۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۸۷۴
بازسازی نماد مبارزان هند؛

مسجد اکبرآبادی با قدمت بیش از سیصد سال تجدید بنا می‎شود

خبرگزاری رسا ـ با پیگیری مستمر مسلمانان دھلی نو دولت مسجد اکبر آبادی که نماد مبارزان و مجاهدان این کشور است را تجدید بنا خواھد کرد.
مسجد



به گزارش خبرگزاری رسا خانم شیلا دکشت، سروزیر دھلی نو پس از ملاقات با شعیب اقبال نمایندہ مسلمانان در کنفرانس خبری اعلام کرد بزودی مسجد اکبرآبادی تعمیر خواھد شد.

خانم دکشت مدارک ارائه شدہ از سوی نمایندہ مسلمان شعیب اقبال را معتبر دانست واظھار داشت: برای تحقیقات بیشتر از فردا در مکان مورد نظر حفاری‎ھایی صورت خواھد گرفت و ظرف یک ھفته تمام مسائل حل و فصل خواھد شد.

شعیب اقبال با بیان این که نقشه مسجد از زمان استعمار انگلیس در دست مسلمانان است بیان داشت: در کتاب "تاریخ مساجد دھلی" تصنیف مولانا عطاء الرحمن و کتاب "واقعات دارالحکومت" جلد سوم تصنیف شبیر الدین نیز نقشه  وتفصیل این مسجد قدیمی به زبان فارسی ذکر شدہ است.

این نمایندہ مسلمان با بیان این که  در دوران شاہ عبد القادر محدث دھلوی در این مسجد دروس تفسیر برگزار می شد و کتاب تفسیر "موضوع القرآن " در ھمین مکان مقدس نوشته شده است افزود: این مکان پایگاہ مجاھدین آزادی ھند نیز بودہ است و مولانا سید احمد بریلوی و مولانا محمد اسماعیل شھید از ھمین مسجد مبارزات خود را اغاز کردہ اند.

لازم بذکر است مسجد اکبر آبادی به دلیل اینکه مرکز مبارزان و مجاهدان هند بود در سال 1650 میلادی در عصر استعمارانگلیس تخریب و تبدیل به پارک شده بود و مجسمه ایدوید نماد انگستان نیز در آنجا نصب شد. و پس از آزادی هند نیز به نام سبھاش چندر یکی از همان مبارزان نامگذاری شد.

شعرا و ادبیان هند درباره این مسجد اشعار و مطالب زیادی گفته اند. شاعر معروف ھندی جوش ملیحا آبادی وقتی نگاھش به مجسمه ایدوید افتاد گفت: پس ازادی مجسمه تورا به زمین خواھم کوبید ھمان طوریکه شما مسجد اکبرآبادی را کوبیدید.

این مسجد سالھا زیر خاکھای سبھاش چندر پارک مخفی ماندہ بود تا این که پس ازحفاری ھای صورت گرفته برای ساخت مترو آثار این مسجد پیدا شد. شرکت ھای حفاری در حال محو کردن آثار این مسجد بودند که مسلمانانان شھر دھلی متوجه این امر شده و با پیگیری و اعتراض فراوان دستور بازسازی این مسجد که نماد مبارزان هند است از سوی سروزیر دهلی صادر شد./ 988/ب912/ک

ارسال نظرات