جامعه اسلامی است.

15 خرداد، آغازگر مناسبات جدید در سطح بین الملل بود

بهروز فرج‌الهی، فرماندار هندیجان، با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد قیام الهی 15 خرداد اظهار داشت: 15 خرداد 1342 نقطه آغاز تقابل نهضت اسلامی با حکومت پهلوی و نقطه عطف تاریخ مبارزات ملت ایران به‌شمار می‌رود.

وی افزود: این رخداد ضداستبدادی مبدأ حرکت و تحولی محسوب می‌شود که در 22 بهمن 1357 به‌عنوان «انقلاب اسلامی» شناسایی شد.

فرماندار هندیجان تصریح کرد: این قیام که در اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی(ره) و در حمایت از نهضت وی صورت گرفت از نقاط حساس تاریخ معاصر ایران است.

وی با بیان این که 15 خرداد حرکتی عمومی علیه رژیم شاه بود که علاوه بر آن که شهرهای حساس و پایتخت را در بر گرفت و تبدیل به جنبشی چند شهری شد، اذعان داشت: 15 خرداد، آغازگر مناسبات جدید بین دولت و ملت شد و ملت بعد از این حرکت تاریخی، بر جنبه‏ ظاهری و فریبکاری ادعای فضای باز سیاسی و نیز ماهیت سرکوب‌گر رژیم پی بردند.

فرج‌الهی با بیان اینکه این حرکت افزون بر افشای ماهیت رژیم، نتایج پرباری به بار آورد که همانا استحکام ارتباط دانشگاه و روحانیت از آن جمله است، خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست در 15 خرداد مانند تار عنکبوت از هم گسست.

وی ادامه داد: 15 خرداد، آغازگر روابط نوین بین قشر روحانی و قشر دانشجو، دو قشر فعال در عرصه‏ سیاسی _ اجتماعی شد و این ارتباط چندان مستحکم شد که امام خمینی(ره) بعد از آزادی در فروردین 1343، در حضور دانشجویان به سخنرانی پرداخت و آنان را به مبارزه با طاغوت و بردوش کشیدن پرچم مبارزه دعوت کرد.

فرماندار هندیجان در پایان سخنانش با بیان این که پانزده خرداد یکی از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران است، اظهار داشت: به راستی که می‏توان پانزده خرداد را یکی از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران دانست، مقطعی که پانزده سال بعد، توانست فراگیرترین جنبش توده‏ای معاصر را رقم بزند.

عزت، سرافرازی و خودکفایی ایران اسلامی مدیون افکار امام راحل است

غلامعلی مجدیان، معاون فرماندار شوش، اظهار داشت: امام خمینی(ره) شخصیتی بی نظیر در جهان بود و انقلاب ایشان همه جهانیان را تحت تاثیر قرار داد.

وی در ادامه با بیان این که بیداری اسلامی بخشی از این تاثیرات است، تصریح کرد: مبارزه با افزون طلبی های استکبار جهانی و حمایت از ملت های مظلوم ستمدیده از شاخص های مهم تداوم راه نورانی حضرت امام خمینی(ره) است.

این مقام مسؤول با بیان این که هم اکنون عزت، سرافرازی و خودکفایی ایران اسلامی مدیون افکار امام راحل(ره) است، اظهار داشت: اندیشه ها و آرمان های حضرت امام (ره) باید به نسل جوان و نسل های آینده منتقل شود.

مجدیان گفت: شناخت شخصیت و آگاهی اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از عمق نگاه آزادمنشانه امام راحل نه تنها عزم و رغبت آنان را در پیمودن مراتب ترقی محکم تر خواهد کرد بلکه به تلاش آنان در این زمینه سمت و سویی الهی خواهد داد.

معاون فرماندار شوش در پایان سخنان خود، اظهار داشت: به راستی که حضور گسترده ملت ایران در آیین های ارتحال امام(ره) بیانگر اوج عشق و علاقه و دلبستگی مردم موحد و ولایتمدار ایران به آن حضرت است./9465/ت301/س
ارسال نظرات