۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۳۳۲

کارگاه آموزشی کابرد نرم افزارهای اسلامی نور در مطالعات تاریخی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه آموزشی کابرد نرم افزارهای اسلامی نور در مطالعات تاریخی، به همت گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره در سالن انجمن های علمی حوزه برگزار شد.
مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي - نور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی کاربرد نرم افزارهای اسلامی نور در مطالعات تاریخی عصر پنجشنبه هجدهم خردادماه با حضور طلاب و روحانیون با سخنرانی منصور داداش زاده، مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در سالن انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: در دنیای امروز و در سطح وسیع اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهایی برای کمک به تحقیق و پژوهش علاقه‌مندان به وجود آمده که مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور نیز سعی در بر طرف شدن نیازهای تحقیقی پژوهشگران اسلامی کرده است.

وی با اشاره به اینکه درصد خطا در نرم افزارهای نور بسیار پایین است، اظهار داشت: ویژگی نرم افزارهای نور در مطالعات تاریخی ضرورت استفاده از نرم افزارها، اسناد و ومنابع؛ قلمرو و دامنه شامل خدمات پژوهشی، نگاه ابزاری و جمع آوری اطلاعات؛ فرآوری، غنی سازی، اعتبارسنجی و استناد به نرم افزارها است تا پژوهشگر مطالب نرم افزارها را مطمئن و قابل استناد بداند.

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور دسترسی به کتابخانه در فضای اندک، صرفه جویی در وقت، دست یابی سریع و آسان به پاسخ ها، دقت در پاسخ ها و کامل بودن منابع تا حد قابل توجه را از فواید و ویژگی های نرم افزارهای نور برشمرد و افزود: با جستجوی نرم افزاری در مدت بسیار محدود می توان به جواب هایی رسید که به صورت دستی نمی توان به این جواب ها رسید یا رسیدن به جواب بسیار مشکل است.

داداش زاده از جمله کاربرد نرم افزار های نور را پژوهشهای آماری از قبیل، بسامد و فراوانی کلمات و تعیین نویسنده؛ پژوهش های کتاب شناسی از قبیل، نمونه کتاب گلبرگ و مدرسی؛ پژوهش های مربوط به بسط، گسترش و تطور گزارشها؛ پژوهش های مقایسه ای از قبیل، ریشه یابی و مشابه یابی گزارشها؛ مورد پژوهی، بازسازی کتاب های مفقود(بازسازی متون)؛ موارد نویسی، مشایخ و مصادر مؤلف، موارد مسعودی، طبری و بلاذری و پژوهش های دانش نامه ای عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام نرم افزارهای نور قالب کتابخانه لفظی دارند خاطرنشان کرد: استفاده از نرم افزارها به غیر از فواید زیادی که دارند دارای آسیب هایی نیز هستند که شامل، سمت گیری کاربران به سوی تاریخ نقلی، صحفی شدن و دو سبک نگارش(نص گرا و تحلیل گرا)، غفلت از منابع و پژوهش های جدید و سردرگمی در بازیابی اطلاعات است و این موارد برای اکثر کاربران مشکل ایجاد می کند و باید در کنار نرم افزار کتاب ها و منابع دیگر را نیز ببینند.

داداش زاده یکی از ویژگی دیگر نرم افزار های نور را وصل شدن به متن عنوان کرد و گفت: این مرکز برای کارآیی بیشتر نرم افزار ها در آینده برنامه هایی دارد که می توان به برنامه جامع تاریخ، تدوین درختچه تاریخ، گاهشمار نور، ارایه تاریخ در قالب تقویم، برنامه انساب، کد گزاری گزارش های تاریخی در هر حادثه، تشکیل انیار داده تصفیه شده، شناسایی هوشمند شباهت ها و تفاوت های متون و رده بندی موضوعی خودکار متون اشاره کرد.

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در ادامه افزود: چگونگی استفاده و کاربری نرم‌افزارهای موجود، بدون آموزش لازم، ممکن است بسیار مشکل و حتی غیر ممکن باشد که برگزاری این نوع کارگاه‌های آموزشی، می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک شایانی کند.

وی در پایان، ضمن آموزش عملی نرم‌افزار سیره معصومین(ع) برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی، تصریح کرد: کتابخانه کامل موجود در این نرم‌افزار، درختواره‌ها، موضوعات دسته‌بندی شده، متن بدون غلط، امکان استناد به صفحات کتاب‌ها به علت عدم جابه‌جایی شماره صفحات در هنگام تایپ و امکان جستجوی پیشرفته، دقیق و گسترده، از ویژگی‌های برتر و منحصر به فرد این نرم‌افزار و دیگر نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور است. /907/پ202/ع

ارسال نظرات