۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۱۶۴
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی؛

اعتکاف یعنی اتصال به دریای بی کران رحمت الهی

عضو هیات علمی و مدیر گروه فقه و حقوق دانشگاه مجازی جامعه المصطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امیدوار هستم معتکفان بتوانند از این فرصت به دست آمده و میهمانی زیبای الهی حداکثر استفاده را برده و بتوانند برای حرکت یک ساله خود و افراد مرتبط توشه ای بردارند.
مراسم اعتکاف طلاب غير ايراني مراسم اعتکاف طلاب غير ايراني

 
حجت الاسلام سید حمید جزایری در بیان تعریفی از اعتکاف و هدف از آن گفت: اعتکاف یکی از شیوه های تربیتی است که پیامبر اکرم(ص) تاکید خاصی بر آن داشتند و هدف از برگزاری این مراسم ارتباط شخص با خداوند متعال در یک مقطع زمانی خاص و جدای از مشغله‌های زندگی و خودشناسی است و این کار با تجمع در مسجد به همراه دیگر مسلمانان و روزه گرفتن که خود نمادی از تقوا و خودسازی و خودشناسی و خدا پرستی است به انجام می‌رسد.

وی در ادامه درباره تاثیر اعتکاف بر ایجاد و تقویت روحیه معنوی جامعه و همچنین شباهت این مراسم به دیگر اعمال اجتماعی مسلمین افزود: به طور طبیعی وقتی جمعی از افراد جامعه با حضور در مسجد به تهذیب نفس بپردازند پس از بازگشت از اعتکاف علاوه بر اینکه افراد معتکف در حد بسیار فوق العاده ای در خودشان یک تحول روحی عظیمی را شاهد هستند به تعامل روحی با خانواده و افراد پیرامون خود می پردازند.

 حجت‌الاسلام جزایری اظهار داشت: همچنین این امر مشابه نماز جمعه است که مسملین هفته ای یک بار گرد هم جمع می شوند و نکاتی را از امام جمعه فرا می گیرند.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان و ایام حج نیز همینطور است، به این صورت که در یک‌سری مقاطع مختلف زمانی و به طور مستمر اعمالی انجام می شود که علاوه بر تهذیب شخصی و استکمال افراد به طور طبیعی، تاثیر بسزایی در هدایت و کنترل و تکامل جامعه نیز خواهد داشت.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی همچنین علت پررنگتر شدن اعتکاف در ایام البیض ماه رجب را فضیلت این ماه نسبت به ماه های دیگر خواند و ابراز داشت: خود ماه مبارک رجب دارای فضیلت ویژه‌ای است، حتی ما شاهد افضلیت عمره رجبیه بر عمره در ماه های دیگر نیز هستیم و همچنین تقارن این مراسم با میلاد مسعود امام علی (ع) دارای برکات خاصی است و ایجاد ارتباط ولایی افراد را در پی دارد هرچند پیامبر اکرم (ص) در مورد اعتکاف در ماه مبارک رمضان سفارش بیشتری می‌کردند.

حجت الاسلام جزایری در توصیه به معتکفین اظهار داشت: امیدوارم دوستانی که این توفیق شامل حالشان شده بدانند حضورشان در اعتکاف یک توفیق الهی است و این جمع محدودی که این سعادت را دارند تا مهمان خداوند متعال باشند و شناخت و فهم این مطلب که این یک توفیق الاهی است یک ضرورت است و همچنین امیدوار هستم بتوانند از این فرصت به دست آمده و میهمانی زیبای الهی حداکثر استفاده را برده و بتوانند برای حرکت یک ساله خود و افراد مرتبط توشه ای بردارند.

وی اعتکاف را راهی برای گریز از حیله های شیطان خواند و گفت: لازم به ذکر است که اعتکاف به معنای بی اطلاعی و دوری از جامعه نیست بلکه به معنای فریب دنیا را نخوردن است یعنی در عین این‌که شخص در بین جامعه زندگی می کند، باید با دردها و رنجها و مسائل جامع آشنا باشد.

حجت‌الاسلام جزایری در پایان  گفت: در اعتکاف انسان از خود جدا می شود و در یک جمله می توان گفت اعتکاف یعنی خود را ندیدن و اتصال به دریای بی کران رحمت الهی داشتن و انشا الله دوستان در راس دعاهای خود ظهور امام زمان (عج) و عاقبت به خیری و سربلندی نظام اسلامی را از خداوند متعال مسألت کنند./908/ت302/ن

ارسال نظرات