۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۳۰۳۸۲
مدیر حوزه علمیه ملاعبدالله بشرویه:

برنامه‌ریزی نهادهای حوزوی برای حضور در فضای مجازی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه ملاعبدالله بشرویه با اشاره به لزوم فعالیت هر چه بیشتر طلاب در فضای مجازی به صورت فردی و گروهی بیان کرد: فضای مجازی یکی از میادین جنگ عقیدتی ما با دشمن است و به عبارت بهتر یکی از میدان‌های جنگ نرم‌‌افزاری است.
فضاي مجازي



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بقاءالله ثرائی با اشاره به اهمیت فعالیت طلاب در فضای مجازی گفت: یا باید موج ایجاد کنیم و یا اگر توان ایجاد موج را نداریم بتوانیم از موج‌های ایجاد شده بهترین استفاده را ببریم و به عبارتی موج سوار خوبی باشیم؛ فضای مجازی در حال حاضر موجی است همه گیر و پر مخاطب. فرد، گروه و تشکیلاتی موفق‌تر خواهد بود که بتواند از این فضا بهترین استفاده را ببرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه قناعت به روش‌های قدیمی تبلیغ چندان مفید و کارساز نخواهد بود افزود: روزانه صدها نفر به طور اتفاقی به وبلاگها و سایتها سر می‌زنند، تفاوت این افراد با مخاطبان دیگر رسانه‌ها آن است که این مخاطبان تشنه و به دنبال اطلاعات‌اند و این‌گونه نیست که بالاجبار مخاطب وبلاگ شوند.

حجت‌الاسلام ثرائی در بیان تفاوت‌ها تبلیغ در فضای مجازی و تبلیغ سنتی عنوان کرد: در فضای سنتی مخاطب محدود و معدود است و طیف خاصی از مخاطبان در اختیار مبلغ هستند؛ به عنوان مثال در مورد کار طلبگی کمتر اتفاق می‌افتد که افراد با گرایش‌های مختلف مذهبی مخاطب مبلغی باشند، اما در فضای مجازی و محیط سایبری چه بسا افرادی که کمترین تعلقات خاطر مذهبی هم ندارند به صورت ولو اتفاقی می‌توانند مخاطب مبلغ قرار گیرند، هنر مبلغ این است که بتواند این اتفاق را مستمر کند به عبارتی طوری برنامه ریزی کند که فردی که به صورت اتفاقی مخاطب او قرار گرفته مجددا به سایت یا وبلاگ او رجوع کند و این یعنی قدم اول موفقیت مبلغ.

مدیر حوزه علمیه ملاعبدالله بشرویه تصریح کرد: فضای مجازی بر خلاف فضای سنتی انعطاف بیشتری دارد و مبلغ امکانات بیشتری در اختیار دارد؛ نهایت ابزار مبلغ در فضای سنتی منبر و تخته سیاه و گچ و نهایتا پاور پوینت است؛ در محیط مجازی مبلغ صوت، تصویر، عکس، فیلم، گرافیک، رنگبندی، قالب بندی سایت، نحوه چینش مطالب و دهها مولفه دیگر دارد تا حرف خود را به مخاطب برساند و این یعنی نهایت فرصت.

این طلبه وبلاگ نویس اظهار داشت: حضور طلاب در حال حاضر در فضای مجازی را می‌توان از دو دید و دو زاویه نگاه کرد؛ کسانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند و مدیران فعال سایت‌های پر مخاطب نظیر اجتهاد، طلبه بلاگ و مانند آن هستند که الحق و الانصاف بسیار خوب کار می‌کنند، به یقین این افراد نه تنها از سایتها و وبلاگهای غیر حوزوی عقب نیستند.

وی ادامه داد: اما گروه دوم طلبه‌هایی هستند که به صورت غیر حرفه‌ای و به قولی آماتوری کار می‌کنند؛ این افراد چندان موفقیتی ندارند، وبلاگ‌های آنها پر است از کپی‌برداری‌ها و نسخه‌برداری از مطالب دیگران؛ در یک کلام حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند مخاطب خود را ارضا کنند.

حجت‌الاسلام ثرائی تصریح کرد: البته طلابی هم هستند که توانستند توفیقاتی را در زمینه تبلیغ دین در فضای مجازی توفیقاتی را کسب کنند و اثر گذار باشند؛ این افراد اغلب با تکیه بر توانایی‌های فردی خود توانستند موفق شوند، باید برنامه‌ریزی مدونی از سوی نهادهای حوزوی برای حضور طلاب در فضای مجازی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه نهادهای حوزوی درباره تبلیغ دین در فضای مجازی چیست، بیان داشت: تبیین موقعیت و ضرورت استفاده از موقعیت موجود، ایجاد کارگاه‌های آموزشی، اعطای مدرک، برگزاری دوره‌های تخصصی فرهنگ سازی، تجلیل و تقدیر از فعالان این عرصه، در اختیار گذاشتن امکانات و بستر سازی مناسب از جمله اقداماتی است که نهادهای حوزوی می‌توانند برای حضور موثر طلاب در فضای مجازی انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه ملاعبدالله بشرویه با اشاره به لزوم فعالیت هر چه بیشتر طلاب در فضای مجازی به صورت فردی و گروهی گفت: در حال حاضر فضای مجازی یکی از میادین جنگ عقیدتی ما با دشمن است و به عبارت بهتر یکی از میدان‌ها جنگ نرم‌‌افزاری است و در صورتی که طلاب برای تبلیغ دین وارد این فضا نشوند، دیگران این کار را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام ثرائی با اشاره به اینکه فرقه‌ها و نحله‌های فکری انحرافی بهترین استفاده را برای ترویج اندیشه‌های باطل خود از این فضا می‌کنند، تاکید کرد: حضور طلاب و نهادهای حوزوی در این فضا باید آن قدر پر رنگ شود که هر جا شبهه‌ای در مورد دین اسلام مطرح شد، پاسخ آن شبهه هم مطرح شود تا صحنه برای ترویج اندیشه‌های باطل خالی نشود. /907/د102/ی

ارسال نظرات