فتوای ارتداد مبتنی بر عقلانیت و قابل دفاع در عرصه حقوق بین الملل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در دیدار مسؤولان بخش فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، اهتمام به ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) را امری ستودنی و قابل تقدیر ارزیابی کرد.
وی با بیان اینکه مفهوم مرزبانی در اسلام نیازمند بازتعریف است، به آیاتی از سوره آل عمران در این ارتباط اشاره و ضمن تبیین معنای مرابطه، تصریح کرد: با توجه به تحولات زندگی و تاثیر فضای ارتباطات در زندگی بشری، امروز مرابطه معنای خاص و جدیدی پیدا کرده است.
آیت الله کعبی بیان داشت: واژه مرابطه در قرآن به معنای ولایتمداری و همراهی با امامان است، این واژه در فقه و ادبیات فقهی نیز به معنای مرزبانی بیان شده است به این معنا که یک عده در مرز جغرافیایی دارالاسلام نگهبانی می دهند و اوضاع را رصد می کنند که اگر دشمن بخواهد وارد مرزهای جغرافیایی شود به نیروهای خودی اعلام می کنند تا مانع نفوذ دشمن شوند.
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مرزبانی در عرصه اخلاق و دین، یادآورشد: مرابطه در این عرصه به این معنا است که انسان مراقب خود باشد تا در دام شیاطین نیفتد و به انحراف کشیده نشود.
وی مراحل مرابطه را متعدد ذکر و تصریح کرد: در عصر کنونی برای مرزبانی از اسلام و کیان مسلمانان و هویت اخلاقی، ایمانی و فکری آنان با توجه به تحولات و پیشرفت ها در عرصه فناوری و اطلاعات، مفهوم سنتی مرزبانی و دیده بانی از اسلام هم در حوزه فقه و هم در حوزه اخلاق و عرفان و هم در حوزه فرهنگ و سیاست متحول و دگرگون شده است.
تاسیس شورای عالی فضای محازی از سوی رهبری به سبب درک اقتضائات جنگ نرم است
آیت الله کعبی اضافه کرد: امروز دشمنان باور، اندیشه و تفکر اسلامی از طریق مرزهای مجازی و ارتباطی می توانند وارد خانه ها شوند و مفهوم جنگ کلاسیک از جنگ سخت و نیمه سخت به جنگ نرم مبدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه نباید این حوزه ها را دست کم گرفت، یادآورشد: تاسیس شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری به لحاظ چنین اقتضائاتی انجام شد.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه اخلاق و عرفان نیز نیاز به مراقبت و مرزبانی دارد، اظهار داشت: با توجه به فضای مجازی و بمباران پیام بر سر مخاطبان متنوع به زبان های گوناگون ما باید یک چتر حفاظتی فرهنگی و اخلاقی در جامعه بگسترانیم و نسبت به نشر فضائل و ارزش ها اهتمام مضاعف داشته باشیم.
آیت الله کعبی یادآورشد: کار و فعالیت کسانی را که در حوزه مجازی هوشمندانه از ارزش ها و باورهای دینی دفاع می کنند باید در ردیف کار مرابطه و مرزبانی از اسلام حساب کرد، البته منبرهای سنتی نیز تاثیرگذاری بالایی دارند و آگاهان این عرصه باید فضای مجازی را به فضای ایمان و معنویت تبدیل کنند.
وی در ادامه اهانت صورت گرفته به امام هادی(ع) را محکوم کرد و با بیان اینکه فرد هتاک فردی حقیر، کم ارزش و معلوم الحال و رانده شده است، افزود: این فرد حتی قبل از این اقدام به خاطر کارهایی که انجام داده بود باید به جمهوری اسلامی تحویل داده می شد.
اهانت به مقدسات نشانه استیصال اندیشه غربی است
استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری این نکته که چنین کسانی ابزار صهیونیسم جهانی و سرویس های خائن به ملت های خود هستند، بیان داشت: اینها از ابتذال و ابزارهای کثیف اخلاقی برای رویارویی با ملت ایران و هویت مسلمانان استفاده می کنند و ما این مساله را در مسیر اسلام هراسی، شیعه هراسی و ستیز با امامان و معنویت می دانیم.
آیتالله کعبی با اشاره به اینکه این اتفاقات نشانه استیصال غرب و اندیشه غربی و نشانه پیروزی حقایق ایمانی است، تاکید کرد: امروز جهان تشنه مدیریت انسان صالح و پیشرفت بر مدار ایمان و فضیلت اخلاقی است و پروژه اسلام برای دنیای معاصر سرشار از ایمان، معنویت، امنیت، عدالت، آزادی و تمسک به اصالت های خانوادگی، پیشرفت، مهر، محبت و نشاط است.
وی با تاکید بر این که جهان تشنه معارف اسلام و حقایق است، یادآورشد: در مقابل دشمنان ما به ابتذال و ابزارهای کثیف اخلاقی در برخورد با پروژه ایمان و نورانیت متوسل شده اند و این ابزارها در مقابل ایمان و معنویت و نورانیت نه تنها جواب نمی دهد بلکه جواب عکس می دهد.
آیت الله کعبی بیان داشت: نور اهل بیت در پرتو ساحت درونی ملت ایران و عزت حقیقی که به دست آورده به برکت معارف اهل بیت جهانی شده است و این گونه اقدامات نمی تواند جلوی این نور جهانی را بگیرد.
وی با اشاره به فتوای مراجع تقلید مبنی بر ارتداد فرد اهانت کننده به ساحت امام هادی(ع) گفت: فتوای به ارتداد یک فتوای مبتنی بر منطق، عقلانیت و قابل دفاع در عرصه حقوق بین المللی است.
آیت الله کعبی ایجاد تنفر مذهبی را جرمی بین المللی دانست و گفت: از مجامع جهانی و کشورهای مدعی حقوق بشر تعجب می کنیم که چرا از حقوق ایمانی و معنوی و مذهبی مسلمانان دفاع نمی کنند و صدایی از آنها بلند نمی شود و در مقابل از این گونه اقدامات حمایت می کنند.
وی افزود: این اقدام در مقوله آزادی بیان نمی گنجد بلکه هتاکی و ایجاد نفرت مذهبی از نظر حقوق بین الملل محکوم است و از این منظر باید به فتاوای ارتداد نگاه کرد.
وی دین اسلام را دین منطق، استدلال و گفت و گو دانست و متوسل شدن دشمنان به این گونه اقدامات را پایان گفت و گو ارزیابی کرد و افزود: جرم ارتداد برای حفاظت از عزت اسلامی است و البته فرد اهانت کننده امروز منزوی تر از همیشه و احساس مرگ به او دست داده است و این گونه افراد مرده اند. /924/201/ع